Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
nieuws

De levende traditie: nieuw seizoen bij het Concertgebouworkest

door Martijn Voorvelt
26 feb. 2019 26 februari 2019

‘Klassieke muziek draagt de wijsheid van eeuwen in zich en verbindt die met de actualiteit’, zegt algemeen directeur Jan Raes in de seizoensbrochure 2019/20 van het Koninklijk Concertgebouworkest. Bekijk hier de hoogtepunten en verkoopdata.

Om de symfonische traditie levend en relevant te houden voor de komende generaties hebben educatie en talentontwikkeling alle aandacht bij het Concertgebouworkest. Zo staan er ieder jaar twee Kinderconcerten op het programma, verrijkt de familieserie een gevarieerde selectie concerten met leuke inleidingen voor jong publiek, en leidt de RCO Academie jonge musici op in het orkestspel.

Daar komt nu RCO Young bij, het nieuwe Europese jeugdorkest voor verborgen talenten van 14 tot 18 jaar. Na een intensief zomerprogramma presenteert het ­jeugdorkest zich voor het allereerst op 23 en 24 augustus met concerten in Het Concertgebouw respectievelijk Flagey, Brussel. RCO Young verdiept de contacten en ervaringen die het orkest de afgelopen paar jaar heeft opgedaan tijdens RCO meets Europe, de tournee langs alle 28 EU-lidstaten, waarbij in ieder land een werk samen met jonge musici uit het desbetreffende land werd uitgevoerd. 

Gerenommeerde gastdirigenten

Het Concertgebouworkest draait eind augustus warm met het tweede bedrijf uit Wagners opera Tristan und Isolde onder leiding van Daniel Harding, gevolgd door de zomertournee langs Europese zalen en festivals. Met de feestelijke RCO Opening Night op 13 september wordt het seizoen dan echt geopend – op romantische wijze: Franz Welser-Möst leidt werken van ­Tsjaikovski, waaronder het Vioolconcert met als soliste Janine Jansen.

Na Harding en Welser-Möst staan vervolgens tal van gerenommeerde gastdirigenten voor het orkest. Zo zien we Christian Thielemann voor het eerst sinds 2002 terug; hij dirigeert Bruckners Vijfde symfonie. De Vierde klinkt onder Herbert Blomstedt. Mariss Jansons dirigeert twee programma’s, met bijvoorbeeld Also sprach Zarathustra van Richard Strauss.

Jaap van Zweden komt met onder meer Stravinsky’s Le sacre du printemps en Mahlers Tiende symfonie in een versie uit 1924 van Willem Mengelberg. Mahlers Derde en Negende symfonie worden geleid door Myung-whun Chung. Van Beethoven, die 250 jaar geleden werd geboren, staan de Derde, Vijfde en Negende symfonie op het programma. Sir John Eliot ­Gardiner ­dirigeert Schumanns meesterlijke Szenen aus Goethes ‘Faust’. De masterclass dirigeren wordt deze keer gegeven door Iván Fischer. 

Intensieve samenwerkingen

Het Concertgebouworkest gaat komend seizoen een intensieve samen­werking aan met twee topmusici die graag grenzen opzoeken, risico’s nemen en heden en verleden met elkaar verbinden: componist/­dirigent Thomas Adès en altvioliste Tabea Zimmermann.

Om de symfonische traditie levend en relevant te houden voor de komende generaties hebben educatie en talentontwikkeling alle aandacht bij het Concertgebouworkest. Zo staan er ieder jaar twee Kinderconcerten op het programma, verrijkt de familieserie een gevarieerde selectie concerten met leuke inleidingen voor jong publiek, en leidt de RCO Academie jonge musici op in het orkestspel.

Daar komt nu RCO Young bij, het nieuwe Europese jeugdorkest voor verborgen talenten van 14 tot 18 jaar. Na een intensief zomerprogramma presenteert het ­jeugdorkest zich voor het allereerst op 23 en 24 augustus met concerten in Het Concertgebouw respectievelijk Flagey, Brussel. RCO Young verdiept de contacten en ervaringen die het orkest de afgelopen paar jaar heeft opgedaan tijdens RCO meets Europe, de tournee langs alle 28 EU-lidstaten, waarbij in ieder land een werk samen met jonge musici uit het desbetreffende land werd uitgevoerd. 

