Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
achtergrond

Antonio Sánchez' dazzling drums

door Lonneke Tausch
28 dec. 2018 28 december 2018

In Het Concertgebouw is het een komen en gaan van topmusici, maar een vijfvoudig Grammy-winnaar op het podium van de Kleine Zaal blijft zeldzaam. Zeker als het een drummer is.

Ook wie de naam Antonio Sánchez niet kent, heeft toch vaak zijn muziek wel gehoord. Zo verzorgde hij de filmscore van Oscarwinnaar Birdman (2014). De soundtrack bleef niet onopgemerkt: hij werd genomineerd voor onder meer de Golden Globe en de Bafta en won een prijs op het filmfestival van Venetië.

De meesterdrummer is op wel honderd cd’s te horen en speelde met grootheden als Chick Corea, Michael Brecker, Charlie Haden, Toots Thielemans, John Scofield, Brad Mehldau, Joe Lovano, John Patitucci, Christian McBride, Joshua Redman, Chris Potter, Dianne Reeves.

 

Ook wie de naam Antonio Sánchez niet kent, heeft toch vaak zijn muziek wel gehoord. Zo verzorgde hij de filmscore van Oscarwinnaar Birdman (2014). De soundtrack bleef niet onopgemerkt: hij werd genomineerd voor onder meer de Golden Globe en de Bafta en won een prijs op het filmfestival van Venetië.

De meesterdrummer is op wel honderd cd’s te horen en speelde met grootheden als Chick Corea, Michael Brecker, Charlie Haden, Toots Thielemans, John Scofield, Brad Mehldau, Joe Lovano, John Patitucci, Christian McBride, Joshua Redman, Chris Potter, Dianne Reeves.

 

  • Antonio Sánchez

    foto: Bógar Adame

    Antonio Sánchez

    foto: Bógar Adame

  • Antonio Sánchez

    foto: Bógar Adame

    Antonio Sánchez

    foto: Bógar Adame

In eerste instantie studeerde Antonio Sánchez (1971) klassiek piano aan het Nationaal Conservatorium in zijn geboortestad Mexico. In 1993 emigreerde hij naar Boston voor studies aan het Berklee College of Music en het New England Conservatory. Cum laude behaalde hij zijn jazzpapieren en toen hij in 1999 verhuisde naar New York was hij al snel een veelgevraagd drummer in de internationale jazzscene.

Vanaf 2000 is hij de vaste drummer van de Pat Metheny Group; hij toert intensief met de enorm productieve en moeilijk in een hokje te plaatsen jazzgitarist (twintigvoudig Grammy-winnaar; er is altijd baas boven baas). In 2011 richtte Antonio Sánchez zijn eigen band op: Migration – wat in 2007 al de titel was van de eerste cd die hij als frontman uitbracht.

(Im)migratie

Uit een interview uit 2015: ‘Migration is essential to our music, in geographical and musical sense. Obviously, I left Mexico, my country, to emigrate to the United States. […] Creating jazz music in the country where it was born was a challenge.’ 

Migration is een internationale band: bassist Matt Brewer en saxofonist Chais Baird zijn Amerikanen, pianist John Escreet is een Engelsman en Sánchez’ vrouw, zangeres Thana Alexa, is Kroatisch-Amerikaans. ‘The keyword in our band is migration. We are like jazz-gypsies, all the time travelling and performing. Furthermore, presenting the same music every single night to audiences with diverse cultural backgrounds is a great experience. It sounds so different, although it is the same music. This is the moment when the music gets alive.’

Luistertips 

Afgelopen november kwam het nieuwste album uit van Antonio Sánchez & Migration: Lines in the Sand. In maart 2018 verscheen de dubbelaar Channels of Energy, een samenwerking met de WDR Big Band waarvoor dirigent/arrangeur Vince Mendoza nieuwe versies maakte van acht bestaande composities van Sánchez afkomstig van de zes albums die hij tot dan toe had uitgebracht.

