Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier

Concertprogramma

Concertprogramma

Dame Sarah Connolly en Joseph Middleton: van Chausson tot Wallen

Dame Sarah Connolly en Joseph Middleton: van Chausson tot Wallen

Kleine Zaal
23 januari 2024
20.15 uur

Print dit programma

Sarah Connolly mezzosopraan
Joseph Middleton piano

Dit concert maakt deel uit van de serie Vocaal 2.

Zangteksten zijn gratis verkrijgbaar aan de zaal.

Lees ook: Zo werd de piano een succesinstrument (achtergrond)

Samuel Barber (1910-1981)

Three Songs, op. 10 (1935-36)
Rain Has Fallen
Sleep Now
I Hear an Army

Errollyn Wallen (1958)

Night Thoughts (2023)
Sleep
Bright Lights
There’s a Certain Slant of Light
Night Thoughts
gecomponeerd voor Dame Sarah Connolly en Joseph Middleton, in opdracht van Leeds Lieder; Nederlandse première

Richard Rodney Bennett (1936-2012)

A History of the Thé Dansant (1994)
Foxtrot
Slow Foxtrot
Tango

pauze ± 20.45 uur

Ernest Chausson (1855-1899)

Poème de l’amour et de la mer, op. 19 (1882-90)
La fleur des eaux
Interlude
Le temps des lilas

Arnold Schönberg (1874-1951)

Erwartung
Schenk mir deinen goldenen
Kamm
uit ‘Vier Lieder’, op. 2 (1899-1900)

Alban Berg (1885-1935)

Schlafen, schlafen
uit ‘Vier Lieder’, op. 2 (1909-10)

Kurt Weill (1900-1950)

My Ship (1940)
Speak Low (1943)
Trouble Man (1949)
Je ne t’aime pas (1934)

einde ± 22.05 uur

Kleine Zaal 23 januari 2024 20.15 uur

Sarah Connolly mezzosopraan
Joseph Middleton piano

Dit concert maakt deel uit van de serie Vocaal 2.

Zangteksten zijn gratis verkrijgbaar aan de zaal.

Lees ook: Zo werd de piano een succesinstrument (achtergrond)

Samuel Barber (1910-1981)

Three Songs, op. 10 (1935-36)
Rain Has Fallen
Sleep Now
I Hear an Army

Errollyn Wallen (1958)

Night Thoughts (2023)
Sleep
Bright Lights
There’s a Certain Slant of Light
Night Thoughts
gecomponeerd voor Dame Sarah Connolly en Joseph Middleton, in opdracht van Leeds Lieder; Nederlandse première

Richard Rodney Bennett (1936-2012)

A History of the Thé Dansant (1994)
Foxtrot
Slow Foxtrot
Tango

pauze ± 20.45 uur

Ernest Chausson (1855-1899)

Poème de l’amour et de la mer, op. 19 (1882-90)
La fleur des eaux
Interlude
Le temps des lilas

Arnold Schönberg (1874-1951)

Erwartung
Schenk mir deinen goldenen
Kamm
uit ‘Vier Lieder’, op. 2 (1899-1900)

Alban Berg (1885-1935)

Schlafen, schlafen
uit ‘Vier Lieder’, op. 2 (1909-10)

Kurt Weill (1900-1950)

My Ship (1940)
Speak Low (1943)
Trouble Man (1949)
Je ne t’aime pas (1934)

einde ± 22.05 uur

Toelichting

Van Chausson tot Wallen

door Carine Alders

Het samenstellen van een lied­recital is een kunst. Dame Sarah Connolly beheerst deze kunst virtuoos en bedacht tal van verbindingen, draadjes, spiegelingen en echo’s. In een aantal liederen houden emoties het rusteloze hart uit de slaap, zoals verliefdheid, verlangen, liefdesverdriet (Barber en Chausson). De splinternieuwe cyclus Night Thoughts van Errollyn Wallen stelt de nacht centraal, en de jonge twintigers Barber, Chausson en Schönberg zetten alle drie gedichten over de liefde op muziek. Ook slapeloosheid, (eeuwige) slaap en dromen vormen een terugkerend the¬ma. Daarnaast lopen in dit recital verschillende lijnen tussen Europa en de Verenigde Staten.

