Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier

Concertprogramma

Concertprogramma

Concertgebouworkest Opening Night 2024

Concertgebouworkest Opening Night 2024

Nelson Mandelapark
13 september 2024
20.15 uur

Print dit programma

Koninklijk Concertgebouworkest 
Andrés Orozco-Estrada dirigent 
sor zang, rap 

Dit openluchtconcert is gratis toegankelijk. Het wordt door AVROTROS op zaterdag 14 september om ca. 23.00 uur op televisie uitgezonden via NPO 2. 

Ook interessant:
- Andrés Orozco-Estrada: ‘Ik vind dat elk orkest een keer per jaar zoiets moet doen’

- sor: ‘Niets, stilte, is het allerbeste geluid ooit’

- Andere openluchtconcerten van het Concertgebouworkest

 

Anna Meredith (1978) 

Nautilus (2011, orkestratie Jack Ross/Anna Meredith 2023) 
Nederlandse première 

Richard Strauss (1864-1949) 

Walzerfolge nr. 2 uit ‘Der Rosenkavalier’, op. 59 (1910-11) 

Camille Saint-Saëns (1835-1921) 

Danse macabre, op. 40 (1874) 
vioolsolo: Raphael Christ 

Joey Roukens (1982) 

Temptation (Bad Trip Tango) uit ‘Dorian Suite’ (2023) 
eerste uitvoering door het Concertgebouworkest 

Arturo Márquez (1950) 

Danzón No. 2 (1994) 
eerste uitvoering door het Concertgebouworkest 

SOR (ROSARIO MUSSENDIJK) (1996) 

Voor mij (2022) 
Yuh (Symphony in D Minor) (2022) 
Zo zijn (2022) 
orkestraties Ronald Kool; wereldpremières van deze versies 

IGOR STRAVINSKY (1882-1971) 

Danse infernale, Berceuse en Finale uit ‘De vuurvogel’ (1910, suite 1919) 

er is geen pauze 
einde ± 21.40 uur 

     

Nelson Mandelapark 13 september 2024 20.15 uur

Koninklijk Concertgebouworkest 
Andrés Orozco-Estrada dirigent 
sor zang, rap 

Dit openluchtconcert is gratis toegankelijk. Het wordt door AVROTROS op zaterdag 14 september om ca. 23.00 uur op televisie uitgezonden via NPO 2. 

Ook interessant:
- Andrés Orozco-Estrada: ‘Ik vind dat elk orkest een keer per jaar zoiets moet doen’

- sor: ‘Niets, stilte, is het allerbeste geluid ooit’

- Andere openluchtconcerten van het Concertgebouworkest

 

Anna Meredith (1978) 

Nautilus (2011, orkestratie Jack Ross/Anna Meredith 2023) 
Nederlandse première 

Richard Strauss (1864-1949) 

Walzerfolge nr. 2 uit ‘Der Rosenkavalier’, op. 59 (1910-11) 

Camille Saint-Saëns (1835-1921) 

Danse macabre, op. 40 (1874) 
vioolsolo: Raphael Christ 

Joey Roukens (1982) 

Temptation (Bad Trip Tango) uit ‘Dorian Suite’ (2023) 
eerste uitvoering door het Concertgebouworkest 

Arturo Márquez (1950) 

Danzón No. 2 (1994) 
eerste uitvoering door het Concertgebouworkest 

SOR (ROSARIO MUSSENDIJK) (1996) 

Voor mij (2022) 
Yuh (Symphony in D Minor) (2022) 
Zo zijn (2022) 
orkestraties Ronald Kool; wereldpremières van deze versies 

IGOR STRAVINSKY (1882-1971) 

Danse infernale, Berceuse en Finale uit ‘De vuurvogel’ (1910, suite 1919) 

er is geen pauze 
einde ± 21.40 uur 

     

Toelichting

Meer over de muziek

door Martijn Voorvelt

Met Opening Night 2024 opent het Concertgebouworkest weer een nieuw seizoen met een gratis toegankelijk openluchtconcert. Andrés Orozco-Estrada dirigeert een kleurrijk programma waarin dans en ritme de hoofdrol spelen. Dans kleurt en verlicht het leven: swingende dansritmes verhullen soms peilloze diepten: duister, verwachtingsvol, troostrijk of – zoals bij de eigenzinnige gastartiest sor – vol hoop, liefde en nieuwe mogelijkheden. 

