Nieuw in het orkest: Katy Woolley, hoorn
door Martijn Voorvelt 29 jun. 2019 29 juni 2019
Twee jaar geleden hing de hoorniste Katy Woolley bijna haar instrument aan de wilgen. Mede dankzij het Concertgebouworkest raakte ze weer geïnspireerd. Vanaf 1 augustus is ze er aanvoerder.
Deze zomer begint Katy Woolley als solohoorniste bij het Koninklijk Concertgebouworkest. De Britse, geboren in Exeter, studeerde bij Simon Rayner aan het Royal College of Music en aan de Universität der Kunste in Berlijn. Nog tijdens haar studie werd ze aangenomen bij het Philharmonia Orchestra, en op haar 22ste werd ze bevorderd tot aanvoerder. Een droombaan voor een jonge hoorniste, maar na enige tijd begon het te wringen.
‘De musici hebben er geen vast contract en je bent daarom geneigd op alles ja te zeggen; daarom functioneerde ik er niet optimaal. Ik was meer bezig met geld verdienen dan met spelen.’ Ze vertrok in 2017 en hield zich zelfs enige tijd niet meer met muziek bezig. ‘Ik beleefde er geen plezier meer aan.’
Deze zomer begint Katy Woolley als solohoorniste bij het Koninklijk Concertgebouworkest. De Britse, geboren in Exeter, studeerde bij Simon Rayner aan het Royal College of Music en aan de Universität der Kunste in Berlijn. Nog tijdens haar studie werd ze aangenomen bij het Philharmonia Orchestra, en op haar 22ste werd ze bevorderd tot aanvoerder. Een droombaan voor een jonge hoorniste, maar na enige tijd begon het te wringen.
‘De musici hebben er geen vast contract en je bent daarom geneigd op alles ja te zeggen; daarom functioneerde ik er niet optimaal. Ik was meer bezig met geld verdienen dan met spelen.’ Ze vertrok in 2017 en hield zich zelfs enige tijd niet meer met muziek bezig. ‘Ik beleefde er geen plezier meer aan.’
Net in die periode – het orkestwereldje is klein – werd Katy door het Koninklijk Concertgebouworkest gevraagd of ze wilde remplaceren. Haar liefde voor muziek laaide weer op en ze besloot als freelancer aan de weg te timmeren.
Toen ze op 23 januari jongstleden het soloproefspel bij het Concertgebouworkest succesvol aflegde, drong dat niet meteen tot haar door. ‘Ik was tijdens de voorbereiding én het proefspel volledig gefocust op de muziek zelf, ik wist precies wat ik moest doen – de gedachte aan een resultaat, negatief dan wel positief, had ik helemaal geblokt; daarom voelde ik er niet meteen iets bij.’
Maar inmiddels is Katy zich ervan bewust dat ze naast Laurens Woudenberg de roemrijke hoornistengroep van het Concertgebouworkest gaat aanvoeren. ‘Dit orkest is zo betrokken, iedereen doet zo zijn best om het allerbeste resultaat te behalen. De klank van het orkest is heel gul, het is een zingend orkest. Ik vind het heerlijk daar deel van uit te maken.’
Net in die periode – het orkestwereldje is klein – werd Katy door het Koninklijk Concertgebouworkest gevraagd of ze wilde remplaceren. Haar liefde voor muziek laaide weer op en ze besloot als freelancer aan de weg te timmeren.
Toen ze op 23 januari jongstleden het soloproefspel bij het Concertgebouworkest succesvol aflegde, drong dat niet meteen tot haar door. ‘Ik was tijdens de voorbereiding én het proefspel volledig gefocust op de muziek zelf, ik wist precies wat ik moest doen – de gedachte aan een resultaat, negatief dan wel positief, had ik helemaal geblokt; daarom voelde ik er niet meteen iets bij.’
Maar inmiddels is Katy zich ervan bewust dat ze naast Laurens Woudenberg de roemrijke hoornistengroep van het Concertgebouworkest gaat aanvoeren. ‘Dit orkest is zo betrokken, iedereen doet zo zijn best om het allerbeste resultaat te behalen. De klank van het orkest is heel gul, het is een zingend orkest. Ik vind het heerlijk daar deel van uit te maken.’