Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
nieuws

Nieuwe en vertrekkende musici in het Concertgebouworkest

door de redactie
30 jan. 2019 30 januari 2019

Opvallend nieuws over de orkestbezetting: het Koninklijk Concertgebouw­orkest is uitgebreid met een pianoplek: Jeroen Bal is aangenomen als vaste pianist. We verwelkomen ook cellist Clément Peigné.

Jeroen Bal vaste pianist

Per 1 januari is het Koninklijk Concertgebouworkest een vaste pianist rijker. Jeroen Bal is bepaald geen onbekende bij het orkest: al meer dan vijftien jaar doet het orkest een beroep op hem wanneer een partituur een pianopartij bevat. Ook bij andere orkesten trad Jeroen regelmatig op als remplaçant.

De pianist studeerde ooit bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij was finalist op het Prinses Christina Concours, won de Vriendenkrans van de Vereniging Vrienden van het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest en bereikte in 1996 de halve finale van het Internationale Franz Liszt Pianoconcours. Jeroen Bal vergezelde het orkest op tournees en treedt veel met orkestleden op in kamermuziekverband. 

Jeroen Bal vaste pianist

Per 1 januari is het Koninklijk Concertgebouworkest een vaste pianist rijker. Jeroen Bal is bepaald geen onbekende bij het orkest: al meer dan vijftien jaar doet het orkest een beroep op hem wanneer een partituur een pianopartij bevat. Ook bij andere orkesten trad Jeroen regelmatig op als remplaçant.

De pianist studeerde ooit bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij was finalist op het Prinses Christina Concours, won de Vriendenkrans van de Vereniging Vrienden van het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest en bereikte in 1996 de halve finale van het Internationale Franz Liszt Pianoconcours. Jeroen Bal vergezelde het orkest op tournees en treedt veel met orkestleden op in kamermuziekverband. 

  • Jeroen Bal

    foto: Renske Vrolijk

    Jeroen Bal

    foto: Renske Vrolijk

  • Clément Peigné

    foto: Renske Vrolijk

    Clément Peigné

    foto: Renske Vrolijk

  • Annebeth Webb

    foto: Mladen Pikulic

    Annebeth Webb

    foto: Mladen Pikulic

  • Jeroen Bal

    foto: Renske Vrolijk

    Jeroen Bal

    foto: Renske Vrolijk

  • Clément Peigné

    foto: Renske Vrolijk

    Clément Peigné

    foto: Renske Vrolijk

  • Annebeth Webb

    foto: Mladen Pikulic

    Annebeth Webb

    foto: Mladen Pikulic

‘Het is een voorrecht nu officieel deel uit te maken van zo’n prachtig orkest als het Concertgebouworkest’, vertelt Jeroen desgevraagd. ‘Dit is uniek in Nederland, bijna geen enkel orkest heeft een vaste pianist in dienst. Ik voelde me al lange tijd vertrouwd met het orkest. Veel orkestleden mocht ik begeleiden bij hun auditie en met veel orkestleden speel ik al jaren kamermuziek. Ook speelde ik gemiddeld ruim twintig weken per jaar mee in het orkest en in die zin verandert er niet veel, maar nu ik een dienstverband heb, voelt dat wel extra fijn!’

Op 28 februari en 1 maart in de Grote Zaal en in Heerlen op 2 maart kunt u Jeroen aan het werk horen in Stravinsky’s Petroesjka. De prominente pianopartij van dit werk voerde hij al vaak uit met het Mahler Chamber Orchestra, en natuurlijk met het Concertgebouworkest. ‘Ik verheug me enorm op Petroesjka met Iván Fischer, maar ook op alle leuke tournees en nieuwe interessante projecten die komen gaan!’ Aldus de orkestpianist.

Clément Peigné nieuwe tutticellist

Bij de cellogroep verwelkomen we Clément Peigné. In het seizoen 2017/2018 nam hij deel aan de RCO Academie. ‘Dat de academie zo’n geweldige ervaring zou zijn, had ik niet durven dromen’, zei de Franse cellist in een Preludium-­interview in mei 2018. ‘Ik heb redelijk veel geremplaceerd bij diverse orkesten, maar dit is de eerste keer dat ik het gevoel krijg er echt bij te horen. Ik kan bij iedereen terecht voor vragen, en fouten maken is niet erg: het is tenslotte een leertraject.’ Nu hoort hij er écht bij, want na een succesvolle auditie is hij per 2 januari aangenomen als tutticellist. 

