Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier

Opening Night: Concertgebouworkest, Stéphane Denève en ISH Dance Collective

Opening Night: Concertgebouworkest, Stéphane Denève en ISH Dance Collective

Sloterpark
12 september 2025
20.15 uur

Print dit programma

Koninklijk Concertgebouworkest
Stéphane Denève dirigent
ISH Dance Collective

Dit gratis openluchtconcert wordt door AVROTROS live op de radio uitgezonden via NPO Klassiek, en op zaterdag 13 september vanaf ca. 22.45 uur op televisie via NPO 2.

Voorprogramma
Om 18.45 uur spelen de Jonge Strijkers en Blazers Nederland en het reArt Ensemble & reArt ­Wereldkoor onder leiding van Nico Schippers muziek van onder anderen componist Selim Doğru met medewerking van de jonge zangeres Ayşe Devrim Özalp en vioolsolisten Emma Breedveld en Naomi Bach.

Lees ook:
- Sleutelmomenten uit 750 jaar muziekstad Amsterdam

OPENING NIGHT 2025

LEONARD BERNSTEIN (1918-1990)

Ouverture uit ‘Candide’ (1956) 

ANTONÍN DVOŘÁK (1841-1904) 

Allegro con fuoco
uit ‘Symfonie nr. 9 in e kl.t., op. 95 ‘Uit de Nieuwe Wereld’’ (1893)

EDVARD GRIEG (1843-1907)

Morgenstemming
In de hal van de Bergkoning
uit ‘Peer Gynt: Suite nr. 1, op. 46’ (1876)

KARMIT FADAEL (1996)

Nachtgezang (2021)

CLAUDE CHALHOUB (1974)

Scherzo (2008)

PJOTR TSJAIKOVSKI (1840-1893)

Arabische dans 
uit ‘De notenkraker’ (1892)

MANUEL DE FALLA (1876-1946)

Rituele vuurdans 
uit ‘El amor brujo’ (1915)

MAURICE RAVEL (1875-1937)

La valse (1919-20) 

MODEST MOESORGSKI (18391-1881)

De grote poort van Kiev
uit ‘Schilderijen van een tentoonstelling’ (1874, orkestratie Maurice Ravel)

er is geen pauze
einde ± 21.50 uur

Sloterpark 12 september 2025 20.15 uur

Koninklijk Concertgebouworkest
Stéphane Denève dirigent
ISH Dance Collective

Dit gratis openluchtconcert wordt door AVROTROS live op de radio uitgezonden via NPO Klassiek, en op zaterdag 13 september vanaf ca. 22.45 uur op televisie via NPO 2.

Voorprogramma
Om 18.45 uur spelen de Jonge Strijkers en Blazers Nederland en het reArt Ensemble & reArt ­Wereldkoor onder leiding van Nico Schippers muziek van onder anderen componist Selim Doğru met medewerking van de jonge zangeres Ayşe Devrim Özalp en vioolsolisten Emma Breedveld en Naomi Bach.

Lees ook:
- Sleutelmomenten uit 750 jaar muziekstad Amsterdam

OPENING NIGHT 2025

LEONARD BERNSTEIN (1918-1990)

Ouverture uit ‘Candide’ (1956) 

ANTONÍN DVOŘÁK (1841-1904) 

Allegro con fuoco
uit ‘Symfonie nr. 9 in e kl.t., op. 95 ‘Uit de Nieuwe Wereld’’ (1893)

EDVARD GRIEG (1843-1907)

Morgenstemming
In de hal van de Bergkoning
uit ‘Peer Gynt: Suite nr. 1, op. 46’ (1876)

KARMIT FADAEL (1996)

Nachtgezang (2021)

CLAUDE CHALHOUB (1974)

Scherzo (2008)

PJOTR TSJAIKOVSKI (1840-1893)

Arabische dans 
uit ‘De notenkraker’ (1892)

MANUEL DE FALLA (1876-1946)

Rituele vuurdans 
uit ‘El amor brujo’ (1915)

MAURICE RAVEL (1875-1937)

La valse (1919-20) 

MODEST MOESORGSKI (18391-1881)

De grote poort van Kiev
uit ‘Schilderijen van een tentoonstelling’ (1874, orkestratie Maurice Ravel)

