Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier

Concertprogramma

Concertprogramma

Rising Stars: Sean Shibe

Rising Stars: Sean Shibe

Kleine Zaal
10 januari 2024
20.15 uur

Print dit programma

Sean Shibe gitaar

Dit concert maakt deel uit van de serie Rising Stars. Keuze van ­Barbican Centre, Londen.

 

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Prelude in c kl.t., BWV 999 (ca. 1720)
oorspronkelijk voor luit

Agustín Barrios Mangoré (1885-1944)

La catedral (1914-38)
Preludio saudade
Andante religioso
Allegro solemne

Heitor Villa-Lobos (1887-1959)

Prelude nr. 3 in a kl.t.: Andante (Bachiana)
uit ‘Vijf preludes voor gitaar’ (1940)

Etude nr. 1 in e kl.t.: Allegro non troppo
Etude nr. 5 in C gr.t.: Andantino
Etude nr. 11 in e kl.t.: Lent
Etude nr. 8 in cis kl.t.: Modéré – Lent
Etude nr. 10 in b kl.t.: Très animé
uit ‘Twaalf etudes voor gitaar’ (1929)

Agustín Barrios Mangoré

Julia Florida (1938)

pauze ± 20.55 uur

Johann Sebastian Bach

Prelude, Fuga en Allegro in Es gr.t., BWV 998 (ca. 1740)
oorspronkelijk voor luit

Freya Waley-Cohen (1989)

Amulet (2021)

Thomas Adès (1971)

Forgotten Dances (2023)
Overture – Queen of the Spiders
Berceuse – The Paradise of
Thebes
Courante – Here Was a Swift (for
Max Ernst)
Barcarolle – The Maiden Voyage
Carillon de Ville (for Hector
Berlioz)
Vesper (for Henry Purcell)
Nederlandse première; gecomponeerd in opdracht van de European Concert Hall Organisation en Bozar Brussel

einde ± 22.00 uur

Met dank aan de begunstigers van het Fonds Hemelbestormers.

 

Kleine Zaal 10 januari 2024 20.15 uur

Sean Shibe gitaar

Dit concert maakt deel uit van de serie Rising Stars. Keuze van ­Barbican Centre, Londen.

 

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Prelude in c kl.t., BWV 999 (ca. 1720)
oorspronkelijk voor luit

Agustín Barrios Mangoré (1885-1944)

La catedral (1914-38)
Preludio saudade
Andante religioso
Allegro solemne

Heitor Villa-Lobos (1887-1959)

Prelude nr. 3 in a kl.t.: Andante (Bachiana)
uit ‘Vijf preludes voor gitaar’ (1940)

Etude nr. 1 in e kl.t.: Allegro non troppo
Etude nr. 5 in C gr.t.: Andantino
Etude nr. 11 in e kl.t.: Lent
Etude nr. 8 in cis kl.t.: Modéré – Lent
Etude nr. 10 in b kl.t.: Très animé
uit ‘Twaalf etudes voor gitaar’ (1929)

Agustín Barrios Mangoré

Julia Florida (1938)

pauze ± 20.55 uur

Johann Sebastian Bach

Prelude, Fuga en Allegro in Es gr.t., BWV 998 (ca. 1740)
oorspronkelijk voor luit

Freya Waley-Cohen (1989)

Amulet (2021)

Thomas Adès (1971)

Forgotten Dances (2023)
Overture – Queen of the Spiders
Berceuse – The Paradise of
Thebes
Courante – Here Was a Swift (for
Max Ernst)
Barcarolle – The Maiden Voyage
Carillon de Ville (for Hector
Berlioz)
Vesper (for Henry Purcell)
Nederlandse première; gecomponeerd in opdracht van de European Concert Hall Organisation en Bozar Brussel

einde ± 22.00 uur

Met dank aan de begunstigers van het Fonds Hemelbestormers.

 

Toelichting

Rising Stars: Sean Shibe

door Paul Janssen

De Schotse gitarist Sean Shibe speelt net zo makkelijk klassieke als elektrische gitaar, wat hij bij zijn Kleine Zaal-debuut begin 2022 demonstreerde in een programma met het ensemble LUDWIG. Nu keert hij terug als Rising Star en speelt hij een klassiek recital met aandacht voor twee Latijns-Amerikaanse componisten die in de twintigste eeuw zorgden voor een ware gitaarrevival en twee Engelse componisten die de gitaar in de eenentwintigste eeuw een stem geven.

