Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
interview

Violist Antje Weithaas: ‘De interactie met andere musici, daar draait het om’

door Inge Jongerman
31 okt. 2024 31 oktober 2024

Amsterdam Sinfonietta en violiste Antje Weithaas werkten eerder samen en weten elkaar dit keer te vinden in Dvořák, Widmann en Mozart. Op 30 november in de Grote Zaal bekleedt ze de dubbelrol van gastconcertmeester en solist.

  • Antje Weithaas

    foto: Marco Borggreve

    Antje Weithaas

    foto: Marco Borggreve

  • Antje Weithaas

    foto: Marco Borggreve

    Antje Weithaas

    foto: Marco Borggreve

De Duitse violiste Antje Weithaas is in Hannover wanneer ik haar spreek. Ze is daar voor de finale van de Joseph Joachim Violinwettbewerb, een prestigieus vioolconcours waar ze sinds 2019 als artistiek leider bij betrokken is. In 1991 nam ze er zelf de eerste prijs in ontvangst, achteraf gezien het startschot voor haar internationale carrière.

Tegenwoordig combineert Weithaas haar solocarrière met een docentschap aan de Hochschule für Musik ‘Hanns Eisler’ in Berlijn. Daarnaast is ze regelmatig te gast als concertmeester en artistiek leider bij verschillende ensembles en speelt ze kamermuziek in uiteenlopende bezettingen. ‘Ik vind het allemaal even leuk. Het mooie is dat het één het andere aanvult. Of ik nu optreed met een groot symfonieorkest of kamermuziek speel, voor mij voelt het hetzelfde. Het gaat om het samen musiceren, de interactie met andere musici. En of dat nu in een kleine of grote bezetting is maakt mij eigenlijk niet uit. Het is fantastisch dat ik de gelegenheid heb om in al die verschillende bezettingen te spelen.’

Creatief orkest

Bij Amsterdam Sinfonietta was Weithaas al meerdere keren te gast. ‘Ik kom hier graag, ik houd van de directheid en de oprechtheid van de musici in dit orkest. Daarbij gaat het er heel democratisch aan toe. Ik waardeer het dat iedereen input mag geven, dat laat de betrokkenheid van de musici zien en doet ook recht aan ieders professionaliteit. Sinfonietta is een open en creatief orkest, en dat merk je tijdens de concerten – er gebeurt altijd wel iets spannends.’

‘Serenade voor strijkers verveelt nooit, want elke uitvoering is anders en uniek.’

Op het programma staat Mozarts Sinfonia concertante, een virtuoos stuk waarin Weithaas samen met de aanvoerder van de altviolen, Georgy Kovalev, soleert. De twee kennen elkaar al jaren. ‘Georgy heeft nog les van mij gehad tijdens een masterclass. We komen elkaar regelmatig tegen en hebben in Amsterdam Sinfonietta al eerder samengewerkt. Dit stuk van Mozart is het belangrijkste werk dat er bestaat voor deze bezetting. Het zit vol met ornamenten en lyrische passages, eigenlijk is het een symfonie met daarbij twee solopartijen die elkaar afwisselen en aanvullen. De dialoog tussen de twee solisten is heel bepalend voor dit stuk. Georgy is een boeiende musicus, dus ik kijk er enorm naar uit om dit werk met hem uit te voeren.’

Nieuw werk en gouwe ouwe

Een maand voordat ze in Amsterdam Dvořáks Serenade voor strijkers met Sinfonietta uitvoert, speelt ze hetzelfde werk meerdere keren met Camerata Bern, het Zwitserse kamerorkest waarvan ze tussen 2009 en 2018 artistiek leider was. ‘Dat stuk ken ik door en door. Ik heb het indertijd ook opgenomen met Camerata Bern. Toch verveelt het nooit, want elke uitvoering is anders en uniek. Ik ben overigens heel trouw aan de partituur, daar wijk ik zelden van af. Het zijn steeds opnieuw de musici die de partituur kleur geven en zo ervaar ik de rijkdom van het werk keer op keer.’

