De Gift: op masterclass bij Daniele Gatti
door Paul Janssen 01 mei 2017 01 mei 2017
Een masterclass van een groot dirigent met een geweldig symfonieorkest in een fameuze concertzaal, het is de droom van elke jonge dirigent. De Stichting Donateurs Koninklijk Concertgebouworkest maakt deze droom mogelijk voor vier jonge dirigenten.
Van 28 tot en met 30 juni nemen chef-dirigent Daniele Gatti en het Koninklijk Concertgebouworkest vier jonge veelbelovende dirigenten bij de hand en bestuderen ze gezamenlijk werken van Mozart, Mahler en Stravinsky. Sergey Neller uit Rusland, de Italiaanse Valentina Pellegi, Dawid Runtz uit Polen en de Tsjech Jirˇí Rožen kunnen niet wachten tot de dag is aangebroken dat ze het podium van de Grote Zaal betreden.
‘Ik ben nog nooit in Het Concertgebouw geweest, en nu mag ik er met het Concertgebouworkest op het podium staan’, zegt Jirˇí Rožen. ‘Het wordt een geweldige ervaring. Ik voel mij zo vereerd dat ik dit mag doen.’
Ook de enige vrouwelijke dirigent in het gezelschap, Valentina Pellegi, is ‘buitengewoon extatisch’ over het feit dat ze meedoet aan de masterclass. ‘Het is een droom. Ik hoop mij altijd te verbeteren, nieuwe manieren te leren om naar een partituur te kijken. Daniele Gatti is daarbij al sinds mijn jeugd een van mijn grote helden.’
'Ik voel mij zo vereerd dat ik dit mag doen'
Net als Rožen komt Dawid Runtz voor het eerst in Amsterdam. ‘Het feit dat ik meteen de gelegenheid krijg om op dit beroemde podium te staan en zo’n internationaal gerenommeerd orkest mag dirigeren, maakt me heel blij. Ik probeer mijzelf zo goed mogelijk voor te bereiden, en ik weet nu al dat het onvergetelijk zal zijn en dat het me de rest van mijn leven bij zal blijven.’
Uitdagingen
Net als Pellegi hebben ook de andere jonge dirigenten Gatti hoog zitten. Waar Pellegi vooral zijn ‘manier om grote bouwwerken en de klank vorm te geven’ roemt, is Runtz juist nieuwsgierig naar de orkestbenadering van Gatti. ‘Het is de eerste keer dat ik voor een buitenlands professioneel orkest sta. Ik hoop te leren hoe ik moet werken en repeteren met zo’n geweldige groep musici. Daarnaast ben ik heel benieuwd naar de muzikale aspecten waar Maestro Gatti aandacht aan geeft. Elk van de werken op het programma heeft verschillende uitdagingen.’
‘De feedback van de musici is extreem belangrijk’
Rožen is ondertussen erg blij dat er ook een werk van Mahler op het programma staat. ‘Een paar jaar geleden heb ik Daniele Gatti in Praag meegemaakt toen hij Mahlers Vijfde symfonie dirigeerde. Dat was zo krachtig. Ik hou heel erg van zijn manier van musiceren.’ ‘Vergeet ook de musici niet’, vestigt Pellegi de aandacht op de rol van het orkest. ‘Ze zijn enorm sensitief en spelen wat jij ze geeft. Dus je merkt snel of je te veel of te weinig dirigeert. Het is een kans om een orkest te leren geven wat echt belangrijk is.’ ‘De feedback van de musici is extreem belangrijk’, vindt ook Rožen. ‘Goede orkestleden weten wat ze van een dirigent willen, en ik hoop dat ze extreem eerlijk zijn.’
Van 28 tot en met 30 juni nemen chef-dirigent Daniele Gatti en het Koninklijk Concertgebouworkest vier jonge veelbelovende dirigenten bij de hand en bestuderen ze gezamenlijk werken van Mozart, Mahler en Stravinsky. Sergey Neller uit Rusland, de Italiaanse Valentina Pellegi, Dawid Runtz uit Polen en de Tsjech Jirˇí Rožen kunnen niet wachten tot de dag is aangebroken dat ze het podium van de Grote Zaal betreden.
‘Ik ben nog nooit in Het Concertgebouw geweest, en nu mag ik er met het Concertgebouworkest op het podium staan’, zegt Jirˇí Rožen. ‘Het wordt een geweldige ervaring. Ik voel mij zo vereerd dat ik dit mag doen.’
Ook de enige vrouwelijke dirigent in het gezelschap, Valentina Pellegi, is ‘buitengewoon extatisch’ over het feit dat ze meedoet aan de masterclass. ‘Het is een droom. Ik hoop mij altijd te verbeteren, nieuwe manieren te leren om naar een partituur te kijken. Daniele Gatti is daarbij al sinds mijn jeugd een van mijn grote helden.’
'Ik voel mij zo vereerd dat ik dit mag doen'
Net als Rožen komt Dawid Runtz voor het eerst in Amsterdam. ‘Het feit dat ik meteen de gelegenheid krijg om op dit beroemde podium te staan en zo’n internationaal gerenommeerd orkest mag dirigeren, maakt me heel blij. Ik