Deuren open!
door Lonneke Tausch 13 aug. 2021 13 augustus 2021
In de zomer kwam Het Concertgebouw weer geleidelijk tot leven. Hoe zag dat eruit?
Foto’s: Eduardus Lee (Joyce DiDonato) en Marcel Molle
Zo acuut als Het Concertgebouw na de lockdownpersconferentie van 12 maart 2020 zijn deuren sloot, zo stapsgewijs ging het weer open. Dat begon op 3 juni vorig jaar met een eerste livestream van het Concertgebouworkest met een handvol genodigden (inclusief koning en koningin) op de balkons, waarna op 1 juli een bescheiden reeks van elf dubbele BankGiro Loterij ZomerSessies begon voor telkens 350 bezoekers. Het Concertgebouworkest begon aan zijn seizoen 2020/21 met diezelfde 350 plekken per concert, maar eind september was er een speciale gemeentelijke ontheffing voor nodig om open te blijven voor maximaal 250 mensen in de Grote en 80 in de Kleine Zaal. Toch nog plotseling was er op 13 oktober een laatste Concertgebouworkestconcert.
Een half jaar lang zou Het Concertgebouw een plek blijven van stilte en streams. Na een concertweekend afgelopen april als onderdeel van de landelijke pilot Testen voor Toegang volgde half juni de herstart van de Eigen Programmering met recitals van respectievelijk mezzosopraan Joyce DiDonato en het Van Baerle Trio, met 250 toehoorders – ruim uit elkaar aan tafeltjes, zonder test- of vaccinatiebewijs. Het Concertgebouworkest koos bij zijn terugkeer op het podium op 19 juni voor een ander toegangsbeleid: een 425-koppig publiek was welkom mét test.
Geleidelijk aan proberen Gebouw en Orkest weer terecht te komen in een vorm van normaal. Als u dit leest hebben we een hopelijk zo ongecompliceerd mogelijke zomer achter de rug, met 35 dubbel uitgevoerde zomerconcerten met een groeiend publiek. ‘Onder het motto ‘Samen klinkt alles mooier’ staat de start van het nieuwe concertseizoen op de rol voor 7 september. De Wiener Philharmoniker en dirigent Herbert Blomstedt brengen de ‘Onvoltooide’ van Schubert en de ‘Romantische’ van Bruckner. Het Concertgebouworkest trapt drie dagen later zijn nieuwe concertseizoen af met een spectaculair buitenoptreden op de Dam en keert op 16 september met John Eliot Gardiner in een Brahmsprogramma terug in zijn thuiszaal.
Even poetsen
Voordat het publiek binnenkomt worden nog een keer de tafeltjes afgenomen. De afgelopen tijd mochten drankjes mee de zaal in, om drukte in de foyers te voorkomen.
Extra kleedruimtes
Celliste Maartje-Maria den Herder van het Concertgebouworkest bereidt zich voor in de stoelenberging.
Gemondkapt
Al spelend zitten ze ver genoeg uit elkaar, maar op weg naar en van hun podiumplek dragen de orkestleden mondkapjes.
Achter schermen
De suppoosten scannen de entreekaarten vanachter plexiglas.
Kamerbreed
Om de akoestiek van de legere zaal wat te helpen wordt er een akoestisch gordijn naar het plafond gehesen.
Hartje
Joyce DiDonato bedankt haar publiek, nadat ze op 11 juni samen met pianist Craig Terry twee recitals heeft gegeven.
Plakpijlen
Eenrichtingsverkeer in de gangen en foyers beperkt het aantal mogelijke contacten tussen concertbezoekers.
Balkontafeltjes
Speciaal voor de balkons zijn tafeltjes op maat ontworpen, zodat ook het publiek boven zijn drankjes kan neerzetten.
Roller Coaster
‘Here we go / On this roller coaster life we know / With those crazy highs and real deep lows.’ Op 1 juli opende Danny Vera samen met het Metropole Orkest de Concertgebouwzomer 2021: ‘Hoeveel gaan er normaal in deze hut?’
