Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
achter de schermen

Concertgebouworkest op reis (1): verslag van de zomertournee

door Leonie Bot
20 aug. 2025 20 augustus 2025

Hoe gaat een tournee eraan toe achter de schermen? Speciaal voor Preludium brengt violiste Leonie Bot verslag uit van haar belevenissen tijdens de Europese zomertournee van het Concertgebouworkest. In deze eerste aflevering: klaarmaken voor vertrek!

  • Repeteren in RCO House

    foto: Leonie Bot

    Repeteren in RCO House

    foto: Leonie Bot

  • Poes Philippe wil ook mee

    foto: Leonie Bot

    Poes Philippe wil ook mee

    foto: Leonie Bot

  • Repeteren in RCO House

    foto: Leonie Bot

    Repeteren in RCO House

    foto: Leonie Bot

  • Poes Philippe wil ook mee

    foto: Leonie Bot

    Poes Philippe wil ook mee

    foto: Leonie Bot

Prokofjevs Eerste vioolconcert, met Janine Jansen. De ‘Parijse’ symfonie van Mozart. En Bartóks grillige Concert voor orkest – wat een geweldig programma om mee af te trappen. Die eerste dagen na mijn lome zomervakantie moet ik echt weer even wennen aan het orkestleven. Al die mensen dicht bij elkaar op het podium, zo veel prikkels, zo’n intense concentratie…

Mijn handen voelen nog een beetje stroef, m’n viool nog niet helemaal het verlengstuk van m’n lijf. Maar deze muziek, onder leiding van Klaus Mäkelä, daar kun je me ’s nachts voor wakker maken. Het is zo fantasierijk, levenslustig, soms obscuur, dan weer heel grappig. Dit repertoire is mij liever dan de hoogromantische stukken waarvoor wij ooit zijn opgericht.

We gaan er mee op zomertournee, en spelen ook nog een tweede programma met Luciano Berio’s Rendering (wanneer spelen we verder ooit Berio?) en Mahlers Vijfde. Iedereen heeft zin in de BBC Proms in Londen, waar we niet zo vaak bij zijn. Het publiek lijkt daar altijd een feestje te vieren, en wij dan straks met hen. Ook gaan we naar Salzburg, Keulen, Wenen, Luzern en Berlijn.

Geweldige steden allemaal, maar uitgebreid rondneuzen zit er doorgaans niet in op dit soort tournees. Veel reizen en nooit echt landen. Maar tijdens de concerten landen we dan toch wel. In een andere mooie zaal lijkt iedereen weer te beseffen waarom we ook alweer al die moeite deden om erheen te gaan. Binnen elke nieuwe akoestiek zoeken we collectief naar kleuren, texturen, articulatie, dynamiek. Hoe werkt het hier, wat kunnen we ermee? De sport is om overal zo’n breed mogelijk kleurenpalet te hebben, ook in een moeilijke zaal. Het is goed voor ons, spelen in andere zalen dan Het Concertgebouw. Zo blijven we creatief en flexibel. En worden we niet te veel verwend met een gratis gouden randje aan onze klank…

Thuis laat ik mijn geliefde achter, en rode poes Philippe. Die vinden het allebei maar ongezellig, zo’n tournee. Maar ze verdragen het waardig.

Ik heb er zin in.

Van 21 augustus tot en met 4 september is het Concertgebouworkest op zomertournee met zijn toekomstige chef-dirigent Klaus Mäkelä. De tournee voert langs verschillende Europese steden en festivals, onder meer Salzburg, Keulen, Londen, Berlijn, Wenen en Boekarest. In deze reisblog brengt violiste Leonie Bot om de paar dagen verslag uit van haar belevenissen. Leonie is sinds april 2013 tweede violiste in het Concertgebouworkest.

Prokofjevs Eerste vioolconcert, met Janine Jansen. De ‘Parijse’ symfonie van Mozart. En Bartóks grillige Concert voor orkest – wat een geweldig programma om mee af te trappen. Die eerste dagen na mijn lome zomervakantie moet ik echt weer even wennen aan het orkestleven. Al die mensen dicht bij elkaar op het podium, zo veel prikkels, zo’n intense concentratie…

Mijn handen voelen nog een beetje stroef, m’n viool nog niet helemaal het verlengstuk van m’n lijf. Maar deze muziek, onder leiding van Klaus Mäkelä, daar kun je me ’s nachts voor wakker maken. Het is zo fantasierijk, levenslustig, soms obscuur, dan weer heel grappig. Dit repertoire is mij liever dan de hoogromantische stukken waarvoor wij ooit zijn opgericht.

We gaan er mee op zomertournee, en spelen ook nog een tweede programma met Luciano Berio’s Rendering (wanneer spelen we verder ooit Berio?) en Mahlers Vijfde. Iedereen heeft zin in de BBC Proms in Londen, waar we niet zo vaak bij zijn. Het publiek lijkt daar altijd een feestje te vieren, en wij dan straks met hen. Ook gaan we naar Salzburg, Keulen, Wenen, Luzern en Berlijn.

Geweldige steden allemaal, maar uitgebreid rondneuzen zit er doorgaans niet in op dit soort tournees. Veel reizen en nooit echt landen. Maar tijdens de concerten landen we dan toch wel. In een andere mooie zaal lijkt iedereen weer te beseffen waarom we ook alweer al die moeite deden om erheen te gaan. Binnen elke nieuwe akoestiek zoeken we collectief naar kleuren, texturen, articulatie, dynamiek. Hoe werkt het hier, wat kunnen we ermee? De sport is om overal zo’n breed mogelijk kleurenpalet te hebben, ook in een moeilijke zaal. Het is goed voor ons, spelen in andere zalen dan Het Concertgebouw. Zo blijven we creatief en flexibel. En worden we niet te veel verwend met een gratis gouden randje aan onze klank…

Thuis laat ik mijn geliefde achter, en rode poes Philippe. Die vinden het allebei maar ongezellig, zo’n tournee. Maar ze verdragen het waardig.

Ik heb er zin in.

Van 21 augustus tot en met 4 september is het Concertgebouworkest op zomertournee met zijn toekomstige chef-dirigent Klaus Mäkelä. De tournee voert langs verschillende Europese steden en festivals, onder meer Salzburg, Keulen, Londen, Berlijn, Wenen en Boekarest. In deze reisblog brengt violiste Leonie Bot om de paar dagen verslag uit van haar belevenissen. Leonie is sinds april 2013 tweede violiste in het Concertgebouworkest.

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Probeer nu twee maanden gratis!