Meredith: Nautilus 

Pop, klassiek, experimenteel? Voor de Schotse componiste Anna Meredith zijn er geen grenzen. Haar energieke muziek klonk in clubs, reclamespots, films, galerieën, klassieke concertzalen en zelfs tankstations. Nautilus wordt wel omschreven als de soundtrack van een paniekaanval. Dat heeft onder meer te maken met het verschuivende gevoel dat na een minuut of drie optreedt, als het slagwerk inzet en het ritme heel anders blijkt te zijn dan je dacht. Vanwege dat effect speelt de muziek een cruciale rol in onder meer de Netflix-serie Living with Yourself, de Lady Gaga-documentaire Five Foot Two en de film van Bo Burnham, Eighth Grade. 

Strauss: Walzerfolge nr. 2 

Met de walsen uit Richard Strauss’ komische opera Der Rosenkavalier wanen we ons plotseling aan een adellijk hof in Wenen: liefde, intriges, verwarring, verklede mannen, duellerende rivalen en eind goed al goed. Had Strauss – bekend van zware filosofische orkestwerken en opera’s – plotseling een klassieke klucht geschreven? Ja en nee: de karakters en hun onderlinge relaties zijn veel complexer dan in de gemiddelde operette, en het verhaal bevat t­hema’s als eenzaamheid en de angst voor ouder worden. Dat mocht de pret niet drukken: Der Rosenkavalier werd een enorm succes, en de componist ging meteen aan het werk om de zwierige walsen eruit aan elkaar te knopen voor concertuitvoeringen zoals die van vanavond. 

Saint-Saëns: Danse macabre 

We gaan er allemaal aan. Arm of rijk, jong of oud, ziek of gezond, de Dood komt ons halen en dan moeten we dansen. Na twaalf klokslagen, gespeeld op de harp, komt hij de gestorvenen wekken. Hij speelt duivelse muziek op zijn viool en steeds meer doden staan op.

Als de xylofoon speelt, hoor je rammelende botten

Camille Saint-Saëns roept het beeld van de dodendans op als geen ander. ‘t Is macaber, maar ook een vrolijke boel. Als de xylofoon speelt, hoor je de rammelende botten. De arme wagenmaker danst met de barones. In een rondedans huppelen de koning en een boer zij aan zij: de Dood maakt geen onderscheid. Wanneer de haan kraait is het voorbij en vallen de grafstenen dicht. De Dood speelt een eenzame afscheidsmelodie. 

Roukens: Temptation 

In mei vorig jaar ging de ‘dansthriller’ Dorian in première, waarin hiphopdans en klassiek ballet elkaar ontmoeten. De eigentijdse dansversie van Oscar Wildes roman The Picture of Dorian Gray gaat over de angst voor de ouderdom en de destructieve zoektocht naar eeuwige jeugd. De componist is Joey Roukens, wiens muziek bij het Concertgebouworkest regelmatig op het programma staat. Temptation begint als een tango, de dans van de verleiding. In een nachtclub beleeft Dorian een bad trip. Opgezweept door een dansende mensenmassa (een stuwende slagwerkpassage) dansen we de diepe krochten van Dorians geest in. Daar vinden we de jeugd, de onschuld en de liefde. Het zijn zoete herinneringen, die al gauw worden vermorzeld door de realiteit. 

Márquez: Danzón No. 2 

In de muziek van Arturo Márquez komen allerlei muziekstijlen uit zijn geboorteland Mexico voorbij. De danzón is een vorm van dansmuziek die afkomstig is uit Cuba, maar een prominente plaats heeft gekregen in de muziekcultuur van de Mexicaanse staat Veracruz. Danzón No. 2 zit vol ritmische verrassingen en meeslepende solo’s voor alle instrumenten. Het stuk is zo populair geworden dat veel Mexicanen het beschouwen als hun tweede volkslied. 

sor: Voor mij, Yuh, Zo zijn 

Rosario Mussendijk, alias sor, kampt sinds 2018 met ernstige gehoorproblemen. Dankzij een audiosysteem dat werkt met behulp van aanraking, maar vooral door zijn wilskracht, leerde hij er als musicus mee omgaan.

