Competitie maar dan anders
door Esther van Helvoort 01 mei 2015 01 mei 2015
Vier laureaten praten over hun Dutch Classical Talent-traject. Op 31 mei laten zij zich in de Kleine Zaal tijdens de finale van hun beste kant zien. Winnen is niet het belangrijkste, maar ‘natuurlijk is het mooi meegenomen als je de Award wint.’
Magma Duo
De dames van het Magma Duo pakken graag door. Violiste Emmy Storms en pianiste Cynthia Liem maakten eind augustus een speciale website ter promotie van hun Tour voor Dutch Classical Talent. Daarnaast is hun reden om zich aan te melden voor Dutch Classical Talent op zijn minst bijzonder te noemen. Het begon allemaal met de Vioolsonate van Matthijs Vermeulen.
Emmy Storms wilde deze sonate, die ze kende via haar docent Jaring Walta, heel graag vaker uitvoeren, maar het lukte niet om dit in de reguliere programmering van de zalen op te laten nemen. Als laureaat van Dutch Classical Talent zouden ze de mogelijkheid krijgen de sonate in tien zalen te spelen. ‘Het spreekt vanzelf dat we erg blij waren toen we werden verkozen tot laureaat.’
Het traject was uiteindelijk heel verrassend voor de musici. Tijdens de auditie liet het duo een heel serieuze kant van zichzelf zien – de sonate van Vermeulen is een donker stuk – terwijl Emmy en Cynthia tijdens repetities juist altijd heel vrolijk zijn en veel grappen uithalen. Hun coaches vroegen hen daarom in het Tourprogramma juist deze opgewekte kant naar voren te laten komen. Het Magma Duo werd gewezen op het komisch/muzikaal duo Igudesman & Joo.
‘In de korte versie van het verhaal komt het erop neer dat wij afgelopen augustus een kamermuziekconcours wonnen dat door Igudesman & Joo werd georganiseerd. Daaruit volgden lessen in Wenen en dat leidde weer tot een uitnodiging voor, in elk geval, twee buitenlandse concerten.’ Emmy en Cynthia hebben dankzij Dutch Classical Talent een bijzonder recitalprogramma met theatrale elementen kunnen maken. En als zij de Award zouden winnen (‘maar we hebben vooral zin in lol maken – op muzikaal gebied – met de andere laureaten’) zou dat vooral bijzonder zijn omdat Jaring Walta precies 50 jaar geleden de Vriendenkrans (‘de voorloper van’) heeft gewonnen.
Tobias Borsboom
Onvermoede kanten. Bijna elk mens heeft ze. Zo ook pianist Tobias Borsboom, die als solist maar ook in een duo met Piotr Jasiurkowski meedoet aan DCT. ‘Tijdens de werkweek in het theater bleek dat ik best goed kan acteren’, vertelt Tobias. ‘Het was een ongelooflijk leuke ervaring!’ Ook de coaches waren onder de indruk van de prestaties van Tobias. Hij bleek heel creatief, kon zijn fantasie de vrije loop laten en kwam dingen tegen in zichzelf waarvan hij niet wist dat hij ze kon.
Twee maanden na de werkweek werd hij daarom gebeld met de vraag of hij in seizoen 2015/16 een kindervoorstelling met Oorkaan wilde maken. De voorstelling is inmiddels aangekondigd en heet Meneer Tobias en het Zwarte Monster. Daarnaast is zijn Tour een fantastische ervaring gebleken. Daar was het ook hem bij zijn aanmelding om te doen. ‘Jezelf in de kijker spelen met tien complete recitals in de grotere zalen van het land. Geweldig om dat te mogen doen.
Hoewel het ook elke keer weer nieuw is. Een andere zaal, een andere vleugel – daardoor ontstaan telkens andere dingen.’ In Utrecht tijdens de uitvoering van Après une lecture du Dante van Franz Liszt bijvoorbeeld bedacht Tobias dat de duiveltjes in het stuk allemaal een ander masker op hadden. Daardoor speelde hij deze sonate op een totaal andere manier dan twee dagen eerder in Haarlem. Of hij tijdens de finale voor Liszt zal kiezen weet hij nog niet.
