Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
achtergrond

Hoe Entrée zich al 30 jaar hard maakt voor jong concertpubliek

door Janneke Boeser
18 mrt. 2024 18 maart 2024

Al dertig jaar zet jongerenvereniging Entrée zich in om nieuwe generaties kennis te laten maken met klassieke muziek, het Concertgebouworkest en Het Concertgebouw.

Foto’s Sabine van Nistelrooy, Milagro Elstak, Par-Pa fotografie | Klik op de foto’s voor een grotere versie

Hoe zorg je dat nieuw publiek zijn weg naar de concertzaal vindt? Die vraag is van alle tijden, en Het Concertgebouw en het Concert­gebouworkest besloten er dertig jaar geleden werk van te maken door het oprichten van een jongerenvereniging. Met een oproep in ­Preludium en de Volkskrant werden in het eerste jaar meer dan 1.000 leden geworven: ‘Betaal je leeftijd als contributie’ – ludiek maar boekhoudkundig een ramp, aldus aanjager van het eerste uur Martijn Sanders, toentertijd Concertgebouwdirecteur. Maar Entrée was geboren.

Vanaf het begin werd het Entréebestuur gevormd door studenten, die leden aanbrachten én met ideeën kwamen over de invulling van een jongerenvereniging. In de eerste jaren was het nog zoeken naar een gerichte programmering voor de nieuwe doelgroep: een paar minder goed verkopende concerten werden aangeboden voor een zachte prijs, en voor de kleintjes was er nog geen aangepaste programmering: ze kregen gewoon een ‘volwassenenconcert’ voorgezet.

Het Entréebestuur kreeg steeds meer ruimte om nieuwe ideeën te verwezenlijken


Na enkele jaren raakten Gebouw en Orkest beter ingespeeld op het nieuwe concept en kreeg het Entréebestuur steeds meer ruimte om nieuwe ideeën te verwezenlijken. Al snel werd de concertselectie met flinke korting voor Entréeleden enorm uitgebreid, bezochten tienduizenden scholieren jaarlijks Het Concertgebouw, werden er speciale kinderconcerten ontwikkeld en rondleidingen en inleidingen gegeven. Bovendien kwamen er bijzondere projecten van de grond als het Koninginnenachtconcert, Souk – een evenement r­ondom muziek uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten in en rond de Grote Zaal –, het Groot Entrée Orkest, en Rentrée, waarbij Entrée­leden ouderen van deur tot deur begeleidden bij concertbezoek.

Foto’s Sabine van Nistelrooy, Milagro Elstak, Par-Pa fotografie | Klik op de foto’s voor een grotere versie

Hoe zorg je dat nieuw publiek zijn weg naar de concertzaal vindt? Die vraag is van alle tijden, en Het Concertgebouw en het Concert­gebouworkest besloten er dertig jaar geleden werk van te maken door het oprichten van een jongerenvereniging. Met een oproep in ­Preludium en de Volkskrant werden in het eerste jaar meer dan 1.000 leden geworven: ‘Betaal je leeftijd als contributie’ – ludiek maar boekhoudkundig een ramp, aldus aanjager van het eerste uur Martijn Sanders, toentertijd Concertgebouwdirecteur. Maar Entrée was geboren.

Vanaf het begin werd het Entréebestuur gevormd door studenten, die leden aanbrachten én met ideeën kwamen over de invulling van een jongerenvereniging. In de eerste jaren was het nog zoeken naar een gerichte programmering voor de nieuwe doelgroep: een paar minder goed verkopende concerten werden aangeboden voor een zachte prijs, en voor de kleintjes was er nog geen aangepaste programmering: ze kregen gewoon een ‘volwassenenconcert’ voorgezet.

Het Entréebestuur kreeg steeds meer ruimte om nieuwe ideeën te verwezenlijken


Na enkele jaren raakten Gebouw en Orkest beter ingespeeld op het nieuwe concept en kreeg het Entréebestuur steeds meer ruimte om nieuwe ideeën te verwezenlijken. Al snel werd de concertselectie met flinke korting voor Entréeleden enorm uitgebreid, bezochten tienduizenden scholieren jaarlijks Het Concertgebouw, werden er speciale kinderconcerten ontwikkeld en rondleidingen en inleidingen gegeven. Bovendien kwamen er bijzondere projecten van de grond als het Koninginnenachtconcert, Souk – een evenement r­ondom muziek uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten in en rond de Grote Zaal –, het Groot Entrée Orkest, en Rentrée, waarbij Entrée­leden ouderen van deur tot deur begeleidden bij concertbezoek.