Ook Beethoven versloeg zijn doofheid met strijdbare en vernieuwende muziek

In 2022 verscheen de weerslag van zijn strijd, het driedubbelalbum Bae Doven. De titel klinkt als Beethoven, de componist die zijn doofheid versloeg met strijdbare, geïnspireerde en vernieuwende muziek. Ondanks een bont palet aan gastartiesten, van Wibi Soerjadi tot Jiggy Djé, is Bae Doven een intiem en persoonlijk muzikaal portret. sor mixt hiphop met klassiek, maar ook met bijvoorbeeld r&b en jazz zoals in Voor mij. In het liefdevolle Zo zijn komt Erik Satie om de hoek kijken, en in Yuh horen we hoe sor afrekent met hypocrieten en fakes. Met het Concertgebouworkest voert hij deze nummers uit in nieuwe symfonische bewerkingen. 

Stravinsky: slotdelen ‘De vuurvogel’ 

In het ballet De vuurvogel, in 1910 in Parijs in première gebracht door Les Ballets Russes, houdt een wrede tovenaar dertien mooie meisjes gevangen. Met behulp van de magische vuurvogel slaagt een prins erin ze te redden. De muziek zou eigenlijk door een andere componist worden geschreven, maar die had geen tijd. De rest is geschiedenis: de première was een sensatie en de jonge onbekende Igor Stravinsky was op slag beroemd. Vandaag klinkt de muziek van het slot: betoverd door de vuurvogel dansen de tovenaar en zijn onderdanen een wilde helledans, waarna ze in slaap gesust worden door een slaaplied (berceuse) van de vuurvogel. De tovenaar sterft, de gevangenen zijn vrij en de prins mag met het mooiste meisje trouwen. Eind goed al goed – maar nu echt. 

Met Opening Night 2024 opent het Concertgebouworkest weer een nieuw seizoen met een gratis toegankelijk openluchtconcert. Andrés Orozco-Estrada dirigeert een kleurrijk programma waarin dans en ritme de hoofdrol spelen. Dans kleurt en verlicht het leven: swingende dansritmes verhullen soms peilloze diepten: duister, verwachtingsvol, troostrijk of – zoals bij de eigenzinnige gastartiest sor – vol hoop, liefde en nieuwe mogelijkheden. 

Meredith: Nautilus 

Pop, klassiek, experimenteel? Voor de Schotse componiste Anna Meredith zijn er geen grenzen. Haar energieke muziek klonk in clubs, reclamespots, films, galerieën, klassieke concertzalen en zelfs tankstations. Nautilus wordt wel omschreven als de soundtrack van een paniekaanval. Dat heeft onder meer te maken met het verschuivende gevoel dat na een minuut of drie optreedt, als het slagwerk inzet en het ritme heel anders blijkt te zijn dan je dacht. Vanwege dat effect speelt de muziek een cruciale rol in onder meer de Netflix-serie Living with Yourself, de Lady Gaga-documentaire Five Foot Two en de film van Bo Burnham, Eighth Grade. 

Strauss: Walzerfolge nr. 2 

Met de walsen uit Richard Strauss’ komische opera Der Rosenkavalier wanen we ons plotseling aan een adellijk hof in Wenen: liefde, intriges, verwarring, verklede mannen, duellerende rivalen en eind goed al goed. Had Strauss – bekend van zware filosofische orkestwerken en opera’s – plotseling een klassieke klucht geschreven? Ja en nee: de karakters en hun onderlinge relaties zijn veel complexer dan in de gemiddelde operette, en het verhaal bevat t­hema’s als eenzaamheid en de angst voor ouder worden. Dat mocht de pret niet drukken: Der Rosenkavalier werd een enorm succes, en de componist ging meteen aan het werk om de zwierige walsen eruit aan elkaar te knopen voor concertuitvoeringen zoals die van vanavond. 

Saint-Saëns: Danse macabre 

We gaan er allemaal aan. Arm of rijk, jong of oud, ziek of gezond, de Dood komt ons halen en dan moeten we dansen. Na twaalf klokslagen, gespeeld op de harp, komt hij de gestorvenen wekken. Hij speelt duivelse muziek op zijn viool en steeds meer doden staan op.

Als de xylofoon speelt, hoor je rammelende botten

Camille Saint-Saëns roept het beeld van de dodendans op als geen ander. ‘t Is macaber, maar ook een vrolijke boel. Als de xylofoon speelt, hoor je de rammelende botten. De arme wagenmaker danst met de barones. In een rondedans huppelen de koning en een boer zij aan zij: de Dood maakt geen onderscheid. Wanneer de haan kraait is het voorbij en vallen de grafstenen dicht. De Dood speelt een eenzame afscheidsmelodie. 