er is geen pauze
einde ± 21.50 uur

Toelichting

Toelichting

door Martijn Voorvelt

  • Karmit Fadael

    Foto: Bowie Verschuren

    Karmit Fadael

    Foto: Bowie Verschuren

  • Claude Chalhoub

    Foto: Rich Polk

    Claude Chalhoub

    Foto: Rich Polk

  • Leonard Bernstein

    In zijn studio, foto: Bernice Perry 1960

    Leonard Bernstein

    In zijn studio, foto: Bernice Perry 1960

  • Antonín Dvořák in 1897

    Antonín Dvořák in 1897

  • Een jonge Edvard Grieg

    Een jonge Edvard Grieg

  • Pjotr Tsjaikovsky

    Pjotr Tsjaikovsky

  • Manuel de Falla

    in Parijs, 1913

    Manuel de Falla

    in Parijs, 1913

  • Maurice Ravel dirigerend in Londen

    14 april 1923

    Maurice Ravel dirigerend in Londen

    14 april 1923

  • Modest Moesorgski

    enkele dagen voor zijn dood; door Ilya Repin, 1881

    Modest Moesorgski

    enkele dagen voor zijn dood; door Ilya Repin, 1881

  • Karmit Fadael

    Foto: Bowie Verschuren

    Karmit Fadael

    Foto: Bowie Verschuren

  • Claude Chalhoub

    Foto: Rich Polk

    Claude Chalhoub

    Foto: Rich Polk

  • Leonard Bernstein

    In zijn studio, foto: Bernice Perry 1960

    Leonard Bernstein

    In zijn studio, foto: Bernice Perry 1960

  • Antonín Dvořák in 1897

    Antonín Dvořák in 1897

  • Een jonge Edvard Grieg

    Een jonge Edvard Grieg

  • Pjotr Tsjaikovsky

    Pjotr Tsjaikovsky

  • Manuel de Falla

    in Parijs, 1913

    Manuel de Falla

    in Parijs, 1913

  • Maurice Ravel dirigerend in Londen

    14 april 1923

    Maurice Ravel dirigerend in Londen

    14 april 1923

  • Modest Moesorgski

    enkele dagen voor zijn dood; door Ilya Repin, 1881

    Modest Moesorgski

    enkele dagen voor zijn dood; door Ilya Repin, 1881

Muziek is grenzeloos. Al eeuwen kijken muzikanten vol verwondering over landsgrenzen heen. Om zich te laten inspireren door landschappen en culturen, om van elkaars muziek te leren, ervaringen te delen. Ook in de wereld van de klassieke muziek. Weidse wouden en woestijnen, boerendansen uit Oost-­Europa, hypnotiserende melodieën uit Azië, opzwepende ritmes uit Afrika en Latijns-Amerika, je hoort ze vanavond allemaal terug bij componisten van vroeger én nu.

Het Koninklijk Concertgebouworkest speelt een bonte set van bekende en onbekende stukken uit allerlei landen, met dans als rode draad. Want componisten hebben het publiek altijd al laten dansen. Beethoven was een dj.

Bernstein: Ouverture uit ‘Candide’

De Amerikaan Leonard Bernstein gooide alle mogelijke stijlen in zijn muzikale gehaktmolen. Jazz, latin, klezmer, hij vermengde ze moeiteloos tot een opwindende eigen stijl. Zijn grootste hit was de ­musical West Side Story. Ook zijn muziek voor de ‘komische operette’ Candide werd (na de geflopte première) al snel populair. In de brutale Ouverture mixt Bernstein operamuziek à la Rossini met lekker bonkige fanfare, schots-en-­scheve ritmes en een elegante romantische zwijmelmelodie. 

Dvořák: ‘Uit de Nieuwe Wereld’

Antonín Dvořák uit Bohemen (nu Tsjechië) werd naar de Verenigde Staten gehaald om de componisten uit dat land te leren hoe je écht Amerikaanse muziek schrijft. Hij componeerde er zelf zijn Negende symfonie, waarin je niet alleen landschappen en muziek van Amerika terughoort, maar ook heimwee naar zijn vaderland. Het epische slotdeel is een symfonietje op zich, misschien wel een reis ‘uit de Nieuwe Wereld’ (Amerika) terug naar de oude ­(Europa). Componisten van film­muziek, zoals John Williams, hebben goed geluisterd naar Dvořák. Dat begin – is dat… Jaws ?

Grieg: Peer Gynt

Edvard Grieg liet zich inspireren door de eeuwenoude cultuur van zijn eigen land, Noorwegen. Zijn vriend, de toneelschrijver Hendrik Ibsen, had in een bergdorp geluisterd naar oude verhalen over de fantast Peer Gynt, en ze verwerkt tot een toneelstuk waarin fantasie en werkelijkheid door elkaar heen lopen. De muziek die Grieg erbij maakte sloeg in als een bom, en niet alleen in Noorwegen. ‘Morgenstemming’ en de trollendans ‘In de hal van de Bergkoning’ herken je vast – ze zijn in honderden reclamespotjes en films gebruikt.

Fadael: Nachtgezang

Even rustig aan met Karmit ­Fadael. De Nederlands-­Israëlische werd geboren in Duitsland en groeide op in Friesland. Ze begon als scholier muziek te componeren en studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Het sfeervolle Nachtgezang schreef ze in opdracht van het Radio Filharmonisch Orkest, de première werd live uitgezonden in het televisieprogramma Podium Witteman. Het is geïnspireerd door de invoering van de avondklok in coronatijd. Plotseling waren de avonden vreemd stil. Het leek of de tijd stilstond en de wereld stopte met draaien…

Chalhoub: Scherzo

... en de wereld draait weer! Mensen waaien voortdurend van de ene plek naar de andere. Claude Chalhoub bijvoorbeeld: hij studeerde viool en compositie in zijn geboorteland Libanon en in Londen. Van 1999 tot 2002 was hij in Spanje concertmeester van het multiculturele West-Eastern Divan Orchestra. Westerse klassieke muziek, Arabische improvisatie, akoestische instrumenten en elektronica lopen in zijn werk door elkaar. Een Scherzo is in de klassieke muziek een luchtig, ritmisch en soms ook grappig muziekstuk.