Barber

De Amerikaanse componist Samuel Barber won in 1935 de Prix de Rome en mocht twee jaar lang in Rome aan de American Academy werken. Hij componeerde er liederen op teksten uit de bundel Chamber Music van James Joyce, een literaire liefde die hij deelde met zijn Italiaanse vrienden Susanna en Dario Cecchi, aan wie hij de eerste twee liederen opdroeg. De liederen vertellen over verschillende episodes in een liefdesrelatie, van het verlangen om van hart tot hart te spreken en een kus die het onrustige hart in slaap sust, tot het verlaten hart dat in een nachtmerrie aangevallen wordt door een uit zee opdoemend leger. In de vocale lijnen volgt Barber het natuurlijke spreek­ritme, maar in de pianobegeleiding illustreert hij de tekst, zoals bijvoorbeeld het vallen van de regen in het eerste lied.

Wallen

Op 2 oktober jongstleden brachten Sarah Connolly en Joseph Middleton op het festival Leeds Lieder Night Thoughts van de op Belize geboren Britse componiste Errollyn Wallen in wereldpremière. Pas heel kort geleden besloot het duo deze vier liederen vanavond ook in Amsterdam te presenteren. Wallen schreef haar liederen speciaal op de ‘soulful depth’ van de stem van Sarah Connolly. Voor het openingslied, ’Sleep’, haalde ze een tekstfragment uit Shakespeare’s Macbeth; de muziek weeft een spookachtig web om de stem. ‘Bright Lights’, op een eigen tekst van Wallen, stelt zich de gedachten voor van een zeventienjarige Ella Fitzgerald die optreedt tijdens de amateuravond in het Apollo Theatre in Harlem en daar tot haar eigen verrassing een grootse carrière lanceert. Het derde lied, ‘There’s a Certain Slant of Light’, ontstond nadat een schoolvriendin haar op het spoor zette van het gelijknamige gedicht van Emily Dickinson. Het slotlied, ‘Night Thoughts’, is een eerbetoon aan het schilderij van Howard Hodgkins met die titel; Wallen bedient zich hier van een jazzy idioom, geïnspireerd door een vroege opname waarop Sarah Connolly jazz zingt, zichzelf begeleidend op de piano. ‘I could hear the timbre of Ella Fitzgerald in her voice’, aldus Wallen. 

Alle emoties worden gespiegeld in de natuur: het verlangen in de geur van seringen en het blauw van de lucht dat de kleur van haar ogen oproept.

Chausson

Ernest Chausson was nog geen dertig en studeerde nog bij César Franck toen hij aan een liedcyclus op gedichten van zijn vriend Maurice Bouchor begon. In dat jaar 1882 bezocht hij ook Bayreuth, waar hij Richard Wagners opera Parsifal hoorde; de invloed van Wagner is in deze cyclus herkenbaar. Zowel bij Chausson als bij Turnage maakt een instrumentaal intermezzo deel uit van het werk en net als bij Barber vormen de gedichten bij Chausson een liefdesgeschiedenis, eindigend in een verloren liefde. Alle emoties worden gespiegeld in de natuur: het verlangen in de geur van seringen en het blauw van de lucht dat de kleur van haar ogen oproept. Vallende rozenblaadjes bezegelen de liefde en ook hier speelt de aanstormende zee een rol in het dramatische afscheid. Dwarrelende bladeren symboliseren herinnering, net als bij Barber.

Schönberg en Berg

Arnold Schönberg was nog zeer onder de invloed van Brahms en Wagner toen hij deze vroege liederen – opgedragen aan zijn leermeester Alexander Zemlinsky – componeerde. De dichtbundel Weib und Welt van Richard Dehmel moet indruk gemaakt hebben op de jonge componist: een jaar na het verschijnen zette Schönberg het eerste gedicht op muziek en er zouden er nog vele volgen, waaronder het beroemde Verklärte Nacht. Schönberg liet Dehmel weten dat zijn poëzie hem uitdaagde tot het vinden van nieuwe klanken. Akkoorden hebben niet meer de traditionele functies in het tonale systeem, maar verklanken kleuren en emoties. Ook Schönbergs leerling Alban Berg experimenteerde als twintiger in liederen met het verlaten van de tonale structuur. In Schlafen, schlafen is de (eeuwige) slaap een schuilplaats waar het leed van het leven niet door kan dringen. De experimenten met het verlaten van het tonale systeem werden door de nationaal­socialisten niet gewaardeerd. Schönberg – die bovendien van joodse afkomst was – vluchtte via Frankrijk naar Amerika.