  • Entrée door de jaren heen

    Entrée door de jaren heen

  • Entrée door de jaren heen

    Entrée door de jaren heen

  • Entrée door de jaren heen

    Entrée door de jaren heen

  • Entrée door de jaren heen

    Entrée door de jaren heen

  • Entrée door de jaren heen

    Entrée door de jaren heen

  • Entrée door de jaren heen

    Entrée door de jaren heen

Door de jaren heen is Entrée steeds meer eigen programmering gaan ­ontwikkelen. Concepten als het Sinterklaasconcert, de ­Instrumententuin, Music Bowl, Klapstuk, Study Sessions en Entrée Electrique vonden hun plek in de Grote en Kleine Zaal. Sommige programmeert Entrée nog steeds zelf, andere zijn overgenomen door Het Concertgebouw. Vaak wordt er een brug geslagen tussen klassieke muziek en een andere muzikale of kunst­stroming, en klinkt er elektronische muziek, pop, jazz, kleinkunst en wereldmuziek. Naast Meet & Greets met artiesten staat Entrée ook garant voor drukbezochte borrels en after­party’s met muzikale omlijsting.

Met alles wat er op en rondom het podium gebeurt groeide het team van Entrée uit tot een vierkoppig bestuur, vier vaste werknemers en een grote groep enthousiaste vrijwilligers – de jongerenraad – die zich naast hun werk of studie inzetten voor hun vereniging. De jongerenraad ondersteunt het bestuur en het kantoorteam bij onder andere productie, fotografie en de aanwezigheid op social media. De vereniging is uitgegroeid tot de grootste culturele jongerenvereniging van het land, met bijna 9.000 leden, waaronder 1.300 juniorleden (tot en met 17 jaar). Vanaf 36 jaar kunnen Entrée’ers overstappen op het Vriendenlidmaatschap.

Dertig jaar eindeloze inzet, creatieve concerten en onvergetelijke acties. De organisatie is door de jaren heen veranderd en meegegroeid met haar leden, met altijd hetzelfde doel: klassieke muziek toegankelijk maken voor jongeren.

Nieuw geluid

Saxofonist Bendik Giske speelde voor een uitverkochte en uitzinnige Kleine Zaal in september 2023

Instrumententuin

Musici uit het Concertgebouworkest laten kinderen kennismaken met hun instrumenten, 2017

Entrée café

Afterparty in de Spiegelzaal, na een Essentialsconcert van het Concertgebouworkest, 2022

Study sessions

Studeren met live gespeelde klassieke muziek op de achtergrond: de Grote Zaal verandert regelmatig in een universiteitsbieb, november 2023

 

Door de jaren heen is Entrée steeds meer eigen programmering gaan ­ontwikkelen. Concepten als het Sinterklaasconcert, de ­Instrumententuin, Music Bowl, Klapstuk, Study Sessions en Entrée Electrique vonden hun plek in de Grote en Kleine Zaal. Sommige programmeert Entrée nog steeds zelf, andere zijn overgenomen door Het Concertgebouw. Vaak wordt er een brug geslagen tussen klassieke muziek en een andere muzikale of kunst­stroming, en klinkt er elektronische muziek, pop, jazz, kleinkunst en wereldmuziek. Naast Meet & Greets met artiesten staat Entrée ook garant voor drukbezochte borrels en after­party’s met muzikale omlijsting.

Met alles wat er op en rondom het podium gebeurt groeide het team van Entrée uit tot een vierkoppig bestuur, vier vaste werknemers en een grote groep enthousiaste vrijwilligers – de jongerenraad – die zich naast hun werk of studie inzetten voor hun vereniging. De jongerenraad ondersteunt het bestuur en het kantoorteam bij onder andere productie, fotografie en de aanwezigheid op social media. De vereniging is uitgegroeid tot de grootste culturele jongerenvereniging van het land, met bijna 9.000 leden, waaronder 1.300 juniorleden (tot en met 17 jaar). Vanaf 36 jaar kunnen Entrée’ers overstappen op het Vriendenlidmaatschap.

Dertig jaar eindeloze inzet, creatieve concerten en onvergetelijke acties. De organisatie is door de jaren heen veranderd en meegegroeid met haar leden, met altijd hetzelfde doel: klassieke muziek toegankelijk maken voor jongeren.

Nieuw geluid

Saxofonist Bendik Giske speelde voor een uitverkochte en uitzinnige Kleine Zaal in september 2023

Instrumententuin

Musici uit het Concertgebouworkest laten kinderen kennismaken met hun instrumenten, 2017

Entrée café

Afterparty in de Spiegelzaal, na een Essentialsconcert van het Concertgebouworkest, 2022

Study sessions

Studeren met live gespeelde klassieke muziek op de achtergrond: de Grote Zaal verandert regelmatig in een universiteitsbieb, november 2023

 

  • Joris Nassenstein

    Joris Nassenstein

  • Rodie Gramberg

    Rodie Gramberg

  • Job Noordhof

    Job Noordhof

  • Laly Shams

    Laly Shams

  • Milagro Elstak

    Milagro Elstak

  • Joris Nassenstein

    Joris Nassenstein

  • Rodie Gramberg

    Rodie Gramberg

  • Job Noordhof

    Job Noordhof

  • Laly Shams

    Laly Shams

  • Milagro Elstak

    Milagro Elstak

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.