Tsjaikovski: Arabische dans

In Pjotr Tsjaikovski’s beroemde ballet De notenkraker reist kleine Clara naar Snoepgoedland. Daar beelden dansers uit de hele wereld allerlei lekkernijen uit, zoals chocola uit Spanje, thee uit China en zuurstokken uit Rusland. Het rustpunt is de dans over Arabische koffie. Miljoenen mensen zien bij deze muziek iets heel anders voor zich: dansende vissen in een mysterieuze onderwaterwereld. Dat komt door de Disney-film Fantasia, die in 1940 de wereld veroverde.

Falla: Rituele vuurdans

In het ballet El amor brujo (‘De behekste liefde’) van de Spaanse componist Manuel de Falla wordt een jonge vrouw gestalkt door het spook van haar overleden minnaar. Ze probeert van alles om van hem af te komen, zoals bezweringen en gezangen en deze Rituele vuurdans. Gepassioneerde dansmuziek waarin je goed hoort hoezeer Spaanse muziek beïnvloed is door Arabische. 

Ravel: La valse

Ook Maurice Ravel, van Frans-Baskische afkomst, keek graag over de grens. Spaanse en Oost-Aziatische klanken alom in zijn kleurrijke muziek, maar voor La valse (‘De wals’) richtte hij zijn blik op Wenen, de hoofdstad van het uiteengevallen keizerrijk Oostenrijk-Hongarije en ooit hét centrum van de muziek. De laatste grote mode daar was de wals geweest. La valse is een nostalgische ode aan de Weense wals, en tegelijkertijd een treurzang, omdat de rauwe Eerste Wereldoorlog die sprookjes­wereld voorgoed had vernietigd. Daarvoor lijkt de orkestmagiër Ravel allerlei elektronische technieken te gebruiken die in 1919 nog lang niet bestonden.

Moesorgski: De grote poort van Kiev

Ravel orkestreerde ook het inventieve Schilderijen van een tentoonstelling, dat Modest Moesorgski voor piano had geschreven. De Russische componist was geïnspireerd door schilderijen en tekeningen van zijn vriend Viktor Hartmann. Daarop staan vreemde figuren als een gnoom, een heks in een hut op kippenpoten en kuikentjes die dansen in hun eieren. Het laatste deel van de cyclus is gebaseerd op Hartmanns ontwerp voor een nieuwe poort van Kiev – de oude was eeuwen geleden al verwoest. Hartmanns ‘Heldenpoort’ heeft het nooit gehaald: het bouwwerk zou onmiddellijk in elkaar zakken. Maar ­Moesorgski’s krachtige muziek blijft altijd overeind!

Muziek is grenzeloos. Al eeuwen kijken muzikanten vol verwondering over landsgrenzen heen. Om zich te laten inspireren door landschappen en culturen, om van elkaars muziek te leren, ervaringen te delen. Ook in de wereld van de klassieke muziek. Weidse wouden en woestijnen, boerendansen uit Oost-­Europa, hypnotiserende melodieën uit Azië, opzwepende ritmes uit Afrika en Latijns-Amerika, je hoort ze vanavond allemaal terug bij componisten van vroeger én nu.

Het Koninklijk Concertgebouworkest speelt een bonte set van bekende en onbekende stukken uit allerlei landen, met dans als rode draad. Want componisten hebben het publiek altijd al laten dansen. Beethoven was een dj.

Bernstein: Ouverture uit ‘Candide’

De Amerikaan Leonard Bernstein gooide alle mogelijke stijlen in zijn muzikale gehaktmolen. Jazz, latin, klezmer, hij vermengde ze moeiteloos tot een opwindende eigen stijl. Zijn grootste hit was de ­musical West Side Story. Ook zijn muziek voor de ‘komische operette’ Candide werd (na de geflopte première) al snel populair. In de brutale Ouverture mixt Bernstein operamuziek à la Rossini met lekker bonkige fanfare, schots-en-­scheve ritmes en een elegante romantische zwijmelmelodie. 

Dvořák: ‘Uit de Nieuwe Wereld’

Antonín Dvořák uit Bohemen (nu Tsjechië) werd naar de Verenigde Staten gehaald om de componisten uit dat land te leren hoe je écht Amerikaanse muziek schrijft. Hij componeerde er zelf zijn Negende symfonie, waarin je niet alleen landschappen en muziek van Amerika terughoort, maar ook heimwee naar zijn vaderland. Het epische slotdeel is een symfonietje op zich, misschien wel een reis ‘uit de Nieuwe Wereld’ (Amerika) terug naar de oude ­(Europa). Componisten van film­muziek, zoals John Williams, hebben goed geluisterd naar Dvořák. Dat begin – is dat… Jaws ?