Weill

Dezelfde vluchtroute legde de eveneens joodse Kurt Weill af. Zonder een cent op zak en beroofd van zijn publiek moest hij eerst in Parijs, en vervolgens in New York helemaal opnieuw beginnen. In februari 1940 begon hij in New York aan zijn succesvolle musical Lady in the Dark, op teksten van Ira Gershwin. Daarin herinnert hoofdpersoon Liza Eliott zich in een psychoanalyse-sessie een liedje uit haar kindertijd, My Ship. Ook Speak Low werd oorspronkelijk geschreven voor een Broadway-musical. De eerste zin is een woordspeling op een dichtregel van Shakespeare: waar de Engelse bard zijn speler laat zeggen ‘Spreek zachtjes als je over de liefde spreekt’, maakt Weills tekstschrijver ervan ‘Spreek zachtjes als je spreekt, lief’. Beide songs werden ­jazzklassiekers. Trouble Man is afkomstig uit de musical Lost in the Stars en bezingt het verlangen naar een verloren liefde: ‘Overdag zul je me niet zien huilen, maar God helpe me als ik moet gaan slapen.’ Het lied Je ne t’aime pas dat Weill in Parijs componeerde voor de Franse ster Lys Gauty, is vermoedelijk autobiografisch. Op dat moment leefde actrice en zangeres Lotte Lenya gescheiden van Weill met een andere partner in Zwitserland.

De liederen die Sarah Connolly uit het oeuvre van Weill koos volgen eenzelfde liefdespad als de liederen van Barber en Chausson, van verlangen naar verlaten. Daarmee eindigt ze haar recital zoals ook verschillende onderdelen eindigden. 

Het samenstellen van een lied­recital is een kunst. Dame Sarah Connolly beheerst deze kunst virtuoos en bedacht tal van verbindingen, draadjes, spiegelingen en echo’s. In een aantal liederen houden emoties het rusteloze hart uit de slaap, zoals verliefdheid, verlangen, liefdesverdriet (Barber en Chausson). De splinternieuwe cyclus Night Thoughts van Errollyn Wallen stelt de nacht centraal, en de jonge twintigers Barber, Chausson en Schönberg zetten alle drie gedichten over de liefde op muziek. Ook slapeloosheid, (eeuwige) slaap en dromen vormen een terugkerend the¬ma. Daarnaast lopen in dit recital verschillende lijnen tussen Europa en de Verenigde Staten.

Barber

De Amerikaanse componist Samuel Barber won in 1935 de Prix de Rome en mocht twee jaar lang in Rome aan de American Academy werken. Hij componeerde er liederen op teksten uit de bundel Chamber Music van James Joyce, een literaire liefde die hij deelde met zijn Italiaanse vrienden Susanna en Dario Cecchi, aan wie hij de eerste twee liederen opdroeg. De liederen vertellen over verschillende episodes in een liefdesrelatie, van het verlangen om van hart tot hart te spreken en een kus die het onrustige hart in slaap sust, tot het verlaten hart dat in een nachtmerrie aangevallen wordt door een uit zee opdoemend leger. In de vocale lijnen volgt Barber het natuurlijke spreek­ritme, maar in de pianobegeleiding illustreert hij de tekst, zoals bijvoorbeeld het vallen van de regen in het eerste lied.

Wallen

Op 2 oktober jongstleden brachten Sarah Connolly en Joseph Middleton op het festival Leeds Lieder Night Thoughts van de op Belize geboren Britse componiste Errollyn Wallen in wereldpremière. Pas heel kort geleden besloot het duo deze vier liederen vanavond ook in Amsterdam te presenteren. Wallen schreef haar liederen speciaal op de ‘soulful depth’ van de stem van Sarah Connolly. Voor het openingslied, ’Sleep’, haalde ze een tekstfragment uit Shakespeare’s Macbeth; de muziek weeft een spookachtig web om de stem. ‘Bright Lights’, op een eigen tekst van Wallen, stelt zich de gedachten voor van een zeventienjarige Ella Fitzgerald die optreedt tijdens de amateuravond in het Apollo Theatre in Harlem en daar tot haar eigen verrassing een grootse carrière lanceert. Het derde lied, ‘There’s a Certain Slant of Light’, ontstond nadat een schoolvriendin haar op het spoor zette van het gelijknamige gedicht van Emily Dickinson. Het slotlied, ‘Night Thoughts’, is een eerbetoon aan het schilderij van Howard Hodgkins met die titel; Wallen bedient zich hier van een jazzy idioom, geïnspireerd door een vroege opname waarop Sarah Connolly jazz zingt, zichzelf begeleidend op de piano. ‘I could hear the timbre of Ella Fitzgerald in her voice’, aldus Wallen. 

