Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
interview

Zo ziet het werk van artiestenmanager Leontien van der Vliet eruit

door Joke Dame
22 mrt. 2021 22 maart 2021

Het duurde even voor Leontien van der Vliet begreep dat zij zélf het te interviewen onderwerp is. Dagelijks krijgt ze verzoeken om vraaggesprekken met musici uit ‘haar stal’. Maar we wilden juist van haar weten: hoe ziet haar werk eruit? En hoe raakt de coronacrisis haar vak? Een kijkje achter de schermen.

Of Leontien zélf met Preludium in gesprek wil, die vraag had ze niet zien aankomen. Terwijl het toch interessant is. Want wat haar beroep van impresario – zelf noemt ze zich liever artiestenmanager – behelst, weten veel mensen niet. Of niet precies.

Leontien van der Vliet: ‘Artiestenmanagers behartigen de belangen van een musicus wereldwijd of in een bepaald land. Dat is een nogal brede taak die kan variëren van het opstellen van contracten tot het vervullen van heel specifieke wensen, zoals plekken zoeken waar een musicus kan studeren.

Pianist Emanuel Ax, bijvoorbeeld, doet dat het liefst bij iemand thuis. Hij is vaak in Nederland geweest en heeft een warme band ontwikkeld met enkele muziekliefhebbers. Voor musici is zo’n vaste kern in het publiek belangrijk en ook daarin spelen we een rol. Een impresario is van oudsher iemand die daarnaast ook zelf concerten organiseert. Marco Riaskoff had tot voor kort een artiestenmanagementbureau én een concertorganisatie – hij was een impresario.’

Of Leontien zélf met Preludium in gesprek wil, die vraag had ze niet zien aankomen. Terwijl het toch interessant is. Want wat haar beroep van impresario – zelf noemt ze zich liever artiestenmanager – behelst, weten veel mensen niet. Of niet precies.

Leontien van der Vliet: ‘Artiestenmanagers behartigen de belangen van een musicus wereldwijd of in een bepaald land. Dat is een nogal brede taak die kan variëren van het opstellen van contracten tot het vervullen van heel specifieke wensen, zoals plekken zoeken waar een musicus kan studeren.

Pianist Emanuel Ax, bijvoorbeeld, doet dat het liefst bij iemand thuis. Hij is vaak in Nederland geweest en heeft een warme band ontwikkeld met enkele muziekliefhebbers. Voor musici is zo’n vaste kern in het publiek belangrijk en ook daarin spelen we een rol. Een impresario is van oudsher iemand die daarnaast ook zelf concerten organiseert. Marco Riaskoff had tot voor kort een artiestenmanagementbureau én een concertorganisatie – hij was een impresario.’

  • Artiestenmanager Leontien van der Vliet

    Artiestenmanager Leontien van der Vliet

  • Leontien van der Vliet en haar zakenpartner Hylke van Lingen

    Leontien van der Vliet en haar zakenpartner Hylke van Lingen

  • Artiestenmanager Leontien van der Vliet

    Artiestenmanager Leontien van der Vliet

  • Leontien van der Vliet en haar zakenpartner Hylke van Lingen

    Leontien van der Vliet en haar zakenpartner Hylke van Lingen

Bij het vak van artiestenmanager hoort ook carrièreplanning en coaching, inclusief businessplan en targets voor de artiest. Waar wil hij/zij in vijf jaar naar toe en hoe kan hij/zij dat het beste bereiken?

‘We proberen een lijn aan te brengen in de agenda van musici. We werken dan naar een bepaald resultaat toe, bijvoorbeeld met een dirigent van regionale orkesten naar orkesten in de grote steden. Of programmatisch: dat je met een pianist(e) in een aantal jaren de switch probeert te maken van kamermuziek naar pianoconcerten. Daar zoeken we dan de engagementen bij.’