Grieg: Peer Gynt

Edvard Grieg liet zich inspireren door de eeuwenoude cultuur van zijn eigen land, Noorwegen. Zijn vriend, de toneelschrijver Hendrik Ibsen, had in een bergdorp geluisterd naar oude verhalen over de fantast Peer Gynt, en ze verwerkt tot een toneelstuk waarin fantasie en werkelijkheid door elkaar heen lopen. De muziek die Grieg erbij maakte sloeg in als een bom, en niet alleen in Noorwegen. ‘Morgenstemming’ en de trollendans ‘In de hal van de Bergkoning’ herken je vast – ze zijn in honderden reclamespotjes en films gebruikt.

Fadael: Nachtgezang

Even rustig aan met Karmit ­Fadael. De Nederlands-­Israëlische werd geboren in Duitsland en groeide op in Friesland. Ze begon als scholier muziek te componeren en studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Het sfeervolle Nachtgezang schreef ze in opdracht van het Radio Filharmonisch Orkest, de première werd live uitgezonden in het televisieprogramma Podium Witteman. Het is geïnspireerd door de invoering van de avondklok in coronatijd. Plotseling waren de avonden vreemd stil. Het leek of de tijd stilstond en de wereld stopte met draaien…

Chalhoub: Scherzo

... en de wereld draait weer! Mensen waaien voortdurend van de ene plek naar de andere. Claude Chalhoub bijvoorbeeld: hij studeerde viool en compositie in zijn geboorteland Libanon en in Londen. Van 1999 tot 2002 was hij in Spanje concertmeester van het multiculturele West-Eastern Divan Orchestra. Westerse klassieke muziek, Arabische improvisatie, akoestische instrumenten en elektronica lopen in zijn werk door elkaar. Een Scherzo is in de klassieke muziek een luchtig, ritmisch en soms ook grappig muziekstuk.

Tsjaikovski: Arabische dans

In Pjotr Tsjaikovski’s beroemde ballet De notenkraker reist kleine Clara naar Snoepgoedland. Daar beelden dansers uit de hele wereld allerlei lekkernijen uit, zoals chocola uit Spanje, thee uit China en zuurstokken uit Rusland. Het rustpunt is de dans over Arabische koffie. Miljoenen mensen zien bij deze muziek iets heel anders voor zich: dansende vissen in een mysterieuze onderwaterwereld. Dat komt door de Disney-film Fantasia, die in 1940 de wereld veroverde.

Falla: Rituele vuurdans

In het ballet El amor brujo (‘De behekste liefde’) van de Spaanse componist Manuel de Falla wordt een jonge vrouw gestalkt door het spook van haar overleden minnaar. Ze probeert van alles om van hem af te komen, zoals bezweringen en gezangen en deze Rituele vuurdans. Gepassioneerde dansmuziek waarin je goed hoort hoezeer Spaanse muziek beïnvloed is door Arabische. 

Ravel: La valse

Ook Maurice Ravel, van Frans-Baskische afkomst, keek graag over de grens. Spaanse en Oost-Aziatische klanken alom in zijn kleurrijke muziek, maar voor La valse (‘De wals’) richtte hij zijn blik op Wenen, de hoofdstad van het uiteengevallen keizerrijk Oostenrijk-Hongarije en ooit hét centrum van de muziek. De laatste grote mode daar was de wals geweest. La valse is een nostalgische ode aan de Weense wals, en tegelijkertijd een treurzang, omdat de rauwe Eerste Wereldoorlog die sprookjes­wereld voorgoed had vernietigd. Daarvoor lijkt de orkestmagiër Ravel allerlei elektronische technieken te gebruiken die in 1919 nog lang niet bestonden.

Moesorgski: De grote poort van Kiev

Ravel orkestreerde ook het inventieve Schilderijen van een tentoonstelling, dat Modest Moesorgski voor piano had geschreven. De Russische componist was geïnspireerd door schilderijen en tekeningen van zijn vriend Viktor Hartmann. Daarop staan vreemde figuren als een gnoom, een heks in een hut op kippenpoten en kuikentjes die dansen in hun eieren. Het laatste deel van de cyclus is gebaseerd op Hartmanns ontwerp voor een nieuwe poort van Kiev – de oude was eeuwen geleden al verwoest. Hartmanns ‘Heldenpoort’ heeft het nooit gehaald: het bouwwerk zou onmiddellijk in elkaar zakken. Maar ­Moesorgski’s krachtige muziek blijft altijd overeind!