Alle emoties worden gespiegeld in de natuur: het verlangen in de geur van seringen en het blauw van de lucht dat de kleur van haar ogen oproept.

Chausson

Ernest Chausson was nog geen dertig en studeerde nog bij César Franck toen hij aan een liedcyclus op gedichten van zijn vriend Maurice Bouchor begon. In dat jaar 1882 bezocht hij ook Bayreuth, waar hij Richard Wagners opera Parsifal hoorde; de invloed van Wagner is in deze cyclus herkenbaar. Zowel bij Chausson als bij Turnage maakt een instrumentaal intermezzo deel uit van het werk en net als bij Barber vormen de gedichten bij Chausson een liefdesgeschiedenis, eindigend in een verloren liefde. Alle emoties worden gespiegeld in de natuur: het verlangen in de geur van seringen en het blauw van de lucht dat de kleur van haar ogen oproept. Vallende rozenblaadjes bezegelen de liefde en ook hier speelt de aanstormende zee een rol in het dramatische afscheid. Dwarrelende bladeren symboliseren herinnering, net als bij Barber.

Schönberg en Berg

Arnold Schönberg was nog zeer onder de invloed van Brahms en Wagner toen hij deze vroege liederen – opgedragen aan zijn leermeester Alexander Zemlinsky – componeerde. De dichtbundel Weib und Welt van Richard Dehmel moet indruk gemaakt hebben op de jonge componist: een jaar na het verschijnen zette Schönberg het eerste gedicht op muziek en er zouden er nog vele volgen, waaronder het beroemde Verklärte Nacht. Schönberg liet Dehmel weten dat zijn poëzie hem uitdaagde tot het vinden van nieuwe klanken. Akkoorden hebben niet meer de traditionele functies in het tonale systeem, maar verklanken kleuren en emoties. Ook Schönbergs leerling Alban Berg experimenteerde als twintiger in liederen met het verlaten van de tonale structuur. In Schlafen, schlafen is de (eeuwige) slaap een schuilplaats waar het leed van het leven niet door kan dringen. De experimenten met het verlaten van het tonale systeem werden door de nationaal­socialisten niet gewaardeerd. Schönberg – die bovendien van joodse afkomst was – vluchtte via Frankrijk naar Amerika.

Weill

Dezelfde vluchtroute legde de eveneens joodse Kurt Weill af. Zonder een cent op zak en beroofd van zijn publiek moest hij eerst in Parijs, en vervolgens in New York helemaal opnieuw beginnen. In februari 1940 begon hij in New York aan zijn succesvolle musical Lady in the Dark, op teksten van Ira Gershwin. Daarin herinnert hoofdpersoon Liza Eliott zich in een psychoanalyse-sessie een liedje uit haar kindertijd, My Ship. Ook Speak Low werd oorspronkelijk geschreven voor een Broadway-musical. De eerste zin is een woordspeling op een dichtregel van Shakespeare: waar de Engelse bard zijn speler laat zeggen ‘Spreek zachtjes als je over de liefde spreekt’, maakt Weills tekstschrijver ervan ‘Spreek zachtjes als je spreekt, lief’. Beide songs werden ­jazzklassiekers. Trouble Man is afkomstig uit de musical Lost in the Stars en bezingt het verlangen naar een verloren liefde: ‘Overdag zul je me niet zien huilen, maar God helpe me als ik moet gaan slapen.’ Het lied Je ne t’aime pas dat Weill in Parijs componeerde voor de Franse ster Lys Gauty, is vermoedelijk autobiografisch. Op dat moment leefde actrice en zangeres Lotte Lenya gescheiden van Weill met een andere partner in Zwitserland.