Roukens: Temptation 

In mei vorig jaar ging de ‘dansthriller’ Dorian in première, waarin hiphopdans en klassiek ballet elkaar ontmoeten. De eigentijdse dansversie van Oscar Wildes roman The Picture of Dorian Gray gaat over de angst voor de ouderdom en de destructieve zoektocht naar eeuwige jeugd. De componist is Joey Roukens, wiens muziek bij het Concertgebouworkest regelmatig op het programma staat. Temptation begint als een tango, de dans van de verleiding. In een nachtclub beleeft Dorian een bad trip. Opgezweept door een dansende mensenmassa (een stuwende slagwerkpassage) dansen we de diepe krochten van Dorians geest in. Daar vinden we de jeugd, de onschuld en de liefde. Het zijn zoete herinneringen, die al gauw worden vermorzeld door de realiteit. 

Márquez: Danzón No. 2 

In de muziek van Arturo Márquez komen allerlei muziekstijlen uit zijn geboorteland Mexico voorbij. De danzón is een vorm van dansmuziek die afkomstig is uit Cuba, maar een prominente plaats heeft gekregen in de muziekcultuur van de Mexicaanse staat Veracruz. Danzón No. 2 zit vol ritmische verrassingen en meeslepende solo’s voor alle instrumenten. Het stuk is zo populair geworden dat veel Mexicanen het beschouwen als hun tweede volkslied. 

sor: Voor mij, Yuh, Zo zijn 

Rosario Mussendijk, alias sor, kampt sinds 2018 met ernstige gehoorproblemen. Dankzij een audiosysteem dat werkt met behulp van aanraking, maar vooral door zijn wilskracht, leerde hij er als musicus mee omgaan.

Ook Beethoven versloeg zijn doofheid met strijdbare en vernieuwende muziek

In 2022 verscheen de weerslag van zijn strijd, het driedubbelalbum Bae Doven. De titel klinkt als Beethoven, de componist die zijn doofheid versloeg met strijdbare, geïnspireerde en vernieuwende muziek. Ondanks een bont palet aan gastartiesten, van Wibi Soerjadi tot Jiggy Djé, is Bae Doven een intiem en persoonlijk muzikaal portret. sor mixt hiphop met klassiek, maar ook met bijvoorbeeld r&b en jazz zoals in Voor mij. In het liefdevolle Zo zijn komt Erik Satie om de hoek kijken, en in Yuh horen we hoe sor afrekent met hypocrieten en fakes. Met het Concertgebouworkest voert hij deze nummers uit in nieuwe symfonische bewerkingen. 

Stravinsky: slotdelen ‘De vuurvogel’ 

In het ballet De vuurvogel, in 1910 in Parijs in première gebracht door Les Ballets Russes, houdt een wrede tovenaar dertien mooie meisjes gevangen. Met behulp van de magische vuurvogel slaagt een prins erin ze te redden. De muziek zou eigenlijk door een andere componist worden geschreven, maar die had geen tijd. De rest is geschiedenis: de première was een sensatie en de jonge onbekende Igor Stravinsky was op slag beroemd. Vandaag klinkt de muziek van het slot: betoverd door de vuurvogel dansen de tovenaar en zijn onderdanen een wilde helledans, waarna ze in slaap gesust worden door een slaaplied (berceuse) van de vuurvogel. De tovenaar sterft, de gevangenen zijn vrij en de prins mag met het mooiste meisje trouwen. Eind goed al goed – maar nu echt. 

door Martijn Voorvelt

Meer over de muziek

door Martijn Voorvelt

Met Opening Night 2024 opent het Concertgebouworkest weer een nieuw seizoen met een gratis toegankelijk openluchtconcert. Andrés Orozco-Estrada dirigeert een kleurrijk programma waarin dans en ritme de hoofdrol spelen. Dans kleurt en verlicht het leven: swingende dansritmes verhullen soms peilloze diepten: duister, verwachtingsvol, troostrijk of – zoals bij de eigenzinnige gastartiest sor – vol hoop, liefde en nieuwe mogelijkheden. 

