Nieuw in het Concertgebouworkest: Alexander Krimer
door de redactie 30 jan. 2020 30 januari 2020
Het Concertgebouworkest heeft er een nieuwe hoboïst bij. Alexander Krimer is per 1 februari aangenomen als tweede hoboïst, met althobo als bij-instrument.
Alexander Krimer werd in 1995 geboren in Minsk, Wit-Rusland, maar groeide op in Duitsland. Op tienjarige leeftijd begon hij met hobolessen bij Heinrich Kreipl in Bonn. Vervolgens studeerde hij bij Diethelm Jonas aan de Musikhochschule Lübeck en bij Jacques Tys aan het Conservatoire national supérieur in Parijs. Masterclasses volgde hij bij onder anderen Maurice Bourgue, Albrecht Mayer, Stefan Schilli en zijn huidige collega’s in het Concertgebouworkest, de solohoboïsten Alexei Ogrintchouck en Ivan Podyomov. Ook kreeg hij les van Heinz Holliger en François Leleux. Orkestervaring deed hij op in het Bundesjugendorchester en het Landesjugendensemble Neue Musik. In 2019 was hij solohoboïst van het Pacific Music Festival Orchestra in Japan.
Alexander Krimer werd in 1995 geboren in Minsk, Wit-Rusland, maar groeide op in Duitsland. Op tienjarige leeftijd begon hij met hobolessen bij Heinrich Kreipl in Bonn. Vervolgens studeerde hij bij Diethelm Jonas aan de Musikhochschule Lübeck en bij Jacques Tys aan het Conservatoire national supérieur in Parijs. Masterclasses volgde hij bij onder anderen Maurice Bourgue, Albrecht Mayer, Stefan Schilli en zijn huidige collega’s in het Concertgebouworkest, de solohoboïsten Alexei Ogrintchouck en Ivan Podyomov. Ook kreeg hij les van Heinz Holliger en François Leleux. Orkestervaring deed hij op in het Bundesjugendorchester en het Landesjugendensemble Neue Musik. In 2019 was hij solohoboïst van het Pacific Music Festival Orchestra in Japan.
Krimer is actief als kamer- en orkestmusicus, en trad als solist op met onder meer de Bergische Symphoniker en het RTV Slovenia Symphony Orchestra. De meest recente aanwinst in zijn goedgevulde prijzenkast is de eerste prijs van de North International Competition 2019 in Zweden.
‘Het Concertgebouworkest was altijd een droomorkest voor mij’, vertelt de jonge hoboïst. ‘Vooral de cd met Mahlers Achtste symfonie onder leiding van Mariss Jansons koester ik al jaren. Ik vind het de beste opname van die symfonie. Twee weken voor de auditie heb ik hem nog eens gedraaid – als inspiratie voor de voorbereiding.’
Dat had effect: de audities gingen erg goed. ‘Bij de eerste ronde was ik nog erg nerveus, maar de derde ronde voelde meer alsof ik gewoon een concert gaf. Ik mocht naast Ivan [Podyomov] spelen, dat hielp me enorm om te ontspannen. Zowel Ivan als Alexei [Ogrintchouk] zijn fantastische musici, wat een persoonlijkheden! Bij het Concertgebouworkest zie ik heel veel mogelijkheden om me te blijven ontwikkelen als musicus.’
Krimer is actief als kamer- en orkestmusicus, en trad als solist op met onder meer de Bergische Symphoniker en het RTV Slovenia Symphony Orchestra. De meest recente aanwinst in zijn goedgevulde prijzenkast is de eerste prijs van de North International Competition 2019 in Zweden.
‘Het Concertgebouworkest was altijd een droomorkest voor mij’, vertelt de jonge hoboïst. ‘Vooral de cd met Mahlers Achtste symfonie onder leiding van Mariss Jansons koester ik al jaren. Ik vind het de beste opname van die symfonie. Twee weken voor de auditie heb ik hem nog eens gedraaid – als inspiratie voor de voorbereiding.’
Dat had effect: de audities gingen erg goed. ‘Bij de eerste ronde was ik nog erg nerveus, maar de derde ronde voelde meer alsof ik gewoon een concert gaf. Ik mocht naast Ivan [Podyomov] spelen, dat hielp me enorm om te ontspannen. Zowel Ivan als Alexei [Ogrintchouk] zijn fantastische musici, wat een persoonlijkheden! Bij het Concertgebouworkest zie ik heel veel mogelijkheden om me te blijven ontwikkelen als musicus.’