De liederen die Sarah Connolly uit het oeuvre van Weill koos volgen eenzelfde liefdespad als de liederen van Barber en Chausson, van verlangen naar verlaten. Daarmee eindigt ze haar recital zoals ook verschillende onderdelen eindigden. 

door Carine Alders

Van Chausson tot Wallen

door Carine Alders

Het samenstellen van een lied­recital is een kunst. Dame Sarah Connolly beheerst deze kunst virtuoos en bedacht tal van verbindingen, draadjes, spiegelingen en echo’s. In een aantal liederen houden emoties het rusteloze hart uit de slaap, zoals verliefdheid, verlangen, liefdesverdriet (Barber en Chausson). De splinternieuwe cyclus Night Thoughts van Errollyn Wallen stelt de nacht centraal, en de jonge twintigers Barber, Chausson en Schönberg zetten alle drie gedichten over de liefde op muziek. Ook slapeloosheid, (eeuwige) slaap en dromen vormen een terugkerend the¬ma. Daarnaast lopen in dit recital verschillende lijnen tussen Europa en de Verenigde Staten.

Barber

De Amerikaanse componist Samuel Barber won in 1935 de Prix de Rome en mocht twee jaar lang in Rome aan de American Academy werken. Hij componeerde er liederen op teksten uit de bundel Chamber Music van James Joyce, een literaire liefde die hij deelde met zijn Italiaanse vrienden Susanna en Dario Cecchi, aan wie hij de eerste twee liederen opdroeg. De liederen vertellen over verschillende episodes in een liefdesrelatie, van het verlangen om van hart tot hart te spreken en een kus die het onrustige hart in slaap sust, tot het verlaten hart dat in een nachtmerrie aangevallen wordt door een uit zee opdoemend leger. In de vocale lijnen volgt Barber het natuurlijke spreek­ritme, maar in de pianobegeleiding illustreert hij de tekst, zoals bijvoorbeeld het vallen van de regen in het eerste lied.

Wallen

Op 2 oktober jongstleden brachten Sarah Connolly en Joseph Middleton op het festival Leeds Lieder Night Thoughts van de op Belize geboren Britse componiste Errollyn Wallen in wereldpremière. Pas heel kort geleden besloot het duo deze vier liederen vanavond ook in Amsterdam te presenteren. Wallen schreef haar liederen speciaal op de ‘soulful depth’ van de stem van Sarah Connolly. Voor het openingslied, ’Sleep’, haalde ze een tekstfragment uit Shakespeare’s Macbeth; de muziek weeft een spookachtig web om de stem. ‘Bright Lights’, op een eigen tekst van Wallen, stelt zich de gedachten voor van een zeventienjarige Ella Fitzgerald die optreedt tijdens de amateuravond in het Apollo Theatre in Harlem en daar tot haar eigen verrassing een grootse carrière lanceert. Het derde lied, ‘There’s a Certain Slant of Light’, ontstond nadat een schoolvriendin haar op het spoor zette van het gelijknamige gedicht van Emily Dickinson. Het slotlied, ‘Night Thoughts’, is een eerbetoon aan het schilderij van Howard Hodgkins met die titel; Wallen bedient zich hier van een jazzy idioom, geïnspireerd door een vroege opname waarop Sarah Connolly jazz zingt, zichzelf begeleidend op de piano. ‘I could hear the timbre of Ella Fitzgerald in her voice’, aldus Wallen. 

Alle emoties worden gespiegeld in de natuur: het verlangen in de geur van seringen en het blauw van de lucht dat de kleur van haar ogen oproept.

Chausson

Ernest Chausson was nog geen dertig en studeerde nog bij César Franck toen hij aan een liedcyclus op gedichten van zijn vriend Maurice Bouchor begon. In dat jaar 1882 bezocht hij ook Bayreuth, waar hij Richard Wagners opera Parsifal hoorde; de invloed van Wagner is in deze cyclus herkenbaar. Zowel bij Chausson als bij Turnage maakt een instrumentaal intermezzo deel uit van het werk en net als bij Barber vormen de gedichten bij Chausson een liefdesgeschiedenis, eindigend in een verloren liefde. Alle emoties worden gespiegeld in de natuur: het verlangen in de geur van seringen en het blauw van de lucht dat de kleur van haar ogen oproept. Vallende rozenblaadjes bezegelen de liefde en ook hier speelt de aanstormende zee een rol in het dramatische afscheid. Dwarrelende bladeren symboliseren herinnering, net als bij Barber.