Meredith: Nautilus 

Pop, klassiek, experimenteel? Voor de Schotse componiste Anna Meredith zijn er geen grenzen. Haar energieke muziek klonk in clubs, reclamespots, films, galerieën, klassieke concertzalen en zelfs tankstations. Nautilus wordt wel omschreven als de soundtrack van een paniekaanval. Dat heeft onder meer te maken met het verschuivende gevoel dat na een minuut of drie optreedt, als het slagwerk inzet en het ritme heel anders blijkt te zijn dan je dacht. Vanwege dat effect speelt de muziek een cruciale rol in onder meer de Netflix-serie Living with Yourself, de Lady Gaga-documentaire Five Foot Two en de film van Bo Burnham, Eighth Grade. 

Strauss: Walzerfolge nr. 2 

Met de walsen uit Richard Strauss’ komische opera Der Rosenkavalier wanen we ons plotseling aan een adellijk hof in Wenen: liefde, intriges, verwarring, verklede mannen, duellerende rivalen en eind goed al goed. Had Strauss – bekend van zware filosofische orkestwerken en opera’s – plotseling een klassieke klucht geschreven? Ja en nee: de karakters en hun onderlinge relaties zijn veel complexer dan in de gemiddelde operette, en het verhaal bevat t­hema’s als eenzaamheid en de angst voor ouder worden. Dat mocht de pret niet drukken: Der Rosenkavalier werd een enorm succes, en de componist ging meteen aan het werk om de zwierige walsen eruit aan elkaar te knopen voor concertuitvoeringen zoals die van vanavond. 

Saint-Saëns: Danse macabre 

We gaan er allemaal aan. Arm of rijk, jong of oud, ziek of gezond, de Dood komt ons halen en dan moeten we dansen. Na twaalf klokslagen, gespeeld op de harp, komt hij de gestorvenen wekken. Hij speelt duivelse muziek op zijn viool en steeds meer doden staan op.

Als de xylofoon speelt, hoor je rammelende botten

Camille Saint-Saëns roept het beeld van de dodendans op als geen ander. ‘t Is macaber, maar ook een vrolijke boel. Als de xylofoon speelt, hoor je de rammelende botten. De arme wagenmaker danst met de barones. In een rondedans huppelen de koning en een boer zij aan zij: de Dood maakt geen onderscheid. Wanneer de haan kraait is het voorbij en vallen de grafstenen dicht. De Dood speelt een eenzame afscheidsmelodie. 

Roukens: Temptation 

In mei vorig jaar ging de ‘dansthriller’ Dorian in première, waarin hiphopdans en klassiek ballet elkaar ontmoeten. De eigentijdse dansversie van Oscar Wildes roman The Picture of Dorian Gray gaat over de angst voor de ouderdom en de destructieve zoektocht naar eeuwige jeugd. De componist is Joey Roukens, wiens muziek bij het Concertgebouworkest regelmatig op het programma staat. Temptation begint als een tango, de dans van de verleiding. In een nachtclub beleeft Dorian een bad trip. Opgezweept door een dansende mensenmassa (een stuwende slagwerkpassage) dansen we de diepe krochten van Dorians geest in. Daar vinden we de jeugd, de onschuld en de liefde. Het zijn zoete herinneringen, die al gauw worden vermorzeld door de realiteit. 

Márquez: Danzón No. 2 

In de muziek van Arturo Márquez komen allerlei muziekstijlen uit zijn geboorteland Mexico voorbij. De danzón is een vorm van dansmuziek die afkomstig is uit Cuba, maar een prominente plaats heeft gekregen in de muziekcultuur van de Mexicaanse staat Veracruz. Danzón No. 2 zit vol ritmische verrassingen en meeslepende solo’s voor alle instrumenten. Het stuk is zo populair geworden dat veel Mexicanen het beschouwen als hun tweede volkslied. 

sor: Voor mij, Yuh, Zo zijn 

Rosario Mussendijk, alias sor, kampt sinds 2018 met ernstige gehoorproblemen. Dankzij een audiosysteem dat werkt met behulp van aanraking, maar vooral door zijn wilskracht, leerde hij er als musicus mee omgaan.

