Dit zijn de luistertips van altviolist Vilém Kijonka
door de redactie 25 sep. 2023 25 september 2023
De musici van het Concertgebouworkest spelen de mooiste muziek. Maar wat zijn hun eigen favorieten? Altviolist Vilém Kijonka deelt zijn luistertips.
1
Antonín Dvořák - In Nature’s Realm
‘Prachtige liederen van Antonín Dvořák. Zijn werk heeft een typisch Tsjechisch geluid, wat me doet denken aan thuis.’
2
‘Een mooie combinatie van een vrije manier om volksmuziek te spelen en een uitstekende klassieke techniek en controle van het instrument. Sommige mensen vinden het misschien te ‘clean’, maar ik denk dat het de goede dingen van beide werelden treft.’
3
Frédéric Chopin - Nocture nr. 19 in e klein
‘Truls Mørk op zijn best. Hij heeft een prachtig geluid: intense expressie die rechtstreeks naar het hart gaat. Hij is een meester in verhalen verstellen met een vrij eenvoudig stuk. Alles valt op zijn plek.’
4
‘Als violist heb ik een speciale band met dit stuk. Ik hou van de opname gemaakt door de Franse altviolist Antoine Tamestit. Hij laat de verschillende kleuren van de altviool goed horen in dit werk.’
5
‘Ik hoorde dit stuk voor het eerst toen ik vijftien was. Dat was het moment dat ik besloot dat ik ooit in het Concertgebouworkest wilde spelen.’
1
Antonín Dvořák - In Nature’s Realm
‘Prachtige liederen van Antonín Dvořák. Zijn werk heeft een typisch Tsjechisch geluid, wat me doet denken aan thuis.’
2
‘Een mooie combinatie van een vrije manier om volksmuziek te spelen en een uitstekende klassieke techniek en controle van het instrument. Sommige mensen vinden het misschien te ‘clean’, maar ik denk dat het de goede dingen van beide werelden treft.’
3
Frédéric Chopin - Nocture nr. 19 in e klein
‘Truls Mørk op zijn best. Hij heeft een prachtig geluid: intense expressie die rechtstreeks naar het hart gaat. Hij is een meester in verhalen verstellen met een vrij eenvoudig stuk. Alles valt op zijn plek.’
4
‘Als violist heb ik een speciale band met dit stuk. Ik hou van de opname gemaakt door de Franse altviolist Antoine Tamestit. Hij laat de verschillende kleuren van de altviool goed horen in dit werk.’
5
‘Ik hoorde dit stuk voor het eerst toen ik vijftien was. Dat was het moment dat ik besloot dat ik ooit in het Concertgebouworkest wilde spelen.’