Schönberg en Berg

Arnold Schönberg was nog zeer onder de invloed van Brahms en Wagner toen hij deze vroege liederen – opgedragen aan zijn leermeester Alexander Zemlinsky – componeerde. De dichtbundel Weib und Welt van Richard Dehmel moet indruk gemaakt hebben op de jonge componist: een jaar na het verschijnen zette Schönberg het eerste gedicht op muziek en er zouden er nog vele volgen, waaronder het beroemde Verklärte Nacht. Schönberg liet Dehmel weten dat zijn poëzie hem uitdaagde tot het vinden van nieuwe klanken. Akkoorden hebben niet meer de traditionele functies in het tonale systeem, maar verklanken kleuren en emoties. Ook Schönbergs leerling Alban Berg experimenteerde als twintiger in liederen met het verlaten van de tonale structuur. In Schlafen, schlafen is de (eeuwige) slaap een schuilplaats waar het leed van het leven niet door kan dringen. De experimenten met het verlaten van het tonale systeem werden door de nationaal­socialisten niet gewaardeerd. Schönberg – die bovendien van joodse afkomst was – vluchtte via Frankrijk naar Amerika.

Weill

Dezelfde vluchtroute legde de eveneens joodse Kurt Weill af. Zonder een cent op zak en beroofd van zijn publiek moest hij eerst in Parijs, en vervolgens in New York helemaal opnieuw beginnen. In februari 1940 begon hij in New York aan zijn succesvolle musical Lady in the Dark, op teksten van Ira Gershwin. Daarin herinnert hoofdpersoon Liza Eliott zich in een psychoanalyse-sessie een liedje uit haar kindertijd, My Ship. Ook Speak Low werd oorspronkelijk geschreven voor een Broadway-musical. De eerste zin is een woordspeling op een dichtregel van Shakespeare: waar de Engelse bard zijn speler laat zeggen ‘Spreek zachtjes als je over de liefde spreekt’, maakt Weills tekstschrijver ervan ‘Spreek zachtjes als je spreekt, lief’. Beide songs werden ­jazzklassiekers. Trouble Man is afkomstig uit de musical Lost in the Stars en bezingt het verlangen naar een verloren liefde: ‘Overdag zul je me niet zien huilen, maar God helpe me als ik moet gaan slapen.’ Het lied Je ne t’aime pas dat Weill in Parijs componeerde voor de Franse ster Lys Gauty, is vermoedelijk autobiografisch. Op dat moment leefde actrice en zangeres Lotte Lenya gescheiden van Weill met een andere partner in Zwitserland.

De liederen die Sarah Connolly uit het oeuvre van Weill koos volgen eenzelfde liefdespad als de liederen van Barber en Chausson, van verlangen naar verlaten. Daarmee eindigt ze haar recital zoals ook verschillende onderdelen eindigden. 

Het samenstellen van een lied­recital is een kunst. Dame Sarah Connolly beheerst deze kunst virtuoos en bedacht tal van verbindingen, draadjes, spiegelingen en echo’s. In een aantal liederen houden emoties het rusteloze hart uit de slaap, zoals verliefdheid, verlangen, liefdesverdriet (Barber en Chausson). De splinternieuwe cyclus Night Thoughts van Errollyn Wallen stelt de nacht centraal, en de jonge twintigers Barber, Chausson en Schönberg zetten alle drie gedichten over de liefde op muziek. Ook slapeloosheid, (eeuwige) slaap en dromen vormen een terugkerend the¬ma. Daarnaast lopen in dit recital verschillende lijnen tussen Europa en de Verenigde Staten.

Barber

De Amerikaanse componist Samuel Barber won in 1935 de Prix de Rome en mocht twee jaar lang in Rome aan de American Academy werken. Hij componeerde er liederen op teksten uit de bundel Chamber Music van James Joyce, een literaire liefde die hij deelde met zijn Italiaanse vrienden Susanna en Dario Cecchi, aan wie hij de eerste twee liederen opdroeg. De liederen vertellen over verschillende episodes in een liefdesrelatie, van het verlangen om van hart tot hart te spreken en een kus die het onrustige hart in slaap sust, tot het verlaten hart dat in een nachtmerrie aangevallen wordt door een uit zee opdoemend leger. In de vocale lijnen volgt Barber het natuurlijke spreek­ritme, maar in de pianobegeleiding illustreert hij de tekst, zoals bijvoorbeeld het vallen van de regen in het eerste lied.

