Debuut van de maand: Pumeza Matshikiza
door Lonneke Tausch 01 jan. 2016 01 januari 2016
Van de Zuid-Afrikaanse townships naar een platencontract bij Decca. De carrière van Pumeza Matshikiza nam een ongekende vlucht.
De afstand die Pumeza Matshikiza aflegde van de Zuid-Afrikaanse townships naar een platencontract bij het gezaghebbende Decca is vele malen groter dan de geografische. Ze groeide op in de jaren 1990, toen in haar vaderland de apartheid werd opgeheven en de maatschappelijke onrust groot was.
‘Ik herinner me mensen die op straat liederen over vrijheid zongen, en de politie die dan kwam met traangas. En dat mensen andere mensen aan het verbranden waren. Ze deden een autoband om hun nek en goten benzine over hen heen, omdat er gezegd werd dat ze spionnen waren. Als kinderen moesten we dergelijke dingen eigenlijk niet zien, maar zo was de tijd waarin we leefden.’
De afstand die Pumeza Matshikiza aflegde van de Zuid-Afrikaanse townships naar een platencontract bij het gezaghebbende Decca is vele malen groter dan de geografische. Ze groeide op in de jaren 1990, toen in haar vaderland de apartheid werd opgeheven en de maatschappelijke onrust groot was.
‘Ik herinner me mensen die op straat liederen over vrijheid zongen, en de politie die dan kwam met traangas. En dat mensen andere mensen aan het verbranden waren. Ze deden een autoband om hun nek en goten benzine over hen heen, omdat er gezegd werd dat ze spionnen waren. Als kinderen moesten we dergelijke dingen eigenlijk niet zien, maar zo was de tijd waarin we leefden.’
Pumeza’s moeder was een hartstochtelijk amateurzangeres. Ze trad op met kerkkoren, en liet haar dochter al van jongs af aan meezingen: Zuid-Afrikaanse muziek, maar ook koordelen uit oratoria, bijvoorbeeld uit Die Schöpfung van Haydn.
Op de radio hoorde ze voor het eerst opera en in de bibliotheek leende ze platen; zo hoorde ze de Zwitserse sopraan Edith Mathis de rol van Susanna zingen in Mozarts Le nozze di Figaro. Vlak de muzikale genen niet uit: Pumeza Matshikiza is familie van jazzmusicus Todd Matshikiza, die aan het eind van de jaren 1950 een hit scoorde in Zuid-Afrika én Londen met zijn jazzopera King Kong.
Inmiddels toerde de jonge lyrische sopraan met Rolando Villazón, debuteerde ze aan de Scala in Milaan, zong ze bij het huwelijk van Prins Albert II van Monaco en opende ze – wereldwijd uitgezonden – de Commonwealth Games 2014 met Freedom Come-All Ye, een lied over Nyanga, een van de oudste townships van Kaapstad waar Pumeza Matshikiza haar kinderjaren doorbracht.
‘I love what the song stands for – freedom and equality for everyone regardless of race or social standing or nationality.’
Pumeza’s moeder was een hartstochtelijk amateurzangeres. Ze trad op met kerkkoren, en liet haar dochter al van jongs af aan meezingen: Zuid-Afrikaanse muziek, maar ook koordelen uit oratoria, bijvoorbeeld uit Die Schöpfung van Haydn.
Op de radio hoorde ze voor het eerst opera en in de bibliotheek leende ze platen; zo hoorde ze de Zwitserse sopraan Edith Mathis de rol van Susanna zingen in Mozarts Le nozze di Figaro. Vlak de muzikale genen niet uit: Pumeza Matshikiza is familie van jazzmusicus Todd Matshikiza, die aan het eind van de jaren 1950 een hit scoorde in Zuid-Afrika én Londen met zijn jazzopera King Kong.
Inmiddels toerde de jonge lyrische sopraan met Rolando Villazón, debuteerde ze aan de Scala in Milaan, zong ze bij het huwelijk van Prins Albert II van Monaco en opende ze – wereldwijd uitgezonden – de Commonwealth Games 2014 met Freedom Come-All Ye, een lied over Nyanga, een van de oudste townships van Kaapstad waar Pumeza Matshikiza haar kinderjaren doorbracht.
‘I love what the song stands for – freedom and equality for everyone regardless of race or social standing or nationality.’