Politiek gemotiveerd

Over zijn soloplaat Bad Hombre (‘future jazz’ voor drums en soundscapes, in 2017 genomineerd voor een Grammy) vertelde Sánchez aan Drum! Magazine: ‘The title is a reflection of stuff Trump said about Mexicans in particular, like ‘We have some bad hombres here, and we’re gonna get ’em out’. […] An artist’s weapon is art, and this has been a good way for me to get rid of some anger I have and turn it into something positive.’

In het openingsnummer is Sánchez’ opa te horen met een hartgrondige voordracht over de Mexicaanse Revolutie. Want dat is waarmee hij, de inmiddels 93-jarige acteur Ignacio Lopez Tarso, in de jaren 1970 en 1980 door Mexico trok, begeleid door een mariachi-orkest.

Zijn kleinzoon combineerde een van die oude opnames met een ritmische track en had het nummer willen afsluiten met een sample van Trumps ‘bad hombres’-uitspraak. Maar dat werd hem door juristen afgeraden, dus nu horen we Sánchez’ eigen, flink vervormde stem: ‘We are the bad hombres, and we’re not getting out.’

Drumstel 

Snaredrum, bass drum, hi-hat en bekkens – oorspronkelijk in fanfares en streetbands door verschillende personen bespeeld – staan al vanaf begin twintigste eeuw aan de basis van het drumstel. Het aantal, de afmetingen, de samenstelling en de opstelling van de afzonderlijke instrumenten verschilt sterk per drummer. 

De eerste Jazzdrummers

  • Lionel Hampton (1908-2002): ‘The world’s fastest drummer’, introduceerde de vibrafoon in de jazz.
  • Gene Krupa (1909-1973): was een fenomenaal bigbandleider, gebruikte in 1927 als eerste een bass drum in geluidsopnames, ontwikkelde een notatiemethode voor drumpartijen.
  • Buddy Rich (1917-1987): had een unieke stoktechniek, tapdanste, daagde in 1981 Muppet-drummer Animal uit tot een battle; Antonio Sánchez hoorde hem nog live met zijn big band in Los Angeles.
  • Art Blakey (1919-1990): scoutte jong talent in zijn band The Jazz Messengers, adopteerde Zuid-Amerikaanse en Afro-Cubaanse ritmes.
  • Max Roach (1924-2007): speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de bebop (Charlie Parker, Dizzy Gillespie) en de hardbop (Clifford Brown).
  • Elvin Jones (1927-2004): speelde van 1960-1966 in het legendarische John Coltrane Quartet en vervolgens bij Duke Ellington, is een broer van de bekende jazzmuzikanten Hank (piano) en Thad (trompet), kreeg in 2003 de Concertgebouw Jazz Award.

do 10 januari | Kleine Zaal
Antonio Sánchez & Migration 

Bekijk dit concertprogramma op de website van Het Concertgebouw

In eerste instantie studeerde Antonio Sánchez (1971) klassiek piano aan het Nationaal Conservatorium in zijn geboortestad Mexico. In 1993 emigreerde hij naar Boston voor studies aan het Berklee College of Music en het New England Conservatory. Cum laude behaalde hij zijn jazzpapieren en toen hij in 1999 verhuisde naar New York was hij al snel een veelgevraagd drummer in de internationale jazzscene.

Vanaf 2000 is hij de vaste drummer van de Pat Metheny Group; hij toert intensief met de enorm productieve en moeilijk in een hokje te plaatsen jazzgitarist (twintigvoudig Grammy-winnaar; er is altijd baas boven baas). In 2011 richtte Antonio Sánchez zijn eigen band op: Migration – wat in 2007 al de titel was van de eerste cd die hij als frontman uitbracht.

(Im)migratie

Uit een interview uit 2015: ‘Migration is essential to our music, in geographical and musical sense. Obviously, I left Mexico, my country, to emigrate to the United States. […] Creating jazz music in the country where it was born was a challenge.’ 

