Wat is a cappella?
a cappella
A cappella is zang zonder begeleiding van instrumenten.
Wat is a cappella?
A cappella betekent letterlijk de plaats in de kerk (kapel of koor) waar de zangers werden opgesteld. Tot in de zestiende eeuw zongen kerkkoren gewoonlijk zonder muziekinstrumenten.
Onbegeleide kerkmuziek uit de vijftiende eeuw; Missa Vespertina in Cena Domini, getoonzet door Johannes Ockeghem
Toen vanaf dan ook instrumenten volwaardige partijen gingen spelen, ontstond de term a cappella om te verwijzen naar de ‘ouderwetse’ praktijk. Sindsdien vervaagde de oorspronkelijke context van de kerkmuziek en wordt de term toegepast op alle onbegeleide vocale genres.
Waarom wordt er a cappella gezongen?
Zingen zonder ondersteuning van instrumenten maakt dat fouten en onzuiverheden opvallen. Ook is het soms moeilijker om de juiste toonhoogte vast te houden. Toch zijn er genoeg redenen waarom er voor koor a cappella wordt geschreven.
Wat is a cappella?
A cappella betekent letterlijk de plaats in de kerk (kapel of koor) waar de zangers werden opgesteld. Tot in de zestiende eeuw zongen kerkkoren gewoonlijk zonder muziekinstrumenten.
Onbegeleide kerkmuziek uit de vijftiende eeuw; Missa Vespertina in Cena Domini, getoonzet door Johannes Ockeghem
Toen vanaf dan ook instrumenten volwaardige partijen gingen spelen, ontstond de term a cappella om te verwijzen naar de ‘ouderwetse’ praktijk. Sindsdien vervaagde de oorspronkelijke context van de kerkmuziek en wordt de term toegepast op alle onbegeleide vocale genres.
Waarom wordt er a cappella gezongen?
Zingen zonder ondersteuning van instrumenten maakt dat fouten en onzuiverheden opvallen. Ook is het soms moeilijker om de juiste toonhoogte vast te houden. Toch zijn er genoeg redenen waarom er voor koor a cappella wordt geschreven.
Een belangrijke reden in religieuze context is de opvatting dat muziekinstrumenten afleidend zijn, het gaat dan vaak juist om de teksten die gezongen worden. Voor componisten biedt de afwezigheid van instrumenten ook vrijheid: je hoeft geen rekening te houden met een bepaalde stemming of vaste toonhoogte, maar je kunt ook rustig kwarttonen of een glissando voorschrijven.
Arvo Pärts Kanon Pokajanen uit 1997, voor koor a cappella
Een belangrijke reden in religieuze context is de opvatting dat muziekinstrumenten afleidend zijn, het gaat dan vaak juist om de teksten die gezongen worden. Voor componisten biedt de afwezigheid van instrumenten ook vrijheid: je hoeft geen rekening te houden met een bepaalde stemming of vaste toonhoogte, maar je kunt ook rustig kwarttonen of een glissando voorschrijven.
Arvo Pärts Kanon Pokajanen uit 1997, voor koor a cappella