Masterclass dirigeren
01 jun. 2017 01 juni 2017
Als jonge dirigent kun je het vak uiteindelijk alleen leren door het te doen. Daniele Gatti geeft daarom een masterclass aan drie talenten.
Een jonge dirigent kan de basistechniek van het dirigeren op een conservatorium leren. Maar na een zeker punt kan hij of zij het alleen onder de knie krijgen door het te doen, dat wil zeggen, door het dirigeren van een goed orkest onder begeleiding van een ervaren meester.
Daarom geeft chef-dirigent Daniele Gatti openbare directie-masterclasses met het Koninklijk Concertgebouworkest in de Grote Zaal. Deze masterclasses vinden plaats op 28, 29 en 30 juni, steeds om 10.00 uur. De talentvolle jonge dirigenten die Daniele Gatti dan onder zijn hoede heeft zijn Sergey Neller (Rusland), Valentina Peleggi (Italië), Jiří Rožeň (Tsjechië) en Dawid Runtz (Polen).
Een jonge dirigent kan de basistechniek van het dirigeren op een conservatorium leren. Maar na een zeker punt kan hij of zij het alleen onder de knie krijgen door het te doen, dat wil zeggen, door het dirigeren van een goed orkest onder begeleiding van een ervaren meester.
Daarom geeft chef-dirigent Daniele Gatti openbare directie-masterclasses met het Koninklijk Concertgebouworkest in de Grote Zaal. Deze masterclasses vinden plaats op 28, 29 en 30 juni, steeds om 10.00 uur. De talentvolle jonge dirigenten die Daniele Gatti dan onder zijn hoede heeft zijn Sergey Neller (Rusland), Valentina Peleggi (Italië), Jiří Rožeň (Tsjechië) en Dawid Runtz (Polen).
Met delen uit Mozarts Symfonie nr. 40 in g klein, KV 550, de Vierde symfonie van Mahler en Stravinsky’s Petroesjka is het programma spectaculair te noemen. Een programmaboekje met biografieen van de dirigenten wordt uitgedeeld aan de zaal.
In het meinummer van Preludium kwamen drie van de vier kandidaten al aan het woord, en in het juninummer vindt u een interview met Daniele Gatti waarin hij vertelt over het belang van talentontwikkeling.
De masterclass wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Ammodo, de Schweizer Mengelberg Stiftung en het Kirill Kondrashin Fonds.
Met delen uit Mozarts Symfonie nr. 40 in g klein, KV 550, de Vierde symfonie van Mahler en Stravinsky’s Petroesjka is het programma spectaculair te noemen. Een programmaboekje met biografieen van de dirigenten wordt uitgedeeld aan de zaal.
In het meinummer van Preludium kwamen drie van de vier kandidaten al aan het woord, en in het juninummer vindt u een interview met Daniele Gatti waarin hij vertelt over het belang van talentontwikkeling.
De masterclass wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Ammodo, de Schweizer Mengelberg Stiftung en het Kirill Kondrashin Fonds.