door Martijn Voorvelt

Toelichting

door Martijn Voorvelt

  • Karmit Fadael

    Foto: Bowie Verschuren

    Karmit Fadael

    Foto: Bowie Verschuren

  • Claude Chalhoub

    Foto: Rich Polk

    Claude Chalhoub

    Foto: Rich Polk

  • Leonard Bernstein

    In zijn studio, foto: Bernice Perry 1960

    Leonard Bernstein

    In zijn studio, foto: Bernice Perry 1960

  • Antonín Dvořák in 1897

    Antonín Dvořák in 1897

  • Een jonge Edvard Grieg

    Een jonge Edvard Grieg

  • Pjotr Tsjaikovsky

    Pjotr Tsjaikovsky

  • Manuel de Falla

    in Parijs, 1913

    Manuel de Falla

    in Parijs, 1913

  • Maurice Ravel dirigerend in Londen

    14 april 1923

    Maurice Ravel dirigerend in Londen

    14 april 1923

  • Modest Moesorgski

    enkele dagen voor zijn dood; door Ilya Repin, 1881

    Modest Moesorgski

    enkele dagen voor zijn dood; door Ilya Repin, 1881

  • Karmit Fadael

    Foto: Bowie Verschuren

    Karmit Fadael

    Foto: Bowie Verschuren

  • Claude Chalhoub

    Foto: Rich Polk

    Claude Chalhoub

    Foto: Rich Polk

  • Leonard Bernstein

    In zijn studio, foto: Bernice Perry 1960

    Leonard Bernstein

    In zijn studio, foto: Bernice Perry 1960

  • Antonín Dvořák in 1897

    Antonín Dvořák in 1897

  • Een jonge Edvard Grieg

    Een jonge Edvard Grieg

  • Pjotr Tsjaikovsky

    Pjotr Tsjaikovsky

  • Manuel de Falla

    in Parijs, 1913

    Manuel de Falla

    in Parijs, 1913

  • Maurice Ravel dirigerend in Londen

    14 april 1923

    Maurice Ravel dirigerend in Londen

    14 april 1923

  • Modest Moesorgski

    enkele dagen voor zijn dood; door Ilya Repin, 1881

    Modest Moesorgski

    enkele dagen voor zijn dood; door Ilya Repin, 1881

Muziek is grenzeloos. Al eeuwen kijken muzikanten vol verwondering over landsgrenzen heen. Om zich te laten inspireren door landschappen en culturen, om van elkaars muziek te leren, ervaringen te delen. Ook in de wereld van de klassieke muziek. Weidse wouden en woestijnen, boerendansen uit Oost-­Europa, hypnotiserende melodieën uit Azië, opzwepende ritmes uit Afrika en Latijns-Amerika, je hoort ze vanavond allemaal terug bij componisten van vroeger én nu.

Het Koninklijk Concertgebouworkest speelt een bonte set van bekende en onbekende stukken uit allerlei landen, met dans als rode draad. Want componisten hebben het publiek altijd al laten dansen. Beethoven was een dj.

Bernstein: Ouverture uit ‘Candide’

De Amerikaan Leonard Bernstein gooide alle mogelijke stijlen in zijn muzikale gehaktmolen. Jazz, latin, klezmer, hij vermengde ze moeiteloos tot een opwindende eigen stijl. Zijn grootste hit was de ­musical West Side Story. Ook zijn muziek voor de ‘komische operette’ Candide werd (na de geflopte première) al snel populair. In de brutale Ouverture mixt Bernstein operamuziek à la Rossini met lekker bonkige fanfare, schots-en-­scheve ritmes en een elegante romantische zwijmelmelodie. 

Dvořák: ‘Uit de Nieuwe Wereld’

Antonín Dvořák uit Bohemen (nu Tsjechië) werd naar de Verenigde Staten gehaald om de componisten uit dat land te leren hoe je écht Amerikaanse muziek schrijft. Hij componeerde er zelf zijn Negende symfonie, waarin je niet alleen landschappen en muziek van Amerika terughoort, maar ook heimwee naar zijn vaderland. Het epische slotdeel is een symfonietje op zich, misschien wel een reis ‘uit de Nieuwe Wereld’ (Amerika) terug naar de oude ­(Europa). Componisten van film­muziek, zoals John Williams, hebben goed geluisterd naar Dvořák. Dat begin – is dat… Jaws ?

Grieg: Peer Gynt

Edvard Grieg liet zich inspireren door de eeuwenoude cultuur van zijn eigen land, Noorwegen. Zijn vriend, de toneelschrijver Hendrik Ibsen, had in een bergdorp geluisterd naar oude verhalen over de fantast Peer Gynt, en ze verwerkt tot een toneelstuk waarin fantasie en werkelijkheid door elkaar heen lopen. De muziek die Grieg erbij maakte sloeg in als een bom, en niet alleen in Noorwegen. ‘Morgenstemming’ en de trollendans ‘In de hal van de Bergkoning’ herken je vast – ze zijn in honderden reclamespotjes en films gebruikt.

Fadael: Nachtgezang

Even rustig aan met Karmit ­Fadael. De Nederlands-­Israëlische werd geboren in Duitsland en groeide op in Friesland. Ze begon als scholier muziek te componeren en studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Het sfeervolle Nachtgezang schreef ze in opdracht van het Radio Filharmonisch Orkest, de première werd live uitgezonden in het televisieprogramma Podium Witteman. Het is geïnspireerd door de invoering van de avondklok in coronatijd. Plotseling waren de avonden vreemd stil. Het leek of de tijd stilstond en de wereld stopte met draaien…

Chalhoub: Scherzo

... en de wereld draait weer! Mensen waaien voortdurend van de ene plek naar de andere. Claude Chalhoub bijvoorbeeld: hij studeerde viool en compositie in zijn geboorteland Libanon en in Londen. Van 1999 tot 2002 was hij in Spanje concertmeester van het multiculturele West-Eastern Divan Orchestra. Westerse klassieke muziek, Arabische improvisatie, akoestische instrumenten en elektronica lopen in zijn werk door elkaar. Een Scherzo is in de klassieke muziek een luchtig, ritmisch en soms ook grappig muziekstuk.