De opkomst van de klassieke gitaar

‘Het programma heeft twee delen’, zegt Shibe nadrukkelijk. ‘Het eerste deel draait om de klassieke gitaar zoals deze in de twintigste eeuw opkwam. Agustín Barrios Mangoré is een van de grootheden die de gitaarmuziek de twintigste eeuw in hielp.’ De Para­guayaan was zelf een begenadigd gitarist en schreef een groot oeuvre bij elkaar. Shibe speelt twee van zijn bekendste werken, La ­catedral en Julia Florida. Beide stukken verraden de invloed van de Zuid-Amerikaanse volksmuziek. Ook Johann Sebastian Bach is volop aanwezig in het werk van zowel Barrios Mangoré als Heitor Villa-Lobos, de ­andere componist die van groot belang is geweest voor het gitaarrepertoire in de twintigste eeuw. Vandaar dat het recital opent met de Prelude in c klein, BWV 999, die Bach waarschijnlijk schreef in de periode dat hij werkte aan het hof van Köthen. Het werk is overgeleverd in een versie voor luit.

De Schotse gitarist Sean Shibe speelt net zo makkelijk klassieke als elektrische gitaar, wat hij bij zijn Kleine Zaal-debuut begin 2022 demonstreerde in een programma met het ensemble LUDWIG. Nu keert hij terug als Rising Star en speelt hij een klassiek recital met aandacht voor twee Latijns-Amerikaanse componisten die in de twintigste eeuw zorgden voor een ware gitaarrevival en twee Engelse componisten die de gitaar in de eenentwintigste eeuw een stem geven.

De opkomst van de klassieke gitaar

‘Het programma heeft twee delen’, zegt Shibe nadrukkelijk. ‘Het eerste deel draait om de klassieke gitaar zoals deze in de twintigste eeuw opkwam. Agustín Barrios Mangoré is een van de grootheden die de gitaarmuziek de twintigste eeuw in hielp.’ De Para­guayaan was zelf een begenadigd gitarist en schreef een groot oeuvre bij elkaar. Shibe speelt twee van zijn bekendste werken, La ­catedral en Julia Florida. Beide stukken verraden de invloed van de Zuid-Amerikaanse volksmuziek. Ook Johann Sebastian Bach is volop aanwezig in het werk van zowel Barrios Mangoré als Heitor Villa-Lobos, de ­andere componist die van groot belang is geweest voor het gitaarrepertoire in de twintigste eeuw. Vandaar dat het recital opent met de Prelude in c klein, BWV 999, die Bach waarschijnlijk schreef in de periode dat hij werkte aan het hof van Köthen. Het werk is overgeleverd in een versie voor luit.

  • Agustín Mangoré

    Agustín Mangoré

  • Agustín Mangoré

    Agustín Mangoré

De Braziliaan Villa-Lobos eerde Bach onder andere in de derde van zijn Vijf preludes uit 1940. Hij gaf het werk zelfs de subtitel Bachiana mee. Villa-Lobos, die zelf redelijk gitaar speelde, werd door Andrés Segovia (1893-1987) – de Spaanse gitarist die het instrument in de twintigste eeuw naar het concertpodium bracht – gestimuleerd om voor de gitaar te schrijven. Het ­resulteerde naast de Preludes onder andere in de baanbrekende Twaalf etudes die de componist in 1929 voor Segovia schreef maar die pas in 1953 werden uitgegeven. ‘Segovia heeft ze nimmer allemaal kunnen spelen’, vat Shibe de technische revolutie die deze werken teweeg brachten samen. ‘Al erkende hij wel het belang ervan.’ De ­selectie die Shibe speelt bevat een mooie dwarsdoorsnede met louter technische etudes – zoals de arpeggio-etude nr. 1 – alsook etudes met invloeden uit de Braziliaanse volksmuziek – zoals de even lyrische als beweeglijke etude nr. 8.