Migration is een internationale band: bassist Matt Brewer en saxofonist Chais Baird zijn Amerikanen, pianist John Escreet is een Engelsman en Sánchez’ vrouw, zangeres Thana Alexa, is Kroatisch-Amerikaans. ‘The keyword in our band is migration. We are like jazz-gypsies, all the time travelling and performing. Furthermore, presenting the same music every single night to audiences with diverse cultural backgrounds is a great experience. It sounds so different, although it is the same music. This is the moment when the music gets alive.’

Luistertips 

Afgelopen november kwam het nieuwste album uit van Antonio Sánchez & Migration: Lines in the Sand. In maart 2018 verscheen de dubbelaar Channels of Energy, een samenwerking met de WDR Big Band waarvoor dirigent/arrangeur Vince Mendoza nieuwe versies maakte van acht bestaande composities van Sánchez afkomstig van de zes albums die hij tot dan toe had uitgebracht.

Politiek gemotiveerd

Over zijn soloplaat Bad Hombre (‘future jazz’ voor drums en soundscapes, in 2017 genomineerd voor een Grammy) vertelde Sánchez aan Drum! Magazine: ‘The title is a reflection of stuff Trump said about Mexicans in particular, like ‘We have some bad hombres here, and we’re gonna get ’em out’. […] An artist’s weapon is art, and this has been a good way for me to get rid of some anger I have and turn it into something positive.’

In het openingsnummer is Sánchez’ opa te horen met een hartgrondige voordracht over de Mexicaanse Revolutie. Want dat is waarmee hij, de inmiddels 93-jarige acteur Ignacio Lopez Tarso, in de jaren 1970 en 1980 door Mexico trok, begeleid door een mariachi-orkest.

Zijn kleinzoon combineerde een van die oude opnames met een ritmische track en had het nummer willen afsluiten met een sample van Trumps ‘bad hombres’-uitspraak. Maar dat werd hem door juristen afgeraden, dus nu horen we Sánchez’ eigen, flink vervormde stem: ‘We are the bad hombres, and we’re not getting out.’

Drumstel 

Snaredrum, bass drum, hi-hat en bekkens – oorspronkelijk in fanfares en streetbands door verschillende personen bespeeld – staan al vanaf begin twintigste eeuw aan de basis van het drumstel. Het aantal, de afmetingen, de samenstelling en de opstelling van de afzonderlijke instrumenten verschilt sterk per drummer. 

De eerste Jazzdrummers

  • Lionel Hampton (1908-2002): ‘The world’s fastest drummer’, introduceerde de vibrafoon in de jazz.
  • Gene Krupa (1909-1973): was een fenomenaal bigbandleider, gebruikte in 1927 als eerste een bass drum in geluidsopnames, ontwikkelde een notatiemethode voor drumpartijen.
  • Buddy Rich (1917-1987): had een unieke stoktechniek, tapdanste, daagde in 1981 Muppet-drummer Animal uit tot een battle; Antonio Sánchez hoorde hem nog live met zijn big band in Los Angeles.
  • Art Blakey (1919-1990): scoutte jong talent in zijn band The Jazz Messengers, adopteerde Zuid-Amerikaanse en Afro-Cubaanse ritmes.
  • Max Roach (1924-2007): speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de bebop (Charlie Parker, Dizzy Gillespie) en de hardbop (Clifford Brown).
  • Elvin Jones (1927-2004): speelde van 1960-1966 in het legendarische John Coltrane Quartet en vervolgens bij Duke Ellington, is een broer van de bekende jazzmuzikanten Hank (piano) en Thad (trompet), kreeg in 2003 de Concertgebouw Jazz Award.

do 10 januari | Kleine Zaal
Antonio Sánchez & Migration 

Bekijk dit concertprogramma op de website van Het Concertgebouw

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.