Het nieuwe seizoen bij het Concertgebouworkest
door Martijn Voorvelt 18 mei 2021 18 mei 2021
Vol vertrouwen ziet het Concertgebouworkest het seizoen 2021/2022 tegemoet. De nieuwe directie beoogt meer samenwerking, meer diversiteit en meer muziek voor iedereen.
De nieuwe seizoensbrochure van het Concertgebouworkest springt in het oog door de vrolijk gekleurde cover met iriserende zon. De boodschap is duidelijk: het orkest ziet het komende seizoen zonnig tegemoet. Vol trots presenteert het nieuwe directieteam – Dominik Winterling, Ulrike Niehoff en David Bazen – een complete seizoensprogrammering, zij het natuurlijk met een slag om de arm. ‘Wij hebben een optimistische blik op de toekomst’, staat in het voorwoord, ‘maar kunnen op moment van totstandkoming van deze brochure niet voorzien of en welke coronamaatregelen bij de start van het seizoen van kracht zullen zijn. Wat we het afgelopen jaar geleerd hebben, is dat wij de programmering kunnen aanpassen al naar gelang de omstandigheden (…) waarbij we de programma’s zoveel mogelijk intact laten.’
Diverse programmering
De orkestprogrammering is even doortimmerd als divers. Naast klappers als Dvořáks Negende, Bruckners Vierde en Mahlers Eerste symfonie is er veel ruimte voor repertoire dat meer bekendheid en waardering verdient, zoals Bosmans’ Concertstuk voor viool en orkest, Canteloubes Chants d’Auvergne, Mosolovs Eerste pianoconcert en Stravinsky’s Agon.
In januari wijdt het Concertgebouworkest drie programma’s aan het thema Made in America. De enorme diversiteit van de Verenigde Staten wordt gereflecteerd in de muziek: naast Leonard Bernstein en John Adams klinkt werk van Julia Perry, George Walker, Jennifer Higdon, Julia Wolfe en filmcomponisten als John Williams en Bernard Herrmann.
Ook de rest van het seizoen kent een sterk accent op hedendaagse muziek, met wereldpremières van Tan Dun (twee zelfs), Elena Firsova, Beat Furrer, Annelies Van Parys, Joey Roukens (ook twee) en Hawar Tawfiq naast ‘moderne klassiekers’ van onder anderen Feldman, Ligeti en Lutosławski.
En oude muziek? Het orkest besteedt aandacht aan het vierhonderdste sterfjaar van Jan Pieterszoon Sweelinck, speelt zestiende-eeuws werk van Cristóbal de Morales en verwelkomt de vermaarde avonturier Jordi Savall voor een uitbundig programma met barokke dansmuziek. Trevor Pinnock leidt Bachs Johannes-Passion.
Pierre Audi gaat als creatief partner veelvuldig met het Concertgebouworkest samenwerken
Samenwerkingen
Opvallend is de introductie van Pierre Audi als creatief partner. De avontuurlijke regisseur gaat veelvuldig met het orkest samenwerken. Komend seizoen krijgt dat vorm in een mise-en-espace bij Tan Duns nieuwe Requiem for Nature in de Grote Zaal én een bijzondere productie in de imposante Gashouder (Westergas Amsterdam) met een nader bekend te maken gastartiest uit onverwachte hoek.
Meer samenwerking, dat is het devies van het nieuwe, op basis van gelijkwaardigheid opererende directieteam. Zo wordt de samenwerking met enkele topdirigenten geïntensiveerd. Conductor emeritus Riccardo Chailly keert vanaf komend seizoen jaarlijks terug. Iván Fischer begint zijn eerste seizoen als honorair gastdirigent met twee programma’s, waaronder een Bartók-pianoconcertendrieluik. Daniel Harding leidt de twee programma’s in de BankGiro Loterij Zomerconcerten, de zomertournee, Opening Night met violist Leonidas Kavakos, én het internationale jeugdorkest Young. John Eliot Gardiner dirigeert de eerste twee Brahms-programma’s van een vierdelige cyclus die in 2022/2023 wordt voortgezet. Fabio Luisi dirigeert eveneens twee programma’s en deelt bovendien zijn kennis en ervaring met jonge getalenteerde dirigenten tijdens de openbare Ammodo Masterclass.
Dirigenten en solisten
Andere goede bekenden op de bok zijn Valery Gergiev, Paavo Järvi, Susanna Mälkki en Jaap van Zweden. Laatstgenoemde leidt in de Kerstmatinee Beethovens Zevende symfonie en Mahlers Des Knaben Wunderhorn met bariton Matthias Goerne. Het orkest verwelkomt voor het eerst Constantinos Carydis, Maxim Emelyanychev, Jonathon Heyward, Riccardo Minasi, Kristiina Poska – en de voornoemde Jordi Savall.