Tsjaikovski: Arabische dans

In Pjotr Tsjaikovski’s beroemde ballet De notenkraker reist kleine Clara naar Snoepgoedland. Daar beelden dansers uit de hele wereld allerlei lekkernijen uit, zoals chocola uit Spanje, thee uit China en zuurstokken uit Rusland. Het rustpunt is de dans over Arabische koffie. Miljoenen mensen zien bij deze muziek iets heel anders voor zich: dansende vissen in een mysterieuze onderwaterwereld. Dat komt door de Disney-film Fantasia, die in 1940 de wereld veroverde.

Falla: Rituele vuurdans

In het ballet El amor brujo (‘De behekste liefde’) van de Spaanse componist Manuel de Falla wordt een jonge vrouw gestalkt door het spook van haar overleden minnaar. Ze probeert van alles om van hem af te komen, zoals bezweringen en gezangen en deze Rituele vuurdans. Gepassioneerde dansmuziek waarin je goed hoort hoezeer Spaanse muziek beïnvloed is door Arabische. 

Ravel: La valse

Ook Maurice Ravel, van Frans-Baskische afkomst, keek graag over de grens. Spaanse en Oost-Aziatische klanken alom in zijn kleurrijke muziek, maar voor La valse (‘De wals’) richtte hij zijn blik op Wenen, de hoofdstad van het uiteengevallen keizerrijk Oostenrijk-Hongarije en ooit hét centrum van de muziek. De laatste grote mode daar was de wals geweest. La valse is een nostalgische ode aan de Weense wals, en tegelijkertijd een treurzang, omdat de rauwe Eerste Wereldoorlog die sprookjes­wereld voorgoed had vernietigd. Daarvoor lijkt de orkestmagiër Ravel allerlei elektronische technieken te gebruiken die in 1919 nog lang niet bestonden.

Moesorgski: De grote poort van Kiev

Ravel orkestreerde ook het inventieve Schilderijen van een tentoonstelling, dat Modest Moesorgski voor piano had geschreven. De Russische componist was geïnspireerd door schilderijen en tekeningen van zijn vriend Viktor Hartmann. Daarop staan vreemde figuren als een gnoom, een heks in een hut op kippenpoten en kuikentjes die dansen in hun eieren. Het laatste deel van de cyclus is gebaseerd op Hartmanns ontwerp voor een nieuwe poort van Kiev – de oude was eeuwen geleden al verwoest. Hartmanns ‘Heldenpoort’ heeft het nooit gehaald: het bouwwerk zou onmiddellijk in elkaar zakken. Maar ­Moesorgski’s krachtige muziek blijft altijd overeind!

Muziek is grenzeloos. Al eeuwen kijken muzikanten vol verwondering over landsgrenzen heen. Om zich te laten inspireren door landschappen en culturen, om van elkaars muziek te leren, ervaringen te delen. Ook in de wereld van de klassieke muziek. Weidse wouden en woestijnen, boerendansen uit Oost-­Europa, hypnotiserende melodieën uit Azië, opzwepende ritmes uit Afrika en Latijns-Amerika, je hoort ze vanavond allemaal terug bij componisten van vroeger én nu.

Het Koninklijk Concertgebouworkest speelt een bonte set van bekende en onbekende stukken uit allerlei landen, met dans als rode draad. Want componisten hebben het publiek altijd al laten dansen. Beethoven was een dj.

Bernstein: Ouverture uit ‘Candide’

De Amerikaan Leonard Bernstein gooide alle mogelijke stijlen in zijn muzikale gehaktmolen. Jazz, latin, klezmer, hij vermengde ze moeiteloos tot een opwindende eigen stijl. Zijn grootste hit was de ­musical West Side Story. Ook zijn muziek voor de ‘komische operette’ Candide werd (na de geflopte première) al snel populair. In de brutale Ouverture mixt Bernstein operamuziek à la Rossini met lekker bonkige fanfare, schots-en-­scheve ritmes en een elegante romantische zwijmelmelodie. 

Dvořák: ‘Uit de Nieuwe Wereld’

Antonín Dvořák uit Bohemen (nu Tsjechië) werd naar de Verenigde Staten gehaald om de componisten uit dat land te leren hoe je écht Amerikaanse muziek schrijft. Hij componeerde er zelf zijn Negende symfonie, waarin je niet alleen landschappen en muziek van Amerika terughoort, maar ook heimwee naar zijn vaderland. Het epische slotdeel is een symfonietje op zich, misschien wel een reis ‘uit de Nieuwe Wereld’ (Amerika) terug naar de oude ­(Europa). Componisten van film­muziek, zoals John Williams, hebben goed geluisterd naar Dvořák. Dat begin – is dat… Jaws ?

