Sasha Witteveen contrabas
Jorian van Nee piano
Melissa Drost verteller
Dit concert maakt deel uit van de serie Jonge Nederlanders.
Ook interessant:
- Interview met Sasha Witteveen
- Wat zit er in de contrabashoes van Sasha Witteveen?
WONDERLAND
ALEXANDER MURAVJEV (1982)
Suite ‘Alice in Wonderland’ (2014)
voor contrabas solo
In Wonderland
Blue Caterpillar
Cheshire Cat
Tea Cup Madness
In Royal Garden
De delen van de suite worden afgewisseld met passages uit Alice’s Adventures in Wonderland (1865) van Lewis Carroll.
pauze ± 20.50 uur
GIOVANNI BOTTESINI (1821-1889)
Elegie nr. 1 in D gr.t. (1870)
voor contrabas en piano
Tarantella
voor contrabas en piano
Fantasie op thema’s uit ‘La sonnambula’ van Bellini
voor contrabas en piano
Allegro di concerto alla Mendelssohn ‘Gran allegro’
voor contrabas en piano
einde ± 21.55 uur
Met dank aan de begunstigers van het Fonds Hemelbestormers.
Sasha Witteveen contrabas
Jorian van Nee piano
Melissa Drost verteller
Dit concert maakt deel uit van de serie Jonge Nederlanders.
Ook interessant:
- Interview met Sasha Witteveen
- Wat zit er in de contrabashoes van Sasha Witteveen?
WONDERLAND
ALEXANDER MURAVJEV (1982)
Suite ‘Alice in Wonderland’ (2014)
voor contrabas solo
In Wonderland
Blue Caterpillar
Cheshire Cat
Tea Cup Madness
In Royal Garden
De delen van de suite worden afgewisseld met passages uit Alice’s Adventures in Wonderland (1865) van Lewis Carroll.
pauze ± 20.50 uur
GIOVANNI BOTTESINI (1821-1889)
Elegie nr. 1 in D gr.t. (1870)
voor contrabas en piano
Tarantella
voor contrabas en piano
Fantasie op thema’s uit ‘La sonnambula’ van Bellini
voor contrabas en piano
Allegro di concerto alla Mendelssohn ‘Gran allegro’
voor contrabas en piano
einde ± 21.55 uur
Met dank aan de begunstigers van het Fonds Hemelbestormers.
Biografie
Sasha Witteveen, contrabas
Sasha Witteveen won eerste prijzen op de International Youth Bass Competition in Lucca, de British Double Bass Competition, het Prinses Christina Concours en de Bass Days Competition in Wenen en was in 2022/2023 finalist van Dutch Classical Talent.
Haar eerste optredens in de Kleine Zaal waren lunchconcerten in het voorjaar van 2016 en 2017 samen met andere studenten van de Sweelinck Academie.
Inmiddels speelde de bassiste ook in TivoliVredenburg in Utrecht, PHIL Haarlem, de Wiener Musikverein, de Melkweg in Amsterdam, en op het Dutch Double Bass Festival, het Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog, het Grachtenfestival, Klassiek op het Amstelveld, Wonderfeel en Festival Classique.
Als solist werd ze uitgenodigd door verschillende jeugdorkesten, ensemble LUDWIG en het Residentie Orkest Den Haag. Momenteel is ze academist bij het Chamber Orchestra of Europe, en eerder was ze dat bij het Concertgebouworkest en het Budapest Festival Orchestra. Sinds 2018 maakt ze deel uit van de LGT Young Soloists.
Sasha Witteveen haalde haar bachelor aan het Conservatorium van Amsterdam bij Olivier Thiery, Naomi Shaham en Burak Marlali, en studeert nu bij Rick Stotijn aan de Robert Schumann Hochschule in Düsseldorf. Masterclasses volgde ze van Božo Paradžik, Matthew McDonald, Wies de Boevé, Dominic Seldis, Gary Karr, Théotime Voisin, Ximo Riera en Nicholas Schwartz.
Sasha Witteveen speelt op een contrabas die Sergio Scaramelli in 2018 voor het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds bouwde naar een Landolfi-model uit 1750.
Jorian van Nee, piano
Jorian van Nee studeerde piano aan het Conservatorium van Amsterdam bij Frank Peters; eerder had hij les van David Kuyken, Henk Ekkel, Huub de Leeuw en Kirsten van Os. Masterclasses volgde de jonge pianist bij onder anderen Igor Roma, Ronald Brautigam en Jan Wijn.
Hij treedt regelmatig op in solorecitals en kamermuziekcombinaties, en werkte als solist onder meer met het Residentie Orkest Den Haag en Sinfonia Rotterdam.
Jorian van Nee kreeg compositielessen van Willem Jeths, en speelde al eens eigen werk live op de radio bij NPO Klassiek. In 2013 won hij als pianist een eerste prijs van het Prinses Christina Concours én won hij voor twee van zijn eigen pianostukken een eerste prijs van het Prinses Christina Compositie Concours; twee jaar later won hij, om het compleet te maken, bij het Prinses Christina Concours ook nog de prijs voor de beste begeleiding. Verder viel Jorian van Nee in de prijzen bij het Peter de Grote Festival en het concours van de Young Pianist Foundation.
Met Katie Morgan vormt hij het pianoduo MorganvanNee, dat het Grachtenfestival Conservatorium Concours 2024 won, en met violiste Pieternel Tils en celliste Florianne Remme richtte hij het Audax Pianotrio op. Jorian van Nee trad ook op met Sasha Witteveen, Noëlle Drost, Thomas Prechal, Maria en Anuschka Pedano en Emma en Katja Naegele.
Hij heeft een Bechstein-vleugel in bruikleen van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
Melissa Drost, verteller
Melissa Drost is vooral bekend van haar rol als Juf Roos in de gelijknamige kinderserie. Ze studeerde in 2011 af aan het conservatorium in de richting Muziektheater. Ze liep stage bij de musical Soldaat van Oranje, waarin ze daarna een tijdlang bleef spelen en later ook nog ‘ns terugkeerde.
In de theaters was de actrice te zien als Tante Pereboom in de kindervoorstelling Woezel & Pip en als Doedoe in een Sesamstraat-tournee, maar ook in het oorlogsdrama Getekend en het toneelstuk De tweeling.
Op televisie kwam ze in onder meer Malaika, Het klokhuis, Danni Lowinski, Jeuk, Nieuwe Tijden, Weemoedt en Flikken Maastricht, en van juni 2017 tot maart 2020 speelde ze Sjors Langeveld in Goede tijden, slechte tijden. Ook had ze een hoofdrol in de speelfilm Rokjesdag (2016) van Johan Nijenhuis.
Melissa Drost speelt viool, heeft veel gedanst (klassiek ballet), behaalde bachelors beeldende kunst en Japans en werkt geregeld als stemactrice. Vorig najaar was ze in de Grote Zaal de verteller in de Halloween-editie van Het Zondagochtend Concert.