Ook Beethoven versloeg zijn doofheid met strijdbare en vernieuwende muziek

In 2022 verscheen de weerslag van zijn strijd, het driedubbelalbum Bae Doven. De titel klinkt als Beethoven, de componist die zijn doofheid versloeg met strijdbare, geïnspireerde en vernieuwende muziek. Ondanks een bont palet aan gastartiesten, van Wibi Soerjadi tot Jiggy Djé, is Bae Doven een intiem en persoonlijk muzikaal portret. sor mixt hiphop met klassiek, maar ook met bijvoorbeeld r&b en jazz zoals in Voor mij. In het liefdevolle Zo zijn komt Erik Satie om de hoek kijken, en in Yuh horen we hoe sor afrekent met hypocrieten en fakes. Met het Concertgebouworkest voert hij deze nummers uit in nieuwe symfonische bewerkingen. 

Stravinsky: slotdelen ‘De vuurvogel’ 

In het ballet De vuurvogel, in 1910 in Parijs in première gebracht door Les Ballets Russes, houdt een wrede tovenaar dertien mooie meisjes gevangen. Met behulp van de magische vuurvogel slaagt een prins erin ze te redden. De muziek zou eigenlijk door een andere componist worden geschreven, maar die had geen tijd. De rest is geschiedenis: de première was een sensatie en de jonge onbekende Igor Stravinsky was op slag beroemd. Vandaag klinkt de muziek van het slot: betoverd door de vuurvogel dansen de tovenaar en zijn onderdanen een wilde helledans, waarna ze in slaap gesust worden door een slaaplied (berceuse) van de vuurvogel. De tovenaar sterft, de gevangenen zijn vrij en de prins mag met het mooiste meisje trouwen. Eind goed al goed – maar nu echt. 

Met Opening Night 2024 opent het Concertgebouworkest weer een nieuw seizoen met een gratis toegankelijk openluchtconcert. Andrés Orozco-Estrada dirigeert een kleurrijk programma waarin dans en ritme de hoofdrol spelen. Dans kleurt en verlicht het leven: swingende dansritmes verhullen soms peilloze diepten: duister, verwachtingsvol, troostrijk of – zoals bij de eigenzinnige gastartiest sor – vol hoop, liefde en nieuwe mogelijkheden. 

Meredith: Nautilus 

Pop, klassiek, experimenteel? Voor de Schotse componiste Anna Meredith zijn er geen grenzen. Haar energieke muziek klonk in clubs, reclamespots, films, galerieën, klassieke concertzalen en zelfs tankstations. Nautilus wordt wel omschreven als de soundtrack van een paniekaanval. Dat heeft onder meer te maken met het verschuivende gevoel dat na een minuut of drie optreedt, als het slagwerk inzet en het ritme heel anders blijkt te zijn dan je dacht. Vanwege dat effect speelt de muziek een cruciale rol in onder meer de Netflix-serie Living with Yourself, de Lady Gaga-documentaire Five Foot Two en de film van Bo Burnham, Eighth Grade. 

Strauss: Walzerfolge nr. 2 

Met de walsen uit Richard Strauss’ komische opera Der Rosenkavalier wanen we ons plotseling aan een adellijk hof in Wenen: liefde, intriges, verwarring, verklede mannen, duellerende rivalen en eind goed al goed. Had Strauss – bekend van zware filosofische orkestwerken en opera’s – plotseling een klassieke klucht geschreven? Ja en nee: de karakters en hun onderlinge relaties zijn veel complexer dan in de gemiddelde operette, en het verhaal bevat t­hema’s als eenzaamheid en de angst voor ouder worden. Dat mocht de pret niet drukken: Der Rosenkavalier werd een enorm succes, en de componist ging meteen aan het werk om de zwierige walsen eruit aan elkaar te knopen voor concertuitvoeringen zoals die van vanavond. 

Saint-Saëns: Danse macabre 

We gaan er allemaal aan. Arm of rijk, jong of oud, ziek of gezond, de Dood komt ons halen en dan moeten we dansen. Na twaalf klokslagen, gespeeld op de harp, komt hij de gestorvenen wekken. Hij speelt duivelse muziek op zijn viool en steeds meer doden staan op.

Als de xylofoon speelt, hoor je rammelende botten

Camille Saint-Saëns roept het beeld van de dodendans op als geen ander. ‘t Is macaber, maar ook een vrolijke boel. Als de xylofoon speelt, hoor je de rammelende botten. De arme wagenmaker danst met de barones. In een rondedans huppelen de koning en een boer zij aan zij: de Dood maakt geen onderscheid. Wanneer de haan kraait is het voorbij en vallen de grafstenen dicht. De Dood speelt een eenzame afscheidsmelodie. 