De Braziliaan Villa-Lobos eerde Bach onder andere in de derde van zijn Vijf preludes uit 1940. Hij gaf het werk zelfs de subtitel Bachiana mee. Villa-Lobos, die zelf redelijk gitaar speelde, werd door Andrés Segovia (1893-1987) – de Spaanse gitarist die het instrument in de twintigste eeuw naar het concertpodium bracht – gestimuleerd om voor de gitaar te schrijven. Het ­resulteerde naast de Preludes onder andere in de baanbrekende Twaalf etudes die de componist in 1929 voor Segovia schreef maar die pas in 1953 werden uitgegeven. ‘Segovia heeft ze nimmer allemaal kunnen spelen’, vat Shibe de technische revolutie die deze werken teweeg brachten samen. ‘Al erkende hij wel het belang ervan.’ De ­selectie die Shibe speelt bevat een mooie dwarsdoorsnede met louter technische etudes – zoals de arpeggio-etude nr. 1 – alsook etudes met invloeden uit de Braziliaanse volksmuziek – zoals de even lyrische als beweeglijke etude nr. 8.

  • Sean Shibe

    Kaupo Kikkas

    Sean Shibe

    Kaupo Kikkas

  • Sean Shibe

    Kaupo Kikkas

    Sean Shibe

    Kaupo Kikkas

De Engelse gitaartraditie

Na de pauze stelt Shibe de ­Engelse gitaartraditie centraal, die vooral dankzij de gitaristen Julian Bream (1933-2020) en John Williams (1941) tot bloei kon komen. Zij creëerden nieuw gitaarrepertoire door componisten als Lennox Berkeley, William Walton en Benjamin Britten te inspireren om voor het instrument te schrijven. ‘Met de werken die nu op het programma staan gaan we verder waar Bream en Williams gebleven waren’, vat Shibe samen. ‘Amulet van Freya Waley-Cohen, een charmant tonaal stuk dat ze voor mij schreef, en Forgotten Dances, een substantieel nieuw werk van Thomas Adès, staan dicht bij de traditie van Bream en Williams.’

Nieuwe wegen voor de gitaar

Engelands meest gespeelde componist van dit moment, Thomas Adès, haalde zijn inspiratie, zoals wel vaker, uit kunstwerken en kunstenaars uit het recente en verdere verleden.

‘Ik ben optimistisch over de toekomst van de gitaar, al blijft het een lastig instrument in het huidige klassieke veld’

Het bijna twintig minuten durende Forgotten Dances, speciaal geschreven voor de Rising Stars-­tournee van Shibe, kent zes delen. Het eerste deel Overture – Queen of the Spiders is geïnspireerd op de stemming van de snaren van de gitaar, waarin het interval van een kwart een hoofdrol speelt. Virtuoze passages en sierlijke melodielijnen wisselen elkaar af in deze mysterieuze opening. Berceuse – The Paradise of Thebes refereert aan de surrealistische film El ángel exterminador (1962) van Luis Buñuel en het extreem virtuoze derde deel Courante – Here Was a Swift is opgedragen aan de surrealistische Duitse schilder Max Ernst. Met Barcarolle – The Maiden Voyage keren de rust en de lyriek terug om in het aan Hector Berlioz opgedragen vijfde deel, na delicaat gezang vol flageoletten, weer plaats te maken voor tumultueuze akkoordpassages. Uiteindelijk wint de vredige rust in het chaconne-achtige Vesper, opgedragen aan Henry Purcell en gebaseerd op zijn An Evening Hymn (1687).

‘Dit is het soort muziek dat Bream graag wilde voor de uitbreiding van het gitaarrepertoire’, luidt het commentaar van Shibe. ‘Het is een stuk dat in het verlengde ligt van bijvoorbeeld de ­Nocturnal van Benjamin Britten. Composities van dat kaliber worden niet vaak voor de gitaar geschreven. Bream heeft zich daar altijd voor ingezet. Toen hij in 2020 stierf verdween met hem een filosofie. Het is mooi dat ik die filosofie met dit soort nieuwe werken voort kan zetten. Ik ben daarom optimistisch over de toekomst van de gitaar, al blijft het een lastig instrument in het huidige klassieke veld. Maar er zijn altijd vernieuwers, zowel onder musici als onder componisten, die het instrument niet op willen geven. Ik hoop dat collega’s en volgende generaties zich realiseren dat we niet alleen de beste bestaande gitaarmuziek moeten blijven spelen, maar ook nieuwe wegen moeten bewandelen.’