Wallen

Op 2 oktober jongstleden brachten Sarah Connolly en Joseph Middleton op het festival Leeds Lieder Night Thoughts van de op Belize geboren Britse componiste Errollyn Wallen in wereldpremière. Pas heel kort geleden besloot het duo deze vier liederen vanavond ook in Amsterdam te presenteren. Wallen schreef haar liederen speciaal op de ‘soulful depth’ van de stem van Sarah Connolly. Voor het openingslied, ’Sleep’, haalde ze een tekstfragment uit Shakespeare’s Macbeth; de muziek weeft een spookachtig web om de stem. ‘Bright Lights’, op een eigen tekst van Wallen, stelt zich de gedachten voor van een zeventienjarige Ella Fitzgerald die optreedt tijdens de amateuravond in het Apollo Theatre in Harlem en daar tot haar eigen verrassing een grootse carrière lanceert. Het derde lied, ‘There’s a Certain Slant of Light’, ontstond nadat een schoolvriendin haar op het spoor zette van het gelijknamige gedicht van Emily Dickinson. Het slotlied, ‘Night Thoughts’, is een eerbetoon aan het schilderij van Howard Hodgkins met die titel; Wallen bedient zich hier van een jazzy idioom, geïnspireerd door een vroege opname waarop Sarah Connolly jazz zingt, zichzelf begeleidend op de piano. ‘I could hear the timbre of Ella Fitzgerald in her voice’, aldus Wallen. 

Alle emoties worden gespiegeld in de natuur: het verlangen in de geur van seringen en het blauw van de lucht dat de kleur van haar ogen oproept.

Chausson

Ernest Chausson was nog geen dertig en studeerde nog bij César Franck toen hij aan een liedcyclus op gedichten van zijn vriend Maurice Bouchor begon. In dat jaar 1882 bezocht hij ook Bayreuth, waar hij Richard Wagners opera Parsifal hoorde; de invloed van Wagner is in deze cyclus herkenbaar. Zowel bij Chausson als bij Turnage maakt een instrumentaal intermezzo deel uit van het werk en net als bij Barber vormen de gedichten bij Chausson een liefdesgeschiedenis, eindigend in een verloren liefde. Alle emoties worden gespiegeld in de natuur: het verlangen in de geur van seringen en het blauw van de lucht dat de kleur van haar ogen oproept. Vallende rozenblaadjes bezegelen de liefde en ook hier speelt de aanstormende zee een rol in het dramatische afscheid. Dwarrelende bladeren symboliseren herinnering, net als bij Barber.

Schönberg en Berg

Arnold Schönberg was nog zeer onder de invloed van Brahms en Wagner toen hij deze vroege liederen – opgedragen aan zijn leermeester Alexander Zemlinsky – componeerde. De dichtbundel Weib und Welt van Richard Dehmel moet indruk gemaakt hebben op de jonge componist: een jaar na het verschijnen zette Schönberg het eerste gedicht op muziek en er zouden er nog vele volgen, waaronder het beroemde Verklärte Nacht. Schönberg liet Dehmel weten dat zijn poëzie hem uitdaagde tot het vinden van nieuwe klanken. Akkoorden hebben niet meer de traditionele functies in het tonale systeem, maar verklanken kleuren en emoties. Ook Schönbergs leerling Alban Berg experimenteerde als twintiger in liederen met het verlaten van de tonale structuur. In Schlafen, schlafen is de (eeuwige) slaap een schuilplaats waar het leed van het leven niet door kan dringen. De experimenten met het verlaten van het tonale systeem werden door de nationaal­socialisten niet gewaardeerd. Schönberg – die bovendien van joodse afkomst was – vluchtte via Frankrijk naar Amerika.

Weill

Dezelfde vluchtroute legde de eveneens joodse Kurt Weill af. Zonder een cent op zak en beroofd van zijn publiek moest hij eerst in Parijs, en vervolgens in New York helemaal opnieuw beginnen. In februari 1940 begon hij in New York aan zijn succesvolle musical Lady in the Dark, op teksten van Ira Gershwin. Daarin herinnert hoofdpersoon Liza Eliott zich in een psychoanalyse-sessie een liedje uit haar kindertijd, My Ship. Ook Speak Low werd oorspronkelijk geschreven voor een Broadway-musical. De eerste zin is een woordspeling op een dichtregel van Shakespeare: waar de Engelse bard zijn speler laat zeggen ‘Spreek zachtjes als je over de liefde spreekt’, maakt Weills tekstschrijver ervan ‘Spreek zachtjes als je spreekt, lief’. Beide songs werden ­jazzklassiekers. Trouble Man is afkomstig uit de musical Lost in the Stars en bezingt het verlangen naar een verloren liefde: ‘Overdag zul je me niet zien huilen, maar God helpe me als ik moet gaan slapen.’ Het lied Je ne t’aime pas dat Weill in Parijs componeerde voor de Franse ster Lys Gauty, is vermoedelijk autobiografisch. Op dat moment leefde actrice en zangeres Lotte Lenya gescheiden van Weill met een andere partner in Zwitserland.