Grieg: Peer Gynt

Edvard Grieg liet zich inspireren door de eeuwenoude cultuur van zijn eigen land, Noorwegen. Zijn vriend, de toneelschrijver Hendrik Ibsen, had in een bergdorp geluisterd naar oude verhalen over de fantast Peer Gynt, en ze verwerkt tot een toneelstuk waarin fantasie en werkelijkheid door elkaar heen lopen. De muziek die Grieg erbij maakte sloeg in als een bom, en niet alleen in Noorwegen. ‘Morgenstemming’ en de trollendans ‘In de hal van de Bergkoning’ herken je vast – ze zijn in honderden reclamespotjes en films gebruikt.

Fadael: Nachtgezang

Even rustig aan met Karmit ­Fadael. De Nederlands-­Israëlische werd geboren in Duitsland en groeide op in Friesland. Ze begon als scholier muziek te componeren en studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Het sfeervolle Nachtgezang schreef ze in opdracht van het Radio Filharmonisch Orkest, de première werd live uitgezonden in het televisieprogramma Podium Witteman. Het is geïnspireerd door de invoering van de avondklok in coronatijd. Plotseling waren de avonden vreemd stil. Het leek of de tijd stilstond en de wereld stopte met draaien…

Chalhoub: Scherzo

... en de wereld draait weer! Mensen waaien voortdurend van de ene plek naar de andere. Claude Chalhoub bijvoorbeeld: hij studeerde viool en compositie in zijn geboorteland Libanon en in Londen. Van 1999 tot 2002 was hij in Spanje concertmeester van het multiculturele West-Eastern Divan Orchestra. Westerse klassieke muziek, Arabische improvisatie, akoestische instrumenten en elektronica lopen in zijn werk door elkaar. Een Scherzo is in de klassieke muziek een luchtig, ritmisch en soms ook grappig muziekstuk.

Tsjaikovski: Arabische dans

In Pjotr Tsjaikovski’s beroemde ballet De notenkraker reist kleine Clara naar Snoepgoedland. Daar beelden dansers uit de hele wereld allerlei lekkernijen uit, zoals chocola uit Spanje, thee uit China en zuurstokken uit Rusland. Het rustpunt is de dans over Arabische koffie. Miljoenen mensen zien bij deze muziek iets heel anders voor zich: dansende vissen in een mysterieuze onderwaterwereld. Dat komt door de Disney-film Fantasia, die in 1940 de wereld veroverde.

Falla: Rituele vuurdans

In het ballet El amor brujo (‘De behekste liefde’) van de Spaanse componist Manuel de Falla wordt een jonge vrouw gestalkt door het spook van haar overleden minnaar. Ze probeert van alles om van hem af te komen, zoals bezweringen en gezangen en deze Rituele vuurdans. Gepassioneerde dansmuziek waarin je goed hoort hoezeer Spaanse muziek beïnvloed is door Arabische. 

Ravel: La valse

Ook Maurice Ravel, van Frans-Baskische afkomst, keek graag over de grens. Spaanse en Oost-Aziatische klanken alom in zijn kleurrijke muziek, maar voor La valse (‘De wals’) richtte hij zijn blik op Wenen, de hoofdstad van het uiteengevallen keizerrijk Oostenrijk-Hongarije en ooit hét centrum van de muziek. De laatste grote mode daar was de wals geweest. La valse is een nostalgische ode aan de Weense wals, en tegelijkertijd een treurzang, omdat de rauwe Eerste Wereldoorlog die sprookjes­wereld voorgoed had vernietigd. Daarvoor lijkt de orkestmagiër Ravel allerlei elektronische technieken te gebruiken die in 1919 nog lang niet bestonden.

Moesorgski: De grote poort van Kiev

Ravel orkestreerde ook het inventieve Schilderijen van een tentoonstelling, dat Modest Moesorgski voor piano had geschreven. De Russische componist was geïnspireerd door schilderijen en tekeningen van zijn vriend Viktor Hartmann. Daarop staan vreemde figuren als een gnoom, een heks in een hut op kippenpoten en kuikentjes die dansen in hun eieren. Het laatste deel van de cyclus is gebaseerd op Hartmanns ontwerp voor een nieuwe poort van Kiev – de oude was eeuwen geleden al verwoest. Hartmanns ‘Heldenpoort’ heeft het nooit gehaald: het bouwwerk zou onmiddellijk in elkaar zakken. Maar ­Moesorgski’s krachtige muziek blijft altijd overeind!

door Martijn Voorvelt

Biografie

Koninklijk Concertgebouworkest, orkest

Al 137 jaar brengt het Koninklijk Concertgebouw­orkest muziek tot leven. Het Amsterdamse orkest wordt wereldwijd geroemd om zijn unieke klank en zijn veelzijdige repertoire en heeft het voorrecht om met de meest vooraanstaande dirigenten en solisten te mogen samenwerken. Klaus Mäkelä, met wie sinds 2020 een hechte band bestaat, wordt in 2027 chef-dirigent. Zijn voorgangers waren Willem Kes, Willem Mengelberg, Eduard van Beinum, Bernard Haitink, Riccardo Chailly (sinds 2004 conductor emeritus), Mariss Jansons en Daniele Gatti. Iván Fischer is honorair gastdirigent.