De Engelse gitaartraditie

Na de pauze stelt Shibe de ­Engelse gitaartraditie centraal, die vooral dankzij de gitaristen Julian Bream (1933-2020) en John Williams (1941) tot bloei kon komen. Zij creëerden nieuw gitaarrepertoire door componisten als Lennox Berkeley, William Walton en Benjamin Britten te inspireren om voor het instrument te schrijven. ‘Met de werken die nu op het programma staan gaan we verder waar Bream en Williams gebleven waren’, vat Shibe samen. ‘Amulet van Freya Waley-Cohen, een charmant tonaal stuk dat ze voor mij schreef, en Forgotten Dances, een substantieel nieuw werk van Thomas Adès, staan dicht bij de traditie van Bream en Williams.’

Nieuwe wegen voor de gitaar

Engelands meest gespeelde componist van dit moment, Thomas Adès, haalde zijn inspiratie, zoals wel vaker, uit kunstwerken en kunstenaars uit het recente en verdere verleden.

‘Ik ben optimistisch over de toekomst van de gitaar, al blijft het een lastig instrument in het huidige klassieke veld’

Het bijna twintig minuten durende Forgotten Dances, speciaal geschreven voor de Rising Stars-­tournee van Shibe, kent zes delen. Het eerste deel Overture – Queen of the Spiders is geïnspireerd op de stemming van de snaren van de gitaar, waarin het interval van een kwart een hoofdrol speelt. Virtuoze passages en sierlijke melodielijnen wisselen elkaar af in deze mysterieuze opening. Berceuse – The Paradise of Thebes refereert aan de surrealistische film El ángel exterminador (1962) van Luis Buñuel en het extreem virtuoze derde deel Courante – Here Was a Swift is opgedragen aan de surrealistische Duitse schilder Max Ernst. Met Barcarolle – The Maiden Voyage keren de rust en de lyriek terug om in het aan Hector Berlioz opgedragen vijfde deel, na delicaat gezang vol flageoletten, weer plaats te maken voor tumultueuze akkoordpassages. Uiteindelijk wint de vredige rust in het chaconne-achtige Vesper, opgedragen aan Henry Purcell en gebaseerd op zijn An Evening Hymn (1687).

‘Dit is het soort muziek dat Bream graag wilde voor de uitbreiding van het gitaarrepertoire’, luidt het commentaar van Shibe. ‘Het is een stuk dat in het verlengde ligt van bijvoorbeeld de ­Nocturnal van Benjamin Britten. Composities van dat kaliber worden niet vaak voor de gitaar geschreven. Bream heeft zich daar altijd voor ingezet. Toen hij in 2020 stierf verdween met hem een filosofie. Het is mooi dat ik die filosofie met dit soort nieuwe werken voort kan zetten. Ik ben daarom optimistisch over de toekomst van de gitaar, al blijft het een lastig instrument in het huidige klassieke veld. Maar er zijn altijd vernieuwers, zowel onder musici als onder componisten, die het instrument niet op willen geven. Ik hoop dat collega’s en volgende generaties zich realiseren dat we niet alleen de beste bestaande gitaarmuziek moeten blijven spelen, maar ook nieuwe wegen moeten bewandelen.’

door Paul Janssen

Rising Stars: Sean Shibe

door Paul Janssen

De Schotse gitarist Sean Shibe speelt net zo makkelijk klassieke als elektrische gitaar, wat hij bij zijn Kleine Zaal-debuut begin 2022 demonstreerde in een programma met het ensemble LUDWIG. Nu keert hij terug als Rising Star en speelt hij een klassiek recital met aandacht voor twee Latijns-Amerikaanse componisten die in de twintigste eeuw zorgden voor een ware gitaarrevival en twee Engelse componisten die de gitaar in de eenentwintigste eeuw een stem geven.