Pianist Yefim Bronfman is artist in residence. Met het orkest voert hij Beethoven, Rachmaninoff en een opdrachtwerk van de vooraanstaande Russische componist Elena Firsova uit. Daarnaast werkt hij mee aan een kamermuziekconcert in de serie Close-up en een Club Night. Andere vermaarde solisten zijn de pianisten Kirill Gerstein, Stephen Hough, Alexandre Kantorow en Daniil Trifonov, de violisten Alina Ibragimova, Janine Jansen, Leonidas Kavakos en Nikolaj Szeps-Znaider, cellist Gautier Capuçon, sopraan Renée Fleming en bariton Matthias Goerne.
Nieuw publiek welkom!
Het Concertgebouworkest hoopt de komende jaren nog meer nieuw publiek te interesseren voor de onmetelijke rijkdom van de klassieke muziek. Bijvoorbeeld door Het Concertgebouw op gezette tijden te verruilen voor alternatieve locaties. Naast de twee Club Nights op populaire clublocaties in Amsterdam geeft het orkest komend seizoen twee concerten in de Gashouder. Voor de jonge muziekliefhebbers zijn er komend seizoen weer twee Kinderconcerten en de avontuurlijke Familieserie (serie F, met inleidingen). De succesvolle serie Essentials voor mensen die nog niet zo bekend zijn met het orkest wordt uitgebreid met een vierde programma, exclusief voor leden van jongerenvereniging Entrée.
Voorwaarts!
Het orkest heeft het afgelopen seizoen bepaald niet stilgezeten – denk aan het Kindermuziekfestival, de online festivals rondom Mahler en Beethoven samen met Het Concertgebouw, wekelijks concertstreams, veel kamermuziek en interviews, en online masterclasses voor de academisten en de deelnemers aan Concertgebouworkest Young. Toch dwong corona het orkest zijn live-concerten te annuleren en zijn educatieve activiteiten op een lager pitje te zetten. In het nieuwe seizoen worden onder meer de Academie van het Concertgebouworkest, het jeugdorkest Young en de samenwerkingen met scholen nieuw leven ingeblazen. Het orkest kijkt vooruit naar een tijdperk waarin samenwerking, diversiteit, artistieke durf en educatie belangrijke pijlers vormen. Optimistisch? Ja. Toekomstmuziek? Nou en of. Realistisch?
We hopen het!
De seizoensbrochure van het Concertgebouworkest bestaat uit twee delen: een oranje exemplaar met alle concertprogramma’s en een roze bestelbrochure.
De serieverkoop is op 11 mei van start gegaan en loopt tot en met 28 mei.
Zodra er meer zekerheid is over de coronasituatie tijdens de start van het seizoen, maakt het orkest bekend wanneer de verkoop van losse kaarten begint. De meest recente en meest complete informatie is altijd te vinden op concertgebouworkest.nl.
De nieuwe seizoensbrochure van het Concertgebouworkest springt in het oog door de vrolijk gekleurde cover met iriserende zon. De boodschap is duidelijk: het orkest ziet het komende seizoen zonnig tegemoet. Vol trots presenteert het nieuwe directieteam – Dominik Winterling, Ulrike Niehoff en David Bazen – een complete seizoensprogrammering, zij het natuurlijk met een slag om de arm. ‘Wij hebben een optimistische blik op de toekomst’, staat in het voorwoord, ‘maar kunnen op moment van totstandkoming van deze brochure niet voorzien of en welke coronamaatregelen bij de start van het seizoen van kracht zullen zijn. Wat we het afgelopen jaar geleerd hebben, is dat wij de programmering kunnen aanpassen al naar gelang de omstandigheden (…) waarbij we de programma’s zoveel mogelijk intact laten.’
Diverse programmering
De orkestprogrammering is even doortimmerd als divers. Naast klappers als Dvořáks Negende, Bruckners Vierde en Mahlers Eerste symfonie is er veel ruimte voor repertoire dat meer bekendheid en waardering verdient, zoals Bosmans’ Concertstuk voor viool en orkest, Canteloubes Chants d’Auvergne, Mosolovs Eerste pianoconcert en Stravinsky’s Agon.
In januari wijdt het Concertgebouworkest drie programma’s aan het thema Made in America. De enorme diversiteit van de Verenigde Staten wordt gereflecteerd in de muziek: naast Leonard Bernstein en John Adams klinkt werk van Julia Perry, George Walker, Jennifer Higdon, Julia Wolfe en filmcomponisten als John Williams en Bernard Herrmann.
Ook de rest van het seizoen kent een sterk accent op hedendaagse muziek, met wereldpremières van Tan Dun (twee zelfs), Elena Firsova, Beat Furrer, Annelies Van Parys, Joey Roukens (ook twee) en Hawar Tawfiq naast ‘moderne klassiekers’ van onder anderen Feldman, Ligeti en Lutosławski.
En oude muziek? Het orkest besteedt aandacht aan het vierhonderdste sterfjaar van Jan Pieterszoon Sweelinck, speelt zestiende-eeuws werk van Cristóbal de Morales en verwelkomt de vermaarde avonturier Jordi Savall voor een uitbundig programma met barokke dansmuziek. Trevor Pinnock leidt Bachs Johannes-Passion.
