Componist Detlev Glanert: ‘Ik leef voor de muziek’
door Frederike Berntsen 16 mrt. 2021 16 maart 2021
Hoe ziet de werkdag van een componist eruit? Eerst koffie, thee, uurtje mediteren? Detlev Glanert doet zijn dagelijkse routine uit de doeken.
‘Als ik componeer kan ik ritmisch omgevingsgeluid niet verdragen, dat doorkruist de muziek die ik vanbinnen hoor – mijn buren zijn aan het verbouwen, dat is lastig. Nieuwe muziek bedenken is niet moeilijk, maar de noten op papier krijgen vind ik een hele klus.
Ik sta vroeg op. Al onder de douche begint de muziek in mijn hoofd. Tot de lunch ongeveer componeer ik, veel langer is niet vruchtbaar. Na het eten slaap ik even, dat is zo gebleven sinds ik elf jaar in Italië heb gewoond – daar is dat heel normaal.
’s Middags werk ik de schetsen van die morgen uit. Mijn passie is zeker niet deze arbeid, het verdelen van de noten over de musici en het in orde maken van de partijen. Juist het bedenken van muziek, dáár leef ik voor. Al het andere is zelfs een beetje saai, en vraagt veel van je lijf, je fysieke uithoudingsvermogen.
‘Overdag leef ik geïsoleerd, voor de kunst.’
Onderwerpen voor een compositie kunnen jaren borrelen. Ik verwerp ze, maak schetsen, gooi die weer weg. Als een idee na zoveel tijd toch weer bovenkomt, moet ik er iets mee doen, dan dringt het zich op en betekent het blijkbaar iets voor me.
Ik ben van de oude stempel en schrijf met de hand. Ik gebruik rode, blauwe en zwarte inkt voor verschillende opties als ik er nog niet helemaal uit ben welke noten het beste passen.
Overdag leef ik geïsoleerd, voor de kunst. Pas in de avond zie ik mensen en wordt er goed gegeten en gediscussieerd. Maar ik ben altijd met muziek bezig, ook nu wij in gesprek zijn: ze zoemt door mijn hoofd. Ik werk veel, ook op zondag. Als ik dat niet doe, komt er niets van terecht; van nature ben ik lui aangelegd. O ja, ik móet lezen, ’s morgens en ’s avonds – voedsel voor de ziel. Ik ben altijd in een boek bezig.’
Wie is Detlev Glanert?
Detlev Glanert is een van Duitslands meest succesvolle componisten. Zijn opera’s, orkestwerken en kamermuziek kennen een lyrische stijl en grote affiniteit met de romantische traditie, die hij met een hedendaagse blik tegemoet treedt. Van 2011 tot 2017 was Glanert huiscomponist van het Concertgebouworkest, waarmee hij nog steeds een hechte band heeft. Onder de negen werken op het repertoire van het orkest vinden we Theatrum bestiarum, het grootschalige Requiem voor Jheronimus Bosch en het ‘met Brahms geschreven’ Weites Land.
‘Als ik componeer kan ik ritmisch omgevingsgeluid niet verdragen, dat doorkruist de muziek die ik vanbinnen hoor – mijn buren zijn aan het verbouwen, dat is lastig. Nieuwe muziek bedenken is niet moeilijk, maar de noten op papier krijgen vind ik een hele klus.
Ik sta vroeg op. Al onder de douche begint de muziek in mijn hoofd. Tot de lunch ongeveer componeer ik, veel langer is niet vruchtbaar. Na het eten slaap ik even, dat is zo gebleven sinds ik elf jaar in Italië heb gewoond – daar is dat heel normaal.
’s Middags werk ik de schetsen van die morgen uit. Mijn passie is zeker niet deze arbeid, het verdelen van de noten over de musici en het in orde maken van de partijen. Juist het bedenken van muziek, dáár leef ik voor. Al het andere is zelfs een beetje saai, en vraagt veel van je lijf, je fysieke uithoudingsvermogen.
‘Overdag leef ik geïsoleerd, voor de kunst.’
Onderwerpen voor een compositie kunnen jaren borrelen. Ik verwerp ze, maak schetsen, gooi die weer weg. Als een idee na zoveel tijd toch weer bovenkomt, moet ik er iets mee doen, dan dringt het zich op en betekent het blijkbaar iets voor me.
Ik ben van de oude stempel en schrijf met de hand. Ik gebruik rode, blauwe en zwarte inkt voor verschillende opties als ik er nog niet helemaal uit ben welke noten het beste passen.
Overdag leef ik geïsoleerd, voor de kunst. Pas in de avond zie ik mensen en wordt er goed gegeten en gediscussieerd. Maar ik ben altijd met muziek bezig, ook nu wij in gesprek zijn: ze zoemt door mijn hoofd. Ik werk veel, ook op zondag. Als ik dat niet doe, komt er niets van terecht; van nature ben ik lui aangelegd. O ja, ik móet lezen, ’s morgens en ’s avonds – voedsel voor de ziel. Ik ben altijd in een boek bezig.’
Wie is Detlev Glanert?
Detlev Glanert is een van Duitslands meest succesvolle componisten. Zijn opera’s, orkestwerken en kamermuziek kennen een lyrische stijl en grote affiniteit met de romantische traditie, die hij met een hedendaagse blik tegemoet treedt. Van 2011 tot 2017 was Glanert huiscomponist van het Concertgebouworkest, waarmee hij nog steeds een hechte band heeft. Onder de negen werken op het repertoire van het orkest vinden we Theatrum bestiarum, het grootschalige Requiem voor Jheronimus Bosch en het ‘met Brahms geschreven’ Weites Land.