De opkomst van de klassieke gitaar

‘Het programma heeft twee delen’, zegt Shibe nadrukkelijk. ‘Het eerste deel draait om de klassieke gitaar zoals deze in de twintigste eeuw opkwam. Agustín Barrios Mangoré is een van de grootheden die de gitaarmuziek de twintigste eeuw in hielp.’ De Para­guayaan was zelf een begenadigd gitarist en schreef een groot oeuvre bij elkaar. Shibe speelt twee van zijn bekendste werken, La ­catedral en Julia Florida. Beide stukken verraden de invloed van de Zuid-Amerikaanse volksmuziek. Ook Johann Sebastian Bach is volop aanwezig in het werk van zowel Barrios Mangoré als Heitor Villa-Lobos, de ­andere componist die van groot belang is geweest voor het gitaarrepertoire in de twintigste eeuw. Vandaar dat het recital opent met de Prelude in c klein, BWV 999, die Bach waarschijnlijk schreef in de periode dat hij werkte aan het hof van Köthen. Het werk is overgeleverd in een versie voor luit.

De Schotse gitarist Sean Shibe speelt net zo makkelijk klassieke als elektrische gitaar, wat hij bij zijn Kleine Zaal-debuut begin 2022 demonstreerde in een programma met het ensemble LUDWIG. Nu keert hij terug als Rising Star en speelt hij een klassiek recital met aandacht voor twee Latijns-Amerikaanse componisten die in de twintigste eeuw zorgden voor een ware gitaarrevival en twee Engelse componisten die de gitaar in de eenentwintigste eeuw een stem geven.

De opkomst van de klassieke gitaar

‘Het programma heeft twee delen’, zegt Shibe nadrukkelijk. ‘Het eerste deel draait om de klassieke gitaar zoals deze in de twintigste eeuw opkwam. Agustín Barrios Mangoré is een van de grootheden die de gitaarmuziek de twintigste eeuw in hielp.’ De Para­guayaan was zelf een begenadigd gitarist en schreef een groot oeuvre bij elkaar. Shibe speelt twee van zijn bekendste werken, La ­catedral en Julia Florida. Beide stukken verraden de invloed van de Zuid-Amerikaanse volksmuziek. Ook Johann Sebastian Bach is volop aanwezig in het werk van zowel Barrios Mangoré als Heitor Villa-Lobos, de ­andere componist die van groot belang is geweest voor het gitaarrepertoire in de twintigste eeuw. Vandaar dat het recital opent met de Prelude in c klein, BWV 999, die Bach waarschijnlijk schreef in de periode dat hij werkte aan het hof van Köthen. Het werk is overgeleverd in een versie voor luit.

  • Agustín Mangoré

    Agustín Mangoré

  • Agustín Mangoré

    Agustín Mangoré

De Braziliaan Villa-Lobos eerde Bach onder andere in de derde van zijn Vijf preludes uit 1940. Hij gaf het werk zelfs de subtitel Bachiana mee. Villa-Lobos, die zelf redelijk gitaar speelde, werd door Andrés Segovia (1893-1987) – de Spaanse gitarist die het instrument in de twintigste eeuw naar het concertpodium bracht – gestimuleerd om voor de gitaar te schrijven. Het ­resulteerde naast de Preludes onder andere in de baanbrekende Twaalf etudes die de componist in 1929 voor Segovia schreef maar die pas in 1953 werden uitgegeven. ‘Segovia heeft ze nimmer allemaal kunnen spelen’, vat Shibe de technische revolutie die deze werken teweeg brachten samen. ‘Al erkende hij wel het belang ervan.’ De ­selectie die Shibe speelt bevat een mooie dwarsdoorsnede met louter technische etudes – zoals de arpeggio-etude nr. 1 – alsook etudes met invloeden uit de Braziliaanse volksmuziek – zoals de even lyrische als beweeglijke etude nr. 8.

De Braziliaan Villa-Lobos eerde Bach onder andere in de derde van zijn Vijf preludes uit 1940. Hij gaf het werk zelfs de subtitel Bachiana mee. Villa-Lobos, die zelf redelijk gitaar speelde, werd door Andrés Segovia (1893-1987) – de Spaanse gitarist die het instrument in de twintigste eeuw naar het concertpodium bracht – gestimuleerd om voor de gitaar te schrijven. Het ­resulteerde naast de Preludes onder andere in de baanbrekende Twaalf etudes die de componist in 1929 voor Segovia schreef maar die pas in 1953 werden uitgegeven. ‘Segovia heeft ze nimmer allemaal kunnen spelen’, vat Shibe de technische revolutie die deze werken teweeg brachten samen. ‘Al erkende hij wel het belang ervan.’ De ­selectie die Shibe speelt bevat een mooie dwarsdoorsnede met louter technische etudes – zoals de arpeggio-etude nr. 1 – alsook etudes met invloeden uit de Braziliaanse volksmuziek – zoals de even lyrische als beweeglijke etude nr. 8.