Jaarlijks geeft het orkest zo’n 130 concerten. Thuis, in Het Concertgebouw, maar ook in de meest prestigieuze concertzalen wereldwijd. Daarmee is het Concert­gebouworkest een ambassadeur voor Nederland. Hare Majesteit Koningin Máxima is beschermvrouwe van het orkest.
Vanaf het begin is veel samengewerkt met componisten. Zo dirigeerden Richard Strauss, Gustav Mahler, Arnold Schönberg en Igor Stravinsky zelf meer dan eens het Concertgebouworkest. Jaarlijks gaan meerdere opdrachtwerken in première.

Het orkest ziet het als zijn verantwoordelijkheid om de kracht van symfonische muziek door te geven. Via de Academie van het Concertgebouworkest en het internationale jeugdorkest Young delen orkestmusici hun kennis, ervaring en liefde voor het vak met volgende generaties. Voor veelbelovende dirigenten zijn er de Ammodo Masterclass en het Bernard Haitink Associate Conductorship. Met vernieuwende concertvormen en uitvoeringen buiten de concertzaal inspireert het orkest nieuwe luisteraars.

Het grootste deel van de inkomsten haalt het Concertgebouworkest uit concerten in binnen- en buitenland. Het orkest is dankbaar voor de steun die het ontvangt van zijn publiek, het Ministerie van OCW, de gemeente Amsterdam, global partners ING, Booking.com en The Magnum Ice Cream Company, en vele sponsoren, ­fondsen en donateurs wereldwijd.

Bekijk hier alle musici van het Koninklijk Concertgebouworkest

Stéphane Denève, dirigent

Stéphane Denève is music director van het St. Louis Symphony Orchestra, artistiek leider van de New World Symphony in Miami, en sinds 2023 vaste gastdirigent van het Radio Filharmonisch Orkest. In recente jaren was hij eerste gastdirigent van The Philadelphia Orchestra en chef-­dirigent van de Brussels Philharmonic, en voorheen stond hij aan het roer van het Radio-Sinfonieorchester Stuttgart en het Royal Scottish National Orchestra.

Als gastdirigent stond Stéphane Denève voor de Wiener Symphoniker, het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, het London Sym­phony Orchestra, de symfonieorkesten van Boston en Chicago en The Cleve­land Orchestra. Operaproducties leidde hij in Amsterdam, Londen, Parijs, Milaan, Berlijn, Madrid en Brussel en tijdens de festivals van Matsumoto en Glyndebourne.

Stéphane Denève heeft bijzondere affiniteit met de muziek van zijn geboorteland Frankrijk en is mede via zijn directeurschap van het Centre for Future Orchestral Repertoire (CffOR) een pleitbezorger van hedendaags repertoire. Na zijn overtuigende debuut bij het Concertgebouworkest met Frank Martins Golgotha in 2013 keerde hij meerdere malen terug. Zo leidde hij in september 2018 Honeggers opera-­oratorium Jeanne d’Arc au bûcher, waarvan de cd-opname op RCO Live internationaal hoog geprezen werd. In 2019 leidde hij het orkest in Debussy’s Pelléas et Mélisande bij De Nederlandse Opera.

Stéphane Denève werd geboren in het Noord-Franse Tourcoing. Hij studeerde af aan het conservatorium van Parijs en werkte al vroeg in zijn carrière met dirigenten als Georg Solti, Georges Prêtre en Seiji Ozawa.

ISH Dance Collective, dansgroep

ISH is een dansgroep zonder grenzen. Marco Gerris is regisseur en artistiek leider. De geboren Filippijn groeide op in België, volgde studies aan de Antwerpse Toneelschool Herman Teirlinck, het Hoger Instituut voor Danspedagogiek en Open Living Theater, maar vond nergens echt zijn plek tot hij eind jaren negentig in Amsterdam als danser, skater en acteur aan de slag ging.

Hij werd verkozen tot Nederlands kampioen Freestyle Skaten en speelde in verschillende producties en dansvoorstellingen. In het Vondelpark sloot hij verbonden en vriendschappen met skaters, dansers en acteurs. Zijn nieuwe netwerk inspireerde hem in 2000 tot het maken van zijn eerste stuk, ISH. Die titel was afgeleid van het Engelse achtervoegsel ‘-ish’ (-achtig) en geeft aan dat zijn dansstijl ‘van alles wat’ is.

ISH groeide uit tot een internationaal gerenommeerd gezelschap dat al jaren een jong en divers publiek bereikt. Marco Gerris ontving in 2020 de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs. Met de voorstelling Rhythm & Flow won hij de VSCD-Dansprijs voor de meest indrukwekkende dansproductie van 2024.