Gerenommeerde gastdirigenten

Het Concertgebouworkest draait eind augustus warm met het tweede bedrijf uit Wagners opera Tristan und Isolde onder leiding van Daniel Harding, gevolgd door de zomertournee langs Europese zalen en festivals. Met de feestelijke RCO Opening Night op 13 september wordt het seizoen dan echt geopend – op romantische wijze: Franz Welser-Möst leidt werken van ­Tsjaikovski, waaronder het Vioolconcert met als soliste Janine Jansen.

Na Harding en Welser-Möst staan vervolgens tal van gerenommeerde gastdirigenten voor het orkest. Zo zien we Christian Thielemann voor het eerst sinds 2002 terug; hij dirigeert Bruckners Vijfde symfonie. De Vierde klinkt onder Herbert Blomstedt. Mariss Jansons dirigeert twee programma’s, met bijvoorbeeld Also sprach Zarathustra van Richard Strauss.

Jaap van Zweden komt met onder meer Stravinsky’s Le sacre du printemps en Mahlers Tiende symfonie in een versie uit 1924 van Willem Mengelberg. Mahlers Derde en Negende symfonie worden geleid door Myung-whun Chung. Van Beethoven, die 250 jaar geleden werd geboren, staan de Derde, Vijfde en Negende symfonie op het programma. Sir John Eliot ­Gardiner ­dirigeert Schumanns meesterlijke Szenen aus Goethes ‘Faust’. De masterclass dirigeren wordt deze keer gegeven door Iván Fischer. 

Intensieve samenwerkingen

Het Concertgebouworkest gaat komend seizoen een intensieve samen­werking aan met twee topmusici die graag grenzen opzoeken, risico’s nemen en heden en verleden met elkaar verbinden: componist/­dirigent Thomas Adès en altvioliste Tabea Zimmermann.

  • Seriebrochure Concertgebouworkest

    seizoen 19/20

    Seriebrochure Concertgebouworkest

    seizoen 19/20

  • Seriebrochure Concertgebouworkest

    seizoen 19/20

    Seriebrochure Concertgebouworkest

    seizoen 19/20

Met Tabea Zimmermann maken we al kennis tijdens het BankGiro Loterij ZomerConcert van 22 augustus. Als artist in residence zal zij in het seizoen 2019/20 soleren in werken van Bartók, Lentz en Mozart en met orkestleden samenwerken in een ­Close-up-kamermuziekconcert en een van de twee RCO Club Nights. Thomas Adès dirigeert onder de noemer RCO meets Adès drie verschillende concertprogramma’s met een groot aantal premières, en verzorgt als pianist een kamermuziekconcert met enkele orkestleden.

Onder de solisten die komend seizoen het podium met het Concertgebouworkest delen, vinden we pianisten Lang Lang en Jean-Yves Thibaudet, cellist Truls Mørk en de Nederlandse violistes Janine Jansen en Simone Lamsma. De solisten uit eigen gelederen zijn ­violist Vesko Eschkenazy, cellist Gregor Horsch, altviolist Ken Hakii en hoboïst Ivan Podyomov.

Mens & Mythe

Net als in 2017/18 (Oorlog & Vrede) wijdt het orkest ook komend seizoen een reeks concerten achtereen aan een thema dat onze geschiedenis aan de actualiteit koppelt. In januari 2020 zijn de programma’s drie weken lang geïnspireerd door de oerpatronen van de cultuur, zoals ze aan ons zijn overgeleverd in mythes. 

De grote Griekse tragedieschrijvers ­Aeschylos, Euripides en Sophocles hebben de helden en heldinnen van de Griekse mythologie onsterfelijk gemaakt; deze zijn nog altijd van grote invloed op onze cultuur en ons denken. De drie thema’s Cultuur als misdaad: PrometheusHet liefdesoffer: Alceste en Het onverbiddelijke noodlot: ­Oedipus komen tot klinken in onsterfelijke muziek van onder anderen Händel, Mozart, Gluck, Beethoven, Skrjabin en Stravinsky.