Foto’s: Eduardus Lee (Joyce DiDonato) en Marcel Molle
Zo acuut als Het Concertgebouw na de lockdownpersconferentie van 12 maart 2020 zijn deuren sloot, zo stapsgewijs ging het weer open. Dat begon op 3 juni vorig jaar met een eerste livestream van het Concertgebouworkest met een handvol genodigden (inclusief koning en koningin) op de balkons, waarna op 1 juli een bescheiden reeks van elf dubbele BankGiro Loterij ZomerSessies begon voor telkens 350 bezoekers. Het Concertgebouworkest begon aan zijn seizoen 2020/21 met diezelfde 350 plekken per concert, maar eind september was er een speciale gemeentelijke ontheffing voor nodig om open te blijven voor maximaal 250 mensen in de Grote en 80 in de Kleine Zaal. Toch nog plotseling was er op 13 oktober een laatste Concertgebouworkestconcert.
Een half jaar lang zou Het Concertgebouw een plek blijven van stilte en streams. Na een concertweekend afgelopen april als onderdeel van de landelijke pilot Testen voor Toegang volgde half juni de herstart van de Eigen Programmering met recitals van respectievelijk mezzosopraan Joyce DiDonato en het Van Baerle Trio, met 250 toehoorders – ruim uit elkaar aan tafeltjes, zonder test- of vaccinatiebewijs. Het Concertgebouworkest koos bij zijn terugkeer op het podium op 19 juni voor een ander toegangsbeleid: een 425-koppig publiek was welkom mét test.
Geleidelijk aan proberen Gebouw en Orkest weer terecht te komen in een vorm van normaal. Als u dit leest hebben we een hopelijk zo ongecompliceerd mogelijke zomer achter de rug, met 35 dubbel uitgevoerde zomerconcerten met een groeiend publiek. ‘Onder het motto ‘Samen klinkt alles mooier’ staat de start van het nieuwe concertseizoen op de rol voor 7 september. De Wiener Philharmoniker en dirigent Herbert Blomstedt brengen de ‘Onvoltooide’ van Schubert en de ‘Romantische’ van Bruckner. Het Concertgebouworkest trapt drie dagen later zijn nieuwe concertseizoen af met een spectaculair buitenoptreden op de Dam en keert op 16 september met John Eliot Gardiner in een Brahmsprogramma terug in zijn thuiszaal.
Even poetsen
Voordat het publiek binnenkomt worden nog een keer de tafeltjes afgenomen. De afgelopen tijd mochten drankjes mee de zaal in, om drukte in de foyers te voorkomen.
Extra kleedruimtes
Celliste Maartje-Maria den Herder van het Concertgebouworkest bereidt zich voor in de stoelenberging.
Gemondkapt
Al spelend zitten ze ver genoeg uit elkaar, maar op weg naar en van hun podiumplek dragen de orkestleden mondkapjes.
Achter schermen
De suppoosten scannen de entreekaarten vanachter plexiglas.
Kamerbreed
Om de akoestiek van de legere zaal wat te helpen wordt er een akoestisch gordijn naar het plafond gehesen.
Hartje
Joyce DiDonato bedankt haar publiek, nadat ze op 11 juni samen met pianist Craig Terry twee recitals heeft gegeven.
Plakpijlen
Eenrichtingsverkeer in de gangen en foyers beperkt het aantal mogelijke contacten tussen concertbezoekers.
Balkontafeltjes
Speciaal voor de balkons zijn tafeltjes op maat ontworpen, zodat ook het publiek boven zijn drankjes kan neerzetten.
Roller Coaster
‘Here we go / On this roller coaster life we know / With those crazy highs and real deep lows.’ Op 1 juli opende Danny Vera samen met het Metropole Orkest de Concertgebouwzomer 2021: ‘Hoeveel gaan er normaal in deze hut?’