Interartists Amsterdam, het artiestenmanagementbureau van Leontien en haar zakenpartner Hylke van Lingen, heeft het afgelopen coronajaar een opvallende opfriskuur ondergaan. Het kantoor heeft een prestigieus onderdak gevonden in het Muziekgebouw, er is een fonkelnieuwe website gelanceerd, de gelederen zijn versterkt met een derde en een vierde vaste kracht. En dan heeft het bureau ook nog een aantal nieuwe artiesten kunnen verwelkomen, waarmee het het grootste artiestenmanagementbureau binnen de Benelux is geworden.

Hebben jullie veel coronahinder ondervonden?

‘Natuurlijk. Er zijn geen concerten. En als de musici niets verdienen, komt er bij ons ook niets binnen – we werken op commissiebasis. We moeten nu permanent snel schakelen, elke dag is er een nieuw probleem het hoofd te bieden: van een artiest die niet kan komen, tot de vragen of de concertzaal nu wel of niet opengaat, of het concert gestreamd kan worden of toch helemaal afgelast moet worden.

‘Tijdens de coronacrisis moet iedereen er op inleveren’

Iedereen moet erop inleveren. Daar staan mensen als de Kroatische hoornist Radovan Vlatković tegenover. Die komt gewoon naar het Residentie Orkest, ook al wordt het concert alleen maar gestreamd en krijgt hij een lager honorarium dan gewoonlijk. Dat werd voor een deel gecompenseerd, omdat hij de koperblazers een avond heeft gecoacht. En het orkest heeft veel tijd en aandacht aan de productie van de stream besteed, die Radovan weer op YouTube heeft gedeeld met zijn fans. Op deze manier hebben beide partijen geïnvesteerd. En dat is wat we graag zien in deze moeilijke tijd.’

Zijn er andere corona-gerelateerde ontwikkelingen die jou als artiestenmanager raken?

‘We verliezen in feite een heel jaar, zelfs als de zalen snel weer open zouden gaan, want er worden nu alleen verplaatste concerten geprogrammeerd. We vrezen ook dat concerten nog lang alleen voor een klein publiek zullen mogen plaatsvinden, dus de gages van de artiesten zullen met een flink percentage gereduceerd blijven.

Waar wij op hameren is het belang van zichtbaar blijven. We stimuleren onze musici om mee te werken aan initiatieven als de Empty Concertgebouw Sessions. En de radio doet ook geweldig werk op dit moment. De meeste engagementen komen van Radio 4. De Vrijdagavondconcerten, het Zondagochtend Concert en de NTR ZaterdagMatinee gaan allemaal door. Ontzettend belangrijk voor onze musici.’

‘Deze periode vraagt om slagvaardigheid en flexibiliteit’

Worden er nieuwe initiatieven ontwikkeld waarin de artiestenmanager een rol speelt?

‘Niemand weet precies hoe het verder zal gaan, maar we denken wel dat de kleinschalige initiatieven die je nu overal ziet opduiken in de toekomst een rol zullen blijven spelen. We stimuleren onze musici daarvoor open te blijven staan en ook zelf initiatieven te ontwikkelen. Nederland heeft een traditie op het gebied van kamermuziek en kleinschalige projecten, en dat is een belangrijke pijler waarop het concertleven nu rust.

De kamermuziekverenigingen blijven concerten verplaatsen, en als het even kan gaan ze door. Dertig man publiek, twee keer per avond, dat is voor onze musici enorm waardevol gebleken. Wij beschouwen het als onze taak om bij die organisaties in beeld te blijven. En te laten zien dat we snel kunnen schakelen. Het vraagt ook slagvaardigheid en flexibiliteit van de organisaties en de musici. En zelfs van het publiek, dat vertrouwen moet krijgen in een meer last-minute-achtige aanpak. We hopen dat we die kleinschaligheid, slagvaardigheid en flexibiliteit voor het toekomstige muziekleven kunnen waarborgen.’

Bij het vak van artiestenmanager hoort ook carrièreplanning en coaching, inclusief businessplan en targets voor de artiest. Waar wil hij/zij in vijf jaar naar toe en hoe kan hij/zij dat het beste bereiken?

‘We proberen een lijn aan te brengen in de agenda van musici. We werken dan naar een bepaald resultaat toe, bijvoorbeeld met een dirigent van regionale orkesten naar orkesten in de grote steden. Of programmatisch: dat je met een pianist(e) in een aantal jaren de switch probeert te maken van kamermuziek naar pianoconcerten. Daar zoeken we dan de engagementen bij.’