  • Sean Shibe

    Kaupo Kikkas

    Sean Shibe

    Kaupo Kikkas

  • Sean Shibe

    Kaupo Kikkas

    Sean Shibe

    Kaupo Kikkas

De Engelse gitaartraditie

Na de pauze stelt Shibe de ­Engelse gitaartraditie centraal, die vooral dankzij de gitaristen Julian Bream (1933-2020) en John Williams (1941) tot bloei kon komen. Zij creëerden nieuw gitaarrepertoire door componisten als Lennox Berkeley, William Walton en Benjamin Britten te inspireren om voor het instrument te schrijven. ‘Met de werken die nu op het programma staan gaan we verder waar Bream en Williams gebleven waren’, vat Shibe samen. ‘Amulet van Freya Waley-Cohen, een charmant tonaal stuk dat ze voor mij schreef, en Forgotten Dances, een substantieel nieuw werk van Thomas Adès, staan dicht bij de traditie van Bream en Williams.’

Nieuwe wegen voor de gitaar

Engelands meest gespeelde componist van dit moment, Thomas Adès, haalde zijn inspiratie, zoals wel vaker, uit kunstwerken en kunstenaars uit het recente en verdere verleden.

‘Ik ben optimistisch over de toekomst van de gitaar, al blijft het een lastig instrument in het huidige klassieke veld’

Het bijna twintig minuten durende Forgotten Dances, speciaal geschreven voor de Rising Stars-­tournee van Shibe, kent zes delen. Het eerste deel Overture – Queen of the Spiders is geïnspireerd op de stemming van de snaren van de gitaar, waarin het interval van een kwart een hoofdrol speelt. Virtuoze passages en sierlijke melodielijnen wisselen elkaar af in deze mysterieuze opening. Berceuse – The Paradise of Thebes refereert aan de surrealistische film El ángel exterminador (1962) van Luis Buñuel en het extreem virtuoze derde deel Courante – Here Was a Swift is opgedragen aan de surrealistische Duitse schilder Max Ernst. Met Barcarolle – The Maiden Voyage keren de rust en de lyriek terug om in het aan Hector Berlioz opgedragen vijfde deel, na delicaat gezang vol flageoletten, weer plaats te maken voor tumultueuze akkoordpassages. Uiteindelijk wint de vredige rust in het chaconne-achtige Vesper, opgedragen aan Henry Purcell en gebaseerd op zijn An Evening Hymn (1687).

‘Dit is het soort muziek dat Bream graag wilde voor de uitbreiding van het gitaarrepertoire’, luidt het commentaar van Shibe. ‘Het is een stuk dat in het verlengde ligt van bijvoorbeeld de ­Nocturnal van Benjamin Britten. Composities van dat kaliber worden niet vaak voor de gitaar geschreven. Bream heeft zich daar altijd voor ingezet. Toen hij in 2020 stierf verdween met hem een filosofie. Het is mooi dat ik die filosofie met dit soort nieuwe werken voort kan zetten. Ik ben daarom optimistisch over de toekomst van de gitaar, al blijft het een lastig instrument in het huidige klassieke veld. Maar er zijn altijd vernieuwers, zowel onder musici als onder componisten, die het instrument niet op willen geven. Ik hoop dat collega’s en volgende generaties zich realiseren dat we niet alleen de beste bestaande gitaarmuziek moeten blijven spelen, maar ook nieuwe wegen moeten bewandelen.’

De Engelse gitaartraditie

Na de pauze stelt Shibe de ­Engelse gitaartraditie centraal, die vooral dankzij de gitaristen Julian Bream (1933-2020) en John Williams (1941) tot bloei kon komen. Zij creëerden nieuw gitaarrepertoire door componisten als Lennox Berkeley, William Walton en Benjamin Britten te inspireren om voor het instrument te schrijven. ‘Met de werken die nu op het programma staan gaan we verder waar Bream en Williams gebleven waren’, vat Shibe samen. ‘Amulet van Freya Waley-Cohen, een charmant tonaal stuk dat ze voor mij schreef, en Forgotten Dances, een substantieel nieuw werk van Thomas Adès, staan dicht bij de traditie van Bream en Williams.’

