Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier

Wie is Katrien Baerts?

Katrien Baerts

sopraan

Katrien Baerts is afgestudeerd aan de Dutch National Opera Academy, was halve finalist van de Koningin Elisabethwedstrijd en behaalde haar masters zang en viool aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel.

Seizoenshoogtepunten zijn Mysteries of the Macabre van Ligeti met het Antwerp Symphony Orchestra en haar debuut bij het Ensemble intercontemporain met The Living Mountain van Thomas Larcher. Met het Vlaams Radio Koor zingt de Belgische sopraan muziek van Missy Mazzoli en met Het Collectief de ­Maeterlinck-Lieder van Zemlinsky. ­

Katrien Baerts

foto: Claudia Hansen

Katrien ­Baerts stond op de Ruhr­triënnale in een nieuwe productie van Olga Neuwirth en op de Salzburger Festspiele in stukken van Beat Furrer en Gérard Grisey. Voor een Grisey-opname met het WDR Sinfonieorchester kreeg ze een Preis der deutschen Schallplattenkritik.

In december 2020 zong ze bij het Concertgebouw­orkest in de wereldpremière van Notenkrakers’ notulen van Bram Kortekaas. Bij De Nationale Opera debuteerde ze in Lulu van Berg en de NTR Zaterdagmatinee engageerde haar voor de wereldpremières van The Rise of Spinoza van Loevendie en Suster Bertken van Zuidam. In Jakarta creëerde ze de titel­rol in Prabowo’s dansopera ­Gandari en in Tokio stond ze in House of the Sleeping Beauties van Kris Defoort.

Ze heeft ook partijen als Pamina in Die Zauberflöte en Despina in Così fan tutte van Mozart en Micaëla in Carmen van Bizet op haar repertoire, en oratoria als het Stabat ­Mater van Pergolesi, de Johannes-­Passion van Bach, Mahlers Vierde symfonie en Les illuminations van Britten.

Delen uit ­Kafka-Fragmente van Kurtág zong ze in de Kleine Zaal eerder in maart 2015 in een Close-up-concert met musici van het Concertgebouworkest.

Katrien ­Baerts stond op de Ruhr­triënnale in een nieuwe productie van Olga Neuwirth en op de Salzburger Festspiele in stukken van Beat Furrer en Gérard Grisey. Voor een Grisey-opname met het WDR Sinfonieorchester kreeg ze een Preis der deutschen Schallplattenkritik.

In december 2020 zong ze bij het Concertgebouw­orkest in de wereldpremière van Notenkrakers’ notulen van Bram Kortekaas. Bij De Nationale Opera debuteerde ze in Lulu van Berg en de NTR Zaterdagmatinee engageerde haar voor de wereldpremières van The Rise of Spinoza van Loevendie en Suster Bertken van Zuidam. In Jakarta creëerde ze de titel­rol in Prabowo’s dansopera ­Gandari en in Tokio stond ze in House of the Sleeping Beauties van Kris Defoort.

Ze heeft ook partijen als Pamina in Die Zauberflöte en Despina in Così fan tutte van Mozart en Micaëla in Carmen van Bizet op haar repertoire, en oratoria als het Stabat ­Mater van Pergolesi, de Johannes-­Passion van Bach, Mahlers Vierde symfonie en Les illuminations van Britten.

Delen uit ­Kafka-Fragmente van Kurtág zong ze in de Kleine Zaal eerder in maart 2015 in een Close-up-concert met musici van het Concertgebouworkest.

Bijgewerkt op donderdag 11 april 2024