Janine Jansen: ‘Geen dag is hetzelfde’
door Frederike Berntsen 11 nov. 2020 11 november 2020
Hoe ziet de werkdag van een stervioliste eruit? Eerst koffie, thee, uurtje mediteren? Janine Jansen doet haar dagelijkse routine uit de doeken.
‘Nog nooit ben ik zo lang op één plek geweest als in de eerste helft van dit jaar. Het coronavirus had nagenoeg alles platgelegd. Ik heb gestudeerd en lesgegeven, maar voornamelijk thuis, in Zweden. Dat geeft een heel ander soort ritme dan wanneer ik en route ben voor concerten. Het was een verademing om te kunnen koken. Je eigen koelkast, je eigen maaltijd voorbereiden. Dat komt in het ‘normale’ leven van een musicus zelden voor. Het draagt bij aan een zekere rust en regelmaat in het werk.
Sinds maart hebben we een hond, Ronja, die heeft haar eigen ritme. ’s Morgens vroeg moet ze naar buiten, en ik dus ook. Wandelen vormt een belangrijk onderdeel van de dag, tussen het studeren en andere werkzaamheden door. Je bent gedwongen om je gedachten te verzetten. Het liefst wandel ik in de natuur, de lucht zien en het bos helpt me. De natuur waarin ik woon inspireert me, anders dan het stadse leven. De natuur is er altijd, dat is een rustgevende gedachte. Maar die stad en dat café heb ik ook nodig, daar gaat een heel andere aantrekkingskracht van uit.
Repetities, concerten en lesgeven liggen vast. Thuis een stuk instuderen vergt discipline, daar moet ik me soms toe zetten. Zodra ik op het podium sta wil ik me juist weer zo vrij mogelijk voelen.
Mijn dagelijks leven omvat een mix van structuur en de teugels laten vieren, geen dag is hetzelfde. Na een tournee ben ik blij als ik lang kan slapen, onderweg bepalen schema’s mijn dag. De dag van een concert laat misschien wel de enige echte routine zien, ik ben zeer precies in de voorbereiding; rusten, op tijd in de zaal zijn, geen stress. Eenmaal thuis kan ik lang doen over de ochtendkoffie en de krant.’
Wie is Janine Jansen?
Violiste Janine Jansen was in seizoen 2020-2021 artist in residence van het Concertgebouworkest. Een jaar na het ontvangen van de Nederlandse Muziekprijs (2003) trad ze voor het eerst op met het orkest en keerde er met grote regelmaat terug. Zo ook bij andere grote orkesten, zoals de Berliner en Wiener Philharmoniker, het London Symphony Orchestra en The Philadelphia Orchestra. Janine Jansen bespeelt de ‘Rivaz-Baron Gutmann’-Stradivarius uit 1707.
‘Nog nooit ben ik zo lang op één plek geweest als in de eerste helft van dit jaar. Het coronavirus had nagenoeg alles platgelegd. Ik heb gestudeerd en lesgegeven, maar voornamelijk thuis, in Zweden. Dat geeft een heel ander soort ritme dan wanneer ik en route ben voor concerten. Het was een verademing om te kunnen koken. Je eigen koelkast, je eigen maaltijd voorbereiden. Dat komt in het ‘normale’ leven van een musicus zelden voor. Het draagt bij aan een zekere rust en regelmaat in het werk.
Sinds maart hebben we een hond, Ronja, die heeft haar eigen ritme. ’s Morgens vroeg moet ze naar buiten, en ik dus ook. Wandelen vormt een belangrijk onderdeel van de dag, tussen het studeren en andere werkzaamheden door. Je bent gedwongen om je gedachten te verzetten. Het liefst wandel ik in de natuur, de lucht zien en het bos helpt me. De natuur waarin ik woon inspireert me, anders dan het stadse leven. De natuur is er altijd, dat is een rustgevende gedachte. Maar die stad en dat café heb ik ook nodig, daar gaat een heel andere aantrekkingskracht van uit.
Repetities, concerten en lesgeven liggen vast. Thuis een stuk instuderen vergt discipline, daar moet ik me soms toe zetten. Zodra ik op het podium sta wil ik me juist weer zo vrij mogelijk voelen.
Mijn dagelijks leven omvat een mix van structuur en de teugels laten vieren, geen dag is hetzelfde. Na een tournee ben ik blij als ik lang kan slapen, onderweg bepalen schema’s mijn dag. De dag van een concert laat misschien wel de enige echte routine zien, ik ben zeer precies in de voorbereiding; rusten, op tijd in de zaal zijn, geen stress. Eenmaal thuis kan ik lang doen over de ochtendkoffie en de krant.’
Wie is Janine Jansen?
Violiste Janine Jansen was in seizoen 2020-2021 artist in residence van het Concertgebouworkest. Een jaar na het ontvangen van de Nederlandse Muziekprijs (2003) trad ze voor het eerst op met het orkest en keerde er met grote regelmaat terug. Zo ook bij andere grote orkesten, zoals de Berliner en Wiener Philharmoniker, het London Symphony Orchestra en The Philadelphia Orchestra. Janine Jansen bespeelt de ‘Rivaz-Baron Gutmann’-Stradivarius uit 1707.