Pierre Audi gaat als creatief partner veelvuldig met het Concertgebouworkest samenwerken
Samenwerkingen
Opvallend is de introductie van Pierre Audi als creatief partner. De avontuurlijke regisseur gaat veelvuldig met het orkest samenwerken. Komend seizoen krijgt dat vorm in een mise-en-espace bij Tan Duns nieuwe Requiem for Nature in de Grote Zaal én een bijzondere productie in de imposante Gashouder (Westergas Amsterdam) met een nader bekend te maken gastartiest uit onverwachte hoek.
Meer samenwerking, dat is het devies van het nieuwe, op basis van gelijkwaardigheid opererende directieteam. Zo wordt de samenwerking met enkele topdirigenten geïntensiveerd. Conductor emeritus Riccardo Chailly keert vanaf komend seizoen jaarlijks terug. Iván Fischer begint zijn eerste seizoen als honorair gastdirigent met twee programma’s, waaronder een Bartók-pianoconcertendrieluik. Daniel Harding leidt de twee programma’s in de BankGiro Loterij Zomerconcerten, de zomertournee, Opening Night met violist Leonidas Kavakos, én het internationale jeugdorkest Young. John Eliot Gardiner dirigeert de eerste twee Brahms-programma’s van een vierdelige cyclus die in 2022/2023 wordt voortgezet. Fabio Luisi dirigeert eveneens twee programma’s en deelt bovendien zijn kennis en ervaring met jonge getalenteerde dirigenten tijdens de openbare Ammodo Masterclass.
Dirigenten en solisten
Andere goede bekenden op de bok zijn Valery Gergiev, Paavo Järvi, Susanna Mälkki en Jaap van Zweden. Laatstgenoemde leidt in de Kerstmatinee Beethovens Zevende symfonie en Mahlers Des Knaben Wunderhorn met bariton Matthias Goerne. Het orkest verwelkomt voor het eerst Constantinos Carydis, Maxim Emelyanychev, Jonathon Heyward, Riccardo Minasi, Kristiina Poska – en de voornoemde Jordi Savall.
Pianist Yefim Bronfman is artist in residence. Met het orkest voert hij Beethoven, Rachmaninoff en een opdrachtwerk van de vooraanstaande Russische componist Elena Firsova uit. Daarnaast werkt hij mee aan een kamermuziekconcert in de serie Close-up en een Club Night. Andere vermaarde solisten zijn de pianisten Kirill Gerstein, Stephen Hough, Alexandre Kantorow en Daniil Trifonov, de violisten Alina Ibragimova, Janine Jansen, Leonidas Kavakos en Nikolaj Szeps-Znaider, cellist Gautier Capuçon, sopraan Renée Fleming en bariton Matthias Goerne.
Nieuw publiek welkom!
Het Concertgebouworkest hoopt de komende jaren nog meer nieuw publiek te interesseren voor de onmetelijke rijkdom van de klassieke muziek. Bijvoorbeeld door Het Concertgebouw op gezette tijden te verruilen voor alternatieve locaties. Naast de twee Club Nights op populaire clublocaties in Amsterdam geeft het orkest komend seizoen twee concerten in de Gashouder. Voor de jonge muziekliefhebbers zijn er komend seizoen weer twee Kinderconcerten en de avontuurlijke Familieserie (serie F, met inleidingen). De succesvolle serie Essentials voor mensen die nog niet zo bekend zijn met het orkest wordt uitgebreid met een vierde programma, exclusief voor leden van jongerenvereniging Entrée.
Voorwaarts!
Het orkest heeft het afgelopen seizoen bepaald niet stilgezeten – denk aan het Kindermuziekfestival, de online festivals rondom Mahler en Beethoven samen met Het Concertgebouw, wekelijks concertstreams, veel kamermuziek en interviews, en online masterclasses voor de academisten en de deelnemers aan Concertgebouworkest Young. Toch dwong corona het orkest zijn live-concerten te annuleren en zijn educatieve activiteiten op een lager pitje te zetten. In het nieuwe seizoen worden onder meer de Academie van het Concertgebouworkest, het jeugdorkest Young en de samenwerkingen met scholen nieuw leven ingeblazen. Het orkest kijkt vooruit naar een tijdperk waarin samenwerking, diversiteit, artistieke durf en educatie belangrijke pijlers vormen. Optimistisch? Ja. Toekomstmuziek? Nou en of. Realistisch?
We hopen het!
De seizoensbrochure van het Concertgebouworkest bestaat uit twee delen: een oranje exemplaar met alle concertprogramma’s en een roze bestelbrochure.
De serieverkoop is op 11 mei van start gegaan en loopt tot en met 28 mei.
Zodra er meer zekerheid is over de coronasituatie tijdens de start van het seizoen, maakt het orkest bekend wanneer de verkoop van losse kaarten begint. De meest recente en meest complete informatie is altijd te vinden op concertgebouworkest.nl.