En verder op het programma: Aria van Jörg Widmann, een componist met wie Weithaas nauw samenwerkt; ze nam onder meer zijn Concerto for Violin and Orchestra (2015) op. ‘Ik heb Aria nooit eerder uitgevoerd, dus dat is een leuke uitdaging. Het orkest speelt Aria vaker, dat vormt alvast een goede basis.’

De Duitse violiste Antje Weithaas is in Hannover wanneer ik haar spreek. Ze is daar voor de finale van de Joseph Joachim Violinwettbewerb, een prestigieus vioolconcours waar ze sinds 2019 als artistiek leider bij betrokken is. In 1991 nam ze er zelf de eerste prijs in ontvangst, achteraf gezien het startschot voor haar internationale carrière.

Tegenwoordig combineert Weithaas haar solocarrière met een docentschap aan de Hochschule für Musik ‘Hanns Eisler’ in Berlijn. Daarnaast is ze regelmatig te gast als concertmeester en artistiek leider bij verschillende ensembles en speelt ze kamermuziek in uiteenlopende bezettingen. ‘Ik vind het allemaal even leuk. Het mooie is dat het één het andere aanvult. Of ik nu optreed met een groot symfonieorkest of kamermuziek speel, voor mij voelt het hetzelfde. Het gaat om het samen musiceren, de interactie met andere musici. En of dat nu in een kleine of grote bezetting is maakt mij eigenlijk niet uit. Het is fantastisch dat ik de gelegenheid heb om in al die verschillende bezettingen te spelen.’

Creatief orkest

Bij Amsterdam Sinfonietta was Weithaas al meerdere keren te gast. ‘Ik kom hier graag, ik houd van de directheid en de oprechtheid van de musici in dit orkest. Daarbij gaat het er heel democratisch aan toe. Ik waardeer het dat iedereen input mag geven, dat laat de betrokkenheid van de musici zien en doet ook recht aan ieders professionaliteit. Sinfonietta is een open en creatief orkest, en dat merk je tijdens de concerten – er gebeurt altijd wel iets spannends.’

‘Serenade voor strijkers verveelt nooit, want elke uitvoering is anders en uniek.’

Op het programma staat Mozarts Sinfonia concertante, een virtuoos stuk waarin Weithaas samen met de aanvoerder van de altviolen, Georgy Kovalev, soleert. De twee kennen elkaar al jaren. ‘Georgy heeft nog les van mij gehad tijdens een masterclass. We komen elkaar regelmatig tegen en hebben in Amsterdam Sinfonietta al eerder samengewerkt. Dit stuk van Mozart is het belangrijkste werk dat er bestaat voor deze bezetting. Het zit vol met ornamenten en lyrische passages, eigenlijk is het een symfonie met daarbij twee solopartijen die elkaar afwisselen en aanvullen. De dialoog tussen de twee solisten is heel bepalend voor dit stuk. Georgy is een boeiende musicus, dus ik kijk er enorm naar uit om dit werk met hem uit te voeren.’

Nieuw werk en gouwe ouwe

Een maand voordat ze in Amsterdam Dvořáks Serenade voor strijkers met Sinfonietta uitvoert, speelt ze hetzelfde werk meerdere keren met Camerata Bern, het Zwitserse kamerorkest waarvan ze tussen 2009 en 2018 artistiek leider was. ‘Dat stuk ken ik door en door. Ik heb het indertijd ook opgenomen met Camerata Bern. Toch verveelt het nooit, want elke uitvoering is anders en uniek. Ik ben overigens heel trouw aan de partituur, daar wijk ik zelden van af. Het zijn steeds opnieuw de musici die de partituur kleur geven en zo ervaar ik de rijkdom van het werk keer op keer.’

En verder op het programma: Aria van Jörg Widmann, een componist met wie Weithaas nauw samenwerkt; ze nam onder meer zijn Concerto for Violin and Orchestra (2015) op. ‘Ik heb Aria nooit eerder uitgevoerd, dus dat is een leuke uitdaging. Het orkest speelt Aria vaker, dat vormt alvast een goede basis.’

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.