Mezzosopraan Sarah Connolly: ‘Wat ik iedere dag nodig heb is fysieke inspanning’
door Frederike Berntsen 22 apr. 2021 22 april 2021
Hoe ziet de werkdag van een mezzosopraan eruit? Eerst koffie, thee, uurtje mediteren? Sarah Connolly doet haar dagelijkse routine uit de doeken.
‘Ik maak me enorme zorgen over de Brexit. Ik heb mijn buitenlandse carrière kunnen ontwikkelen, maar de jonge generatie… Musici werken internationaal, onze Europese muzikale wortels zijn talrijk. Mijn kopzorgen rondom deze toestand zijn groot, en beïnvloeden mijn dagelijks leven. Er gaat geen week voorbij dat ik niet een interview heb met een krant of een magazine hierover, of een brief schrijf naar iemand in de politiek.
Mijn dagen zien er nooit hetzelfde uit. Wat ik wel iedere dag nodig heb is fysieke inspanning. Dan wandel ik Selsley Hill op – ik woon in de vallei. Het pad is vrij steil. Dat laadt mijn geest opnieuw op, ik krijg het gevoel dat ik de dingen aankan. Zo’n klim, het uitzicht, plaatst ook alles in perspectief. Ik maak me van nature overal zorgen over, mijn stem, de situatie in de wereld, alles.
Ik ben herstellende van een ernstige ziekte, en deel mijn dagen rustig in – ik kan niet te veel tegelijk aan. Dagelijks een warming-up is onontbeerlijk, bewegingsoefeningen, de heupen losmaken, zorgen dat er op geen enkele manier spanning in het lichaam zit. Ik zing toonladders, arpeggio’s, allemaal zachtjes, voor mezelf.
‘Als je fysiek op iets anders bent geconcentreerd, beklijven de woorden makkelijker.’
Soms zing ik buiten, tijdens het wandelen met de honden. Iets anders doen terwijl je tekst wilt leren, helpt. Ook met tuinieren heb ik dat, als je fysiek op iets anders bent geconcentreerd, beklijven de woorden makkelijker. Snel iets moeten leren is een nachtmerrie voor me. Ik heb tijd nodig, psychologisch en ook voor het spiergeheugen. Terugkomen bij repertoire is daarom heel fijn, als je het al kent, kun je je verdiepen.
Ik denk veel na over wat ik zing, over de betekenis van de tekst. Wat staat er, wat is er bedoeld, hoe lees ík dit? Het is altijd mijn bedoeling om een persoonlijke ervaring over te brengen. Ik ben zeer invoelend, en kan volledig in een tekst, in een rol kruipen. Dat maakt me kwetsbaar en heeft invloed op mijn dagelijkse doen en denken.’
Wie is Sarah Connolly?
De Britse mezzosopraan, sinds de Birthday Honours 2017 getooid met de titel ‘Dame’, debuteerde in februari 2015 op haar eenenvijftigste in de Vocale Serie in de Kleine Zaal. Ze werd meteen teruggevraagd voor het seizoen 2016/17, en vervolgens ook voor 2018/19. Niet dat ze niet al eerder in Het Concertgebouw te horen was geweest, overigens: Philippe Herreweghe introduceerde haar in 2005 bij het Concertgebouworkest in Bachs Matthäus-Passion.
‘Ik maak me enorme zorgen over de Brexit. Ik heb mijn buitenlandse carrière kunnen ontwikkelen, maar de jonge generatie… Musici werken internationaal, onze Europese muzikale wortels zijn talrijk. Mijn kopzorgen rondom deze toestand zijn groot, en beïnvloeden mijn dagelijks leven. Er gaat geen week voorbij dat ik niet een interview heb met een krant of een magazine hierover, of een brief schrijf naar iemand in de politiek.
Mijn dagen zien er nooit hetzelfde uit. Wat ik wel iedere dag nodig heb is fysieke inspanning. Dan wandel ik Selsley Hill op – ik woon in de vallei. Het pad is vrij steil. Dat laadt mijn geest opnieuw op, ik krijg het gevoel dat ik de dingen aankan. Zo’n klim, het uitzicht, plaatst ook alles in perspectief. Ik maak me van nature overal zorgen over, mijn stem, de situatie in de wereld, alles.
Ik ben herstellende van een ernstige ziekte, en deel mijn dagen rustig in – ik kan niet te veel tegelijk aan. Dagelijks een warming-up is onontbeerlijk, bewegingsoefeningen, de heupen losmaken, zorgen dat er op geen enkele manier spanning in het lichaam zit. Ik zing toonladders, arpeggio’s, allemaal zachtjes, voor mezelf.
‘Als je fysiek op iets anders bent geconcentreerd, beklijven de woorden makkelijker.’
Soms zing ik buiten, tijdens het wandelen met de honden. Iets anders doen terwijl je tekst wilt leren, helpt. Ook met tuinieren heb ik dat, als je fysiek op iets anders bent geconcentreerd, beklijven de woorden makkelijker. Snel iets moeten leren is een nachtmerrie voor me. Ik heb tijd nodig, psychologisch en ook voor het spiergeheugen. Terugkomen bij repertoire is daarom heel fijn, als je het al kent, kun je je verdiepen.
Ik denk veel na over wat ik zing, over de betekenis van de tekst. Wat staat er, wat is er bedoeld, hoe lees ík dit? Het is altijd mijn bedoeling om een persoonlijke ervaring over te brengen. Ik ben zeer invoelend, en kan volledig in een tekst, in een rol kruipen. Dat maakt me kwetsbaar en heeft invloed op mijn dagelijkse doen en denken.’
Wie is Sarah Connolly?
De Britse mezzosopraan, sinds de Birthday Honours 2017 getooid met de titel ‘Dame’, debuteerde in februari 2015 op haar eenenvijftigste in de Vocale Serie in de Kleine Zaal. Ze werd meteen teruggevraagd voor het seizoen 2016/17, en vervolgens ook voor 2018/19. Niet dat ze niet al eerder in Het Concertgebouw te horen was geweest, overigens: Philippe Herreweghe introduceerde haar in 2005 bij het Concertgebouworkest in Bachs Matthäus-Passion.