Roukens: Temptation 

In mei vorig jaar ging de ‘dansthriller’ Dorian in première, waarin hiphopdans en klassiek ballet elkaar ontmoeten. De eigentijdse dansversie van Oscar Wildes roman The Picture of Dorian Gray gaat over de angst voor de ouderdom en de destructieve zoektocht naar eeuwige jeugd. De componist is Joey Roukens, wiens muziek bij het Concertgebouworkest regelmatig op het programma staat. Temptation begint als een tango, de dans van de verleiding. In een nachtclub beleeft Dorian een bad trip. Opgezweept door een dansende mensenmassa (een stuwende slagwerkpassage) dansen we de diepe krochten van Dorians geest in. Daar vinden we de jeugd, de onschuld en de liefde. Het zijn zoete herinneringen, die al gauw worden vermorzeld door de realiteit. 

Márquez: Danzón No. 2 

In de muziek van Arturo Márquez komen allerlei muziekstijlen uit zijn geboorteland Mexico voorbij. De danzón is een vorm van dansmuziek die afkomstig is uit Cuba, maar een prominente plaats heeft gekregen in de muziekcultuur van de Mexicaanse staat Veracruz. Danzón No. 2 zit vol ritmische verrassingen en meeslepende solo’s voor alle instrumenten. Het stuk is zo populair geworden dat veel Mexicanen het beschouwen als hun tweede volkslied. 

sor: Voor mij, Yuh, Zo zijn 

Rosario Mussendijk, alias sor, kampt sinds 2018 met ernstige gehoorproblemen. Dankzij een audiosysteem dat werkt met behulp van aanraking, maar vooral door zijn wilskracht, leerde hij er als musicus mee omgaan.

Ook Beethoven versloeg zijn doofheid met strijdbare en vernieuwende muziek

In 2022 verscheen de weerslag van zijn strijd, het driedubbelalbum Bae Doven. De titel klinkt als Beethoven, de componist die zijn doofheid versloeg met strijdbare, geïnspireerde en vernieuwende muziek. Ondanks een bont palet aan gastartiesten, van Wibi Soerjadi tot Jiggy Djé, is Bae Doven een intiem en persoonlijk muzikaal portret. sor mixt hiphop met klassiek, maar ook met bijvoorbeeld r&b en jazz zoals in Voor mij. In het liefdevolle Zo zijn komt Erik Satie om de hoek kijken, en in Yuh horen we hoe sor afrekent met hypocrieten en fakes. Met het Concertgebouworkest voert hij deze nummers uit in nieuwe symfonische bewerkingen. 

Stravinsky: slotdelen ‘De vuurvogel’ 

In het ballet De vuurvogel, in 1910 in Parijs in première gebracht door Les Ballets Russes, houdt een wrede tovenaar dertien mooie meisjes gevangen. Met behulp van de magische vuurvogel slaagt een prins erin ze te redden. De muziek zou eigenlijk door een andere componist worden geschreven, maar die had geen tijd. De rest is geschiedenis: de première was een sensatie en de jonge onbekende Igor Stravinsky was op slag beroemd. Vandaag klinkt de muziek van het slot: betoverd door de vuurvogel dansen de tovenaar en zijn onderdanen een wilde helledans, waarna ze in slaap gesust worden door een slaaplied (berceuse) van de vuurvogel. De tovenaar sterft, de gevangenen zijn vrij en de prins mag met het mooiste meisje trouwen. Eind goed al goed – maar nu echt. 

door Martijn Voorvelt

Biografie

Koninklijk Concertgebouworkest, orkest

Het Koninklijk Concertgebouworkest wordt gerekend tot de absolute wereldtop. Sinds de oprichting in 1888 werkt het met de meest vooraanstaande dirigenten en solisten. Componisten als Richard Strauss, Gustav Mahler en Igor Stravinsky dirigeerden meer dan eens het Concertgebouworkest. Nog steeds werkt het orkest veelvuldig samen met hedendaagse componisten.

Bij de geroemde klank van het Concertgebouworkest speelt de bijzondere akoestiek van Het Concertgebouw een belangrijke rol. Bepalend is ook de invloed van de orkestmusici en de tot nu toe zeven chef-dirigenten: Willem Kes, Willem Mengelberg, Eduard van Beinum, Bernard Haitink, Riccardo Chailly, Mariss Jansons en Daniele Gatti.