‘Het is verschrikkelijk lastig om in dertig minuten mezelf te laten zien. Misschien kies ik een nieuw stuk. Iets wat ik nog niet tijdens de Tour heb gespeeld. Ik wil het beste van mezelf laten zien, maar ik ben totaal niet bezig met het competitie-element. Ik vind het vooral leuk om te zien hoe verschillend alle kandidaten zijn.’
Magma Duo
De dames van het Magma Duo pakken graag door. Violiste Emmy Storms en pianiste Cynthia Liem maakten eind augustus een speciale website ter promotie van hun Tour voor Dutch Classical Talent. Daarnaast is hun reden om zich aan te melden voor Dutch Classical Talent op zijn minst bijzonder te noemen. Het begon allemaal met de Vioolsonate van Matthijs Vermeulen.
Emmy Storms wilde deze sonate, die ze kende via haar docent Jaring Walta, heel graag vaker uitvoeren, maar het lukte niet om dit in de reguliere programmering van de zalen op te laten nemen. Als laureaat van Dutch Classical Talent zouden ze de mogelijkheid krijgen de sonate in tien zalen te spelen. ‘Het spreekt vanzelf dat we erg blij waren toen we werden verkozen tot laureaat.’
Het traject was uiteindelijk heel verrassend voor de musici. Tijdens de auditie liet het duo een heel serieuze kant van zichzelf zien – de sonate van Vermeulen is een donker stuk – terwijl Emmy en Cynthia tijdens repetities juist altijd heel vrolijk zijn en veel grappen uithalen. Hun coaches vroegen hen daarom in het Tourprogramma juist deze opgewekte kant naar voren te laten komen. Het Magma Duo werd gewezen op het komisch/muzikaal duo Igudesman & Joo.
‘In de korte versie van het verhaal komt het erop neer dat wij afgelopen augustus een kamermuziekconcours wonnen dat door Igudesman & Joo werd georganiseerd. Daaruit volgden lessen in Wenen en dat leidde weer tot een uitnodiging voor, in elk geval, twee buitenlandse concerten.’ Emmy en Cynthia hebben dankzij Dutch Classical Talent een bijzonder recitalprogramma met theatrale elementen kunnen maken. En als zij de Award zouden winnen (‘maar we hebben vooral zin in lol maken – op muzikaal gebied – met de andere laureaten’) zou dat vooral bijzonder zijn omdat Jaring Walta precies 50 jaar geleden de Vriendenkrans (‘de voorloper van’) heeft gewonnen.
Tobias Borsboom
Onvermoede kanten. Bijna elk mens heeft ze. Zo ook pianist Tobias Borsboom, die als solist maar ook in een duo met Piotr Jasiurkowski meedoet aan DCT. ‘Tijdens de werkweek in het theater bleek dat ik best goed kan acteren’, vertelt Tobias. ‘Het was een ongelooflijk leuke ervaring!’ Ook de coaches waren onder de indruk van de prestaties van Tobias. Hij bleek heel creatief, kon zijn fantasie de vrije loop laten en kwam dingen tegen in zichzelf waarvan hij niet wist dat hij ze kon.
Twee maanden na de werkweek werd hij daarom gebeld met de vraag of hij in seizoen 2015/16 een kindervoorstelling met Oorkaan wilde maken. De voorstelling is inmiddels aangekondigd en heet Meneer Tobias en het Zwarte Monster. Daarnaast is zijn Tour een fantastische ervaring gebleken. Daar was het ook hem bij zijn aanmelding om te doen. ‘Jezelf in de kijker spelen met tien complete recitals in de grotere zalen van het land. Geweldig om dat te mogen doen.
Hoewel het ook elke keer weer nieuw is. Een andere zaal, een andere vleugel – daardoor ontstaan telkens andere dingen.’ In Utrecht tijdens de uitvoering van Après une lecture du Dante van Franz Liszt bijvoorbeeld bedacht Tobias dat de duiveltjes in het stuk allemaal een ander masker op hadden. Daardoor speelde hij deze sonate op een totaal andere manier dan twee dagen eerder in Haarlem. Of hij tijdens de finale voor Liszt zal kiezen weet hij nog niet.