Interartists Amsterdam, het artiestenmanagementbureau van Leontien en haar zakenpartner Hylke van Lingen, heeft het afgelopen coronajaar een opvallende opfriskuur ondergaan. Het kantoor heeft een prestigieus onderdak gevonden in het Muziekgebouw, er is een fonkelnieuwe website gelanceerd, de gelederen zijn versterkt met een derde en een vierde vaste kracht. En dan heeft het bureau ook nog een aantal nieuwe artiesten kunnen verwelkomen, waarmee het het grootste artiestenmanagementbureau binnen de Benelux is geworden.

Hebben jullie veel coronahinder ondervonden?

‘Natuurlijk. Er zijn geen concerten. En als de musici niets verdienen, komt er bij ons ook niets binnen – we werken op commissiebasis. We moeten nu permanent snel schakelen, elke dag is er een nieuw probleem het hoofd te bieden: van een artiest die niet kan komen, tot de vragen of de concertzaal nu wel of niet opengaat, of het concert gestreamd kan worden of toch helemaal afgelast moet worden.

‘Tijdens de coronacrisis moet iedereen er op inleveren’

Iedereen moet erop inleveren. Daar staan mensen als de Kroatische hoornist Radovan Vlatković tegenover. Die komt gewoon naar het Residentie Orkest, ook al wordt het concert alleen maar gestreamd en krijgt hij een lager honorarium dan gewoonlijk. Dat werd voor een deel gecompenseerd, omdat hij de koperblazers een avond heeft gecoacht. En het orkest heeft veel tijd en aandacht aan de productie van de stream besteed, die Radovan weer op YouTube heeft gedeeld met zijn fans. Op deze manier hebben beide partijen geïnvesteerd. En dat is wat we graag zien in deze moeilijke tijd.’

Zijn er andere corona-gerelateerde ontwikkelingen die jou als artiestenmanager raken?

‘We verliezen in feite een heel jaar, zelfs als de zalen snel weer open zouden gaan, want er worden nu alleen verplaatste concerten geprogrammeerd. We vrezen ook dat concerten nog lang alleen voor een klein publiek zullen mogen plaatsvinden, dus de gages van de artiesten zullen met een flink percentage gereduceerd blijven.

Waar wij op hameren is het belang van zichtbaar blijven. We stimuleren onze musici om mee te werken aan initiatieven als de Empty Concertgebouw Sessions. En de radio doet ook geweldig werk op dit moment. De meeste engagementen komen van Radio 4. De Vrijdagavondconcerten, het Zondagochtend Concert en de NTR ZaterdagMatinee gaan allemaal door. Ontzettend belangrijk voor onze musici.’

‘Deze periode vraagt om slagvaardigheid en flexibiliteit’

Worden er nieuwe initiatieven ontwikkeld waarin de artiestenmanager een rol speelt?

‘Niemand weet precies hoe het verder zal gaan, maar we denken wel dat de kleinschalige initiatieven die je nu overal ziet opduiken in de toekomst een rol zullen blijven spelen. We stimuleren onze musici daarvoor open te blijven staan en ook zelf initiatieven te ontwikkelen. Nederland heeft een traditie op het gebied van kamermuziek en kleinschalige projecten, en dat is een belangrijke pijler waarop het concertleven nu rust.

De kamermuziekverenigingen blijven concerten verplaatsen, en als het even kan gaan ze door. Dertig man publiek, twee keer per avond, dat is voor onze musici enorm waardevol gebleken. Wij beschouwen het als onze taak om bij die organisaties in beeld te blijven. En te laten zien dat we snel kunnen schakelen. Het vraagt ook slagvaardigheid en flexibiliteit van de organisaties en de musici. En zelfs van het publiek, dat vertrouwen moet krijgen in een meer last-minute-achtige aanpak. We hopen dat we die kleinschaligheid, slagvaardigheid en flexibiliteit voor het toekomstige muziekleven kunnen waarborgen.’

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.