Oud en nieuw

Wat komend seizoen opvalt bij het Concertgebouworkest is de nadruk op zowel ‘oude’ als ‘nieuwe’ muziek. De zeventiende en achttiende eeuw zijn goed vertegenwoordigd met veel Händel en verder werken van Purcell, Rameau, Lully en natuurlijk Bachs Matthäus-Passion. Wat de hedendaagse muziek betreft valt er veel te genieten in onder meer de innovatieve serie Horizon en de serie A.

Naast nieuwe opdrachtwerken van Wolfgang Rihm en de Neder­landers Martijn ­Padding, Rick van Veldhuizen en Theo Verbey, klinken er Nederlandse premières van Thomas Adès, Gerald Barry, Brett Dean en Georges Lentz. Het Koninklijk Concertgebouworkest maakt immers deel uit van een lange, maar springlevende traditie. ‘Klassieke muziek draagt de wijsheid van eeuwen in zich en verbindt die met de actualiteit’…  

Met Tabea Zimmermann maken we al kennis tijdens het BankGiro Loterij ZomerConcert van 22 augustus. Als artist in residence zal zij in het seizoen 2019/20 soleren in werken van Bartók, Lentz en Mozart en met orkestleden samenwerken in een ­Close-up-kamermuziekconcert en een van de twee RCO Club Nights. Thomas Adès dirigeert onder de noemer RCO meets Adès drie verschillende concertprogramma’s met een groot aantal premières, en verzorgt als pianist een kamermuziekconcert met enkele orkestleden.

Onder de solisten die komend seizoen het podium met het Concertgebouworkest delen, vinden we pianisten Lang Lang en Jean-Yves Thibaudet, cellist Truls Mørk en de Nederlandse violistes Janine Jansen en Simone Lamsma. De solisten uit eigen gelederen zijn ­violist Vesko Eschkenazy, cellist Gregor Horsch, altviolist Ken Hakii en hoboïst Ivan Podyomov.

Mens & Mythe

Net als in 2017/18 (Oorlog & Vrede) wijdt het orkest ook komend seizoen een reeks concerten achtereen aan een thema dat onze geschiedenis aan de actualiteit koppelt. In januari 2020 zijn de programma’s drie weken lang geïnspireerd door de oerpatronen van de cultuur, zoals ze aan ons zijn overgeleverd in mythes. 

De grote Griekse tragedieschrijvers ­Aeschylos, Euripides en Sophocles hebben de helden en heldinnen van de Griekse mythologie onsterfelijk gemaakt; deze zijn nog altijd van grote invloed op onze cultuur en ons denken. De drie thema’s Cultuur als misdaad: PrometheusHet liefdesoffer: Alceste en Het onverbiddelijke noodlot: ­Oedipus komen tot klinken in onsterfelijke muziek van onder anderen Händel, Mozart, Gluck, Beethoven, Skrjabin en Stravinsky.

Oud en nieuw

Wat komend seizoen opvalt bij het Concertgebouworkest is de nadruk op zowel ‘oude’ als ‘nieuwe’ muziek. De zeventiende en achttiende eeuw zijn goed vertegenwoordigd met veel Händel en verder werken van Purcell, Rameau, Lully en natuurlijk Bachs Matthäus-Passion. Wat de hedendaagse muziek betreft valt er veel te genieten in onder meer de innovatieve serie Horizon en de serie A.

Naast nieuwe opdrachtwerken van Wolfgang Rihm en de Neder­landers Martijn ­Padding, Rick van Veldhuizen en Theo Verbey, klinken er Nederlandse premières van Thomas Adès, Gerald Barry, Brett Dean en Georges Lentz. Het Koninklijk Concertgebouworkest maakt immers deel uit van een lange, maar springlevende traditie. ‘Klassieke muziek draagt de wijsheid van eeuwen in zich en verbindt die met de actualiteit’…  

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.