Clément begon zijn studie aan de conservatoria van Tours en Boulogne-Billancourt. Met een beurs van de Indiana University Bloomington kon hij lessen volgen bij János Starker. Daarna studeerde hij bij Marc Coppey aan het Conservatoire National de Musique et de Danse in Parijs, waar hij in 2017 zijn mastertitel behaalde. Ook studeerde hij bij Nicolas Altstaedt aan de Hochschule für Musik und Tanz in Keulen, en werkte hij als deelnemer aan de Lucerne Festival Academy in 2014 met componisten als Matthias Pintscher, Heinz Holliger, Krzysztof Penderecki en Gérard Pesson. Clément bekwaamde zich verder in het hedendaagse repertoire door onder meer concerten met ­Ensemble intercontemporain. Hij is mede-oprichter van Trio Sacher, dat vooral muziek van de twintigste en eenentwintigste eeuw uitvoert. 

Afscheid Annebeth Webb

Tweede violiste Annebeth Webb heeft het orkest per 1 januari jongstleden verlaten. Zij heeft een baan aangenomen als Manager Tours and Projects voor HarrisonParrott Ltd, een Londens agentschap voor klassieke muziek. Het afgelopen half jaar is ze als freelancer al flink ingewerkt. Het Koninklijk Concertgebouworkest neemt afscheid van een gedreven musicus; Annebeth was orkestlid sinds 2001, en tevens mede-­oprichter van Camerata RCO. Preludium wenst haar heel veel succes in haar nieuwe functie.

‘Het is een voorrecht nu officieel deel uit te maken van zo’n prachtig orkest als het Concertgebouworkest’, vertelt Jeroen desgevraagd. ‘Dit is uniek in Nederland, bijna geen enkel orkest heeft een vaste pianist in dienst. Ik voelde me al lange tijd vertrouwd met het orkest. Veel orkestleden mocht ik begeleiden bij hun auditie en met veel orkestleden speel ik al jaren kamermuziek. Ook speelde ik gemiddeld ruim twintig weken per jaar mee in het orkest en in die zin verandert er niet veel, maar nu ik een dienstverband heb, voelt dat wel extra fijn!’

Op 28 februari en 1 maart in de Grote Zaal en in Heerlen op 2 maart kunt u Jeroen aan het werk horen in Stravinsky’s Petroesjka. De prominente pianopartij van dit werk voerde hij al vaak uit met het Mahler Chamber Orchestra, en natuurlijk met het Concertgebouworkest. ‘Ik verheug me enorm op Petroesjka met Iván Fischer, maar ook op alle leuke tournees en nieuwe interessante projecten die komen gaan!’ Aldus de orkestpianist.

Clément Peigné nieuwe tutticellist

Bij de cellogroep verwelkomen we Clément Peigné. In het seizoen 2017/2018 nam hij deel aan de RCO Academie. ‘Dat de academie zo’n geweldige ervaring zou zijn, had ik niet durven dromen’, zei de Franse cellist in een Preludium-­interview in mei 2018. ‘Ik heb redelijk veel geremplaceerd bij diverse orkesten, maar dit is de eerste keer dat ik het gevoel krijg er echt bij te horen. Ik kan bij iedereen terecht voor vragen, en fouten maken is niet erg: het is tenslotte een leertraject.’ Nu hoort hij er écht bij, want na een succesvolle auditie is hij per 2 januari aangenomen als tutticellist. 

Clément begon zijn studie aan de conservatoria van Tours en Boulogne-Billancourt. Met een beurs van de Indiana University Bloomington kon hij lessen volgen bij János Starker. Daarna studeerde hij bij Marc Coppey aan het Conservatoire National de Musique et de Danse in Parijs, waar hij in 2017 zijn mastertitel behaalde. Ook studeerde hij bij Nicolas Altstaedt aan de Hochschule für Musik und Tanz in Keulen, en werkte hij als deelnemer aan de Lucerne Festival Academy in 2014 met componisten als Matthias Pintscher, Heinz Holliger, Krzysztof Penderecki en Gérard Pesson. Clément bekwaamde zich verder in het hedendaagse repertoire door onder meer concerten met ­Ensemble intercontemporain. Hij is mede-oprichter van Trio Sacher, dat vooral muziek van de twintigste en eenentwintigste eeuw uitvoert. 

Afscheid Annebeth Webb

Tweede violiste Annebeth Webb heeft het orkest per 1 januari jongstleden verlaten. Zij heeft een baan aangenomen als Manager Tours and Projects voor HarrisonParrott Ltd, een Londens agentschap voor klassieke muziek. Het afgelopen half jaar is ze als freelancer al flink ingewerkt. Het Koninklijk Concertgebouworkest neemt afscheid van een gedreven musicus; Annebeth was orkestlid sinds 2001, en tevens mede-­oprichter van Camerata RCO. Preludium wenst haar heel veel succes in haar nieuwe functie.

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.