Sinds het seizoen 2022/2023 is Klaus Mäkelä artistiek partner van het Concertgebouworkest, in 2027 wordt hij chef-dirigent. 

Bij het honderdjarig jubileum kreeg het orkest het predicaat Koninklijk. Hare Majesteit Koningin Máxima is beschermvrouwe. Met zo’n 80 concerten in Het Concertgebouw en 40 op andere belangrijke podia bereikt het orkest jaarlijks 250.000 concertbezoekers wereldwijd. Dat bereik wordt verveelvoudigd door video’s, concertstreams, radio- en tv-uitzendingen en cd’s en dvd’s op onder meer het label RCO Live. De Academie van het Concertgebouworkest leidt jaarlijks talentvolle jonge musici op voor het orkestvak. In Concertgebouworkest Young komen verborgen talenten van 14 tot en met 17 jaar uit heel Europa samen.  

Het Concertgebouworkest wordt mede gefinancierd door het ministerie van OCW, de gemeente Amsterdam, sponsoren, fondsen en vele donateurs wereldwijd. Het grootste deel van de eigen inkomsten wordt gegenereerd door concertopbrengsten in binnen- en buitenland. 

Bekijk hier alle musici van het Koninklijk Concertgebouworkest

Andrés Orozco-Estrada, Dirigent

Andrés Orozco-Estrada is chef-dirigent van het Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI sinds het seizoen 2023/2024. Als kind speelde hij viool, op zijn vijftiende nam hij directielessen en vanaf zijn negentiende kreeg Andrés Orozco-Estrada les van Uroš Lajovic in Wenen. In 2004 debuteerde de Colombiaan bij het Tonkünstler-Orchester Niederösterreich. 

Hij werd er assistent-dirigent en in 2009 chef-dirigent. Ook was hij chef van het Baskisch Nationaal Orkest. Lovende kritieken kreeg Andrés Orozco-Estrada toen hij twee keer op het laatste moment inviel bij de Wiener Philharmoniker. Sindsdien is hij er regelmatig te gast. Ook de Berliner Philharmoniker, de Sächsische Staatskapelle Dresden, het Gewandhausorchester Leipzig, het Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, het Orchestre National de France en het Chicago Symphony Orchestra engageerden hem.

Van 2014 tot 2021 was Andrés Orozco-Estrada chef-dirigent van het hr-sinfonieorchester in Frankfurt, van 2014 tot 2022 ook van de Houston Symphony, en tussen 2020 en 2022 van de Wiener Symphoniker. Met ingang van seizoen 2025/2026 zal hij als muziekdirecteur van de stad Keulen aan het hoofd staan van het Gürzenich-Orchester en de Oper Köln.

Bij het Concertgebouworkest maakte Andrés Orozco-Estrada zijn debuut in mei 2015. In augustus 2023 leidde hij de vierde editie van Concertgebouworkest Young; afgelopen juni dirigeerde hij het Concertgebouworkest in Beethovens Fidelio bij De Nationale Opera. 

sor, zang, rap

sor is het pseudoniem van Rosario Mussendijk. Hij rapt, zingt, componeert, dirigeert en acteert en is onderdeel van het creatieve hiphopcollectief Black Acid. In 2018 kreeg hij te maken met gehoorverlies, wat hem dwong om nog creatiever te werken. 

sor maakt muziek met synthesizers, een SubPac (een audiosysteem dat werkt met behulp van aanraking) en een gehoorapparaat. Na de succesvolle ep’s Phonak (2019) en Professor (2020) bracht hij in 2022 het persoonlijke en eigenzinnige driedelige album Bae Doven uit, waarop de werelden van klassieke muziek en hiphop bij elkaar komen (de titel is een knipoog naar Beethoven). Het album leverde sor in maart 2023 een Edison op. Over Bae Doven maakte hij een korte film in samenwerking met Bear Damen, die onder meer vertoond werd op het Nederlands Film Festival.

sor werkte samen met musici als Jiggy Djé, Yade Lauren, S10, Hef, Jonna Fraser, Cho en Winne. Met zijn ‘sorkest’ stond hij in een uitverkocht Concertgebouw en op Lowlands. Begin 2022 won hij het tv-programma Maestro, begin 2024 behaalde sor als kandidaat van Wie is de mol? de finale.