‘Het is verschrikkelijk lastig om in dertig minuten mezelf te laten zien. Misschien kies ik een nieuw stuk. Iets wat ik nog niet tijdens de Tour heb gespeeld. Ik wil het beste van mezelf laten zien, maar ik ben totaal niet bezig met het competitie-element. Ik vind het vooral leuk om te zien hoe verschillend alle kandidaten zijn.’
Ketevan Roinishvili
Celliste Ketevan Roinishvili is ervan overtuigd: ‘In Nederland is Dutch Classical Talent het belangrijkste concours voor jonge musici. DCT is een concours dat mij veel kan bieden. Het is divers omdat je je eigen programma mag samenstellen, een Tour langs al die mooie zalen mag maken én je wordt uitgedaagd op verschillende manieren te leren kijken naar wat je doet.’
Ketevan heeft ten tijde van dit interview haar Tour nog voor de boeg. Toch heeft ze er al veel over nagedacht. ‘Tien concerten spelen in zo’n korte periode is behoorlijk zwaar én een nieuwe ervaring, want de mogelijkheid voor een dergelijke serie heb ik nog nooit gekregen. Maar het is zo belangrijk om op het podium te kunnen staan. Niet veel mensen krijgen deze kans, terwijl optreden ervoor zorgt dat je je als musicus kunt ontwikkelen. Je kunt je daarnaast van je beste kant laten zien.’ In haar Tour-programma vormen de Vijf stukken op volksmelodieën van componist en cellist Sulkhan Tsintsadze een belangrijk element.
Als Georgische vindt ze het belangrijk om de muziek uit haar vaderland – ‘er zijn veel goede Georgische componisten’ – bekender te maken bij het Nederlandse publiek. Meerstemmige volksliederen vormen een wezenlijk onderdeel van de samenleving in Georgië. Er wordt veel gezongen en tijdens de Tour wil Ketevan als extraatje misschien een kort stukje aan haar programma toevoegen: een volkslied waarvan ze de baslijn op cello speelt en zelf de melodie zingt. ‘Het is een beetje vreemd dat er zo veel tijd zit tussen de audities in oktober 2013 en de finale in mei 2015,’ besluit Ketevan, ‘maar het is belangrijk om ook deze zin met een punt af te sluiten. Ik kijk er naar uit.’
Ketevan Roinishvili
Celliste Ketevan Roinishvili is ervan overtuigd: ‘In Nederland is Dutch Classical Talent het belangrijkste concours voor jonge musici. DCT is een concours dat mij veel kan bieden. Het is divers omdat je je eigen programma mag samenstellen, een Tour langs al die mooie zalen mag maken én je wordt uitgedaagd op verschillende manieren te leren kijken naar wat je doet.’
Ketevan heeft ten tijde van dit interview haar Tour nog voor de boeg. Toch heeft ze er al veel over nagedacht. ‘Tien concerten spelen in zo’n korte periode is behoorlijk zwaar én een nieuwe ervaring, want de mogelijkheid voor een dergelijke serie heb ik nog nooit gekregen. Maar het is zo belangrijk om op het podium te kunnen staan. Niet veel mensen krijgen deze kans, terwijl optreden ervoor zorgt dat je je als musicus kunt ontwikkelen. Je kunt je daarnaast van je beste kant laten zien.’ In haar Tour-programma vormen de Vijf stukken op volksmelodieën van componist en cellist Sulkhan Tsintsadze een belangrijk element.
Als Georgische vindt ze het belangrijk om de muziek uit haar vaderland – ‘er zijn veel goede Georgische componisten’ – bekender te maken bij het Nederlandse publiek. Meerstemmige volksliederen vormen een wezenlijk onderdeel van de samenleving in Georgië. Er wordt veel gezongen en tijdens de Tour wil Ketevan als extraatje misschien een kort stukje aan haar programma toevoegen: een volkslied waarvan ze de baslijn op cello speelt en zelf de melodie zingt. ‘Het is een beetje vreemd dat er zo veel tijd zit tussen de audities in oktober 2013 en de finale in mei 2015,’ besluit Ketevan, ‘maar het is belangrijk om ook deze zin met een punt af te sluiten. Ik kijk er naar uit.’