De liederen die Sarah Connolly uit het oeuvre van Weill koos volgen eenzelfde liefdespad als de liederen van Barber en Chausson, van verlangen naar verlaten. Daarmee eindigt ze haar recital zoals ook verschillende onderdelen eindigden. 

door Carine Alders

Biografie

Sarah Connolly, mezzosopraan

Sarah Connolly studeerde piano en zang aan het Royal ­College of Music in Londen. Sinds de Birthday Honours 2017 mag ze de titel ‘Dame’ dragen en sinds 2020 is ze erelid van de Royal Philharmonic Society – die haar in 2012 al de Singer Award gaf. De mezzosopraan zong op de festivals van Aldeburgh, Edinburgh, Luzern, Salzburg en Tanglewood en op The Last Night of de Proms.

Ook opera-engagementen brachten haar de wereld over, van English National Opera en het Royal Opera House Covent Garden in Londen tot de Metropolitan Opera in New York, La Scala in Milaan, de Wiener Staatsoper, de Bayerische Staatsoper in ­München, de operahuizen van Amsterdam, Parijs, Madrid en Barcelona en de festivals van Bayreuth, Glyndebourne en Aix-en-Provence.

Op het concertpodium stond Sarah Connolly met bijvoorbeeld het Boston Symphony Orchestra, The Philadelphia Orchestra, het Gewandhausorchester Leipzig, de Berliner Philharmoniker, het Mozarteum­orchester Salzburg, orkesten van de BBC en het London Symphony Orchestra. Bij het Concertgebouworkest zong ze in Bachs Passionen en Mahlers Das Lie­d von der Erde.

Recitals geeft ze dit seizoen in Wigmore Hall in Londen, in Sevilla, in Barcelona en op het Leeds Lieder Festival met Joseph Middleton en op het Oxford Lieder Festival met Imogen Cooper. In de Kleine Zaal was Sarah Connolly drie keer eerder te beluisteren (2015, 2017 en 2019), telkens met pianist Julius Drake.

Joseph Middleton, piano

Joseph Middleton studeerde filosofie aan de University of Birmingham en specialiseerde zich aan de Royal Academy of Music in Londen – waar hij inmiddels zelf lesgeeft – in ­kamermuziek en liedbegeleiding. In 2016 kreeg hij de Young Artists Award van de Royal Philharmonic Society.

De pianist was te beluisteren in zalen als het Konzerthaus en de Musikverein in Wenen, de Berliner en de Kölner Philharmonie, de Tonhalle in Zürich, Wigmore Hall in Londen, Schloss Elmau, de Alice Tully Hall en Park Avenue Armory in New York, de Oji Hall in Tokio, tijdens de BBC Proms en op de festivals van Edinburgh, Aldeburgh, Hohenems, Schwarzenberg, Aix-en-Provence, Ravinia, Seoul, Toronto en Vancouver.

Daarbij had hij vaak bekende zangers aan zijn zijde; met Iestyn Davies en Carolyn Sampson debuteerde hij op de BBC Proms in 2016 en in 2018 keerde hij er terug met Sarah Connolly om herontdekte liederen van Benjamin Britten in première te brengen.

In de Kleine Zaal van Het Concertgebouw trad Joseph Middleton eerder op met Katarina Karnéus, het Myrthen Ensemble, Christopher Maltman, Ruby Hughes, Carolyn Sampson, Sophie Rennert, James Newby en Sarah Connolly (op 23 januari jongstleden).

Voor zijn cd-opnames won hij onder meer een Edison (voor A Verlaine Songbook met Carolyn Sampson) en een Kathleen Ferrier Award. Joseph Middleton was negen jaar lang artistiek leider van het Leeds Lieder Festival en is momenteel musician in residence bij het Pembroke College in Cambridge. Ook stelt hij series en programma’s samen voor BBC Radio 3, Wigmore Hall en de University of Cambridge.