Nieuwe wegen voor de gitaar

Engelands meest gespeelde componist van dit moment, Thomas Adès, haalde zijn inspiratie, zoals wel vaker, uit kunstwerken en kunstenaars uit het recente en verdere verleden.

‘Ik ben optimistisch over de toekomst van de gitaar, al blijft het een lastig instrument in het huidige klassieke veld’

Het bijna twintig minuten durende Forgotten Dances, speciaal geschreven voor de Rising Stars-­tournee van Shibe, kent zes delen. Het eerste deel Overture – Queen of the Spiders is geïnspireerd op de stemming van de snaren van de gitaar, waarin het interval van een kwart een hoofdrol speelt. Virtuoze passages en sierlijke melodielijnen wisselen elkaar af in deze mysterieuze opening. Berceuse – The Paradise of Thebes refereert aan de surrealistische film El ángel exterminador (1962) van Luis Buñuel en het extreem virtuoze derde deel Courante – Here Was a Swift is opgedragen aan de surrealistische Duitse schilder Max Ernst. Met Barcarolle – The Maiden Voyage keren de rust en de lyriek terug om in het aan Hector Berlioz opgedragen vijfde deel, na delicaat gezang vol flageoletten, weer plaats te maken voor tumultueuze akkoordpassages. Uiteindelijk wint de vredige rust in het chaconne-achtige Vesper, opgedragen aan Henry Purcell en gebaseerd op zijn An Evening Hymn (1687).

‘Dit is het soort muziek dat Bream graag wilde voor de uitbreiding van het gitaarrepertoire’, luidt het commentaar van Shibe. ‘Het is een stuk dat in het verlengde ligt van bijvoorbeeld de ­Nocturnal van Benjamin Britten. Composities van dat kaliber worden niet vaak voor de gitaar geschreven. Bream heeft zich daar altijd voor ingezet. Toen hij in 2020 stierf verdween met hem een filosofie. Het is mooi dat ik die filosofie met dit soort nieuwe werken voort kan zetten. Ik ben daarom optimistisch over de toekomst van de gitaar, al blijft het een lastig instrument in het huidige klassieke veld. Maar er zijn altijd vernieuwers, zowel onder musici als onder componisten, die het instrument niet op willen geven. Ik hoop dat collega’s en volgende generaties zich realiseren dat we niet alleen de beste bestaande gitaarmuziek moeten blijven spelen, maar ook nieuwe wegen moeten bewandelen.’

door Paul Janssen

Biografie

Sean Shibe, gitaar

Sean Shibe werd geselecteerd voor het BBC Radio 3 New Generation Artists Scheme en het Borletti-­Buitoni Trust Fellowship, kreeg in 2018 de Royal Philharmonic ­Society Award for Young Artists en in 2022 de Leonard Bernstein Award. Hij werd geboren in Edinburgh, studeerde aan het Royal Conservatoire of Scotland, de Kunst-Universität Graz en in Italië bij Paolo Pegoraro, en geeft nu zelf les aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen.

De gitarist speelt het traditionele repertoire voor zijn instrument, maakt ­eigen transcripties van bijvoorbeeld zeventiende-eeuwse Schotse luit­manuscripten, maar is ook een enthousiast promotor van hedendaagse muziek. Zijn discografie laat zijn veelzijdigheid zien: na het debuut Dreams and Fancies (2017) volgden onder meer Ba­ch (Gramophone Award 2021), Lost & Found (Op­us Klassik 2023) en het net verschenen Profesión. Muziek van Maxwell Davies nam hij op met het Scottish Chamber Orchestra en van John Adams met het Royal Scottish National Orchestra. Sean Shibe stond in Wigmore Hall en op de BBC Proms in Londen, in 92NY, het Konzerthaus Dortmund, de Alte Oper Frankfurt, de Liszt Academie in Boedapest en de Musashino City Hall. Hij trad op met het Hallé Orchestra, de BBC Singers, het Dunedin Consort, The Danish String Quartet en performancekunstenaar Marina Abramović. Bij zijn debuut op 10 februari 2022 in de Kleine Zaal werd hij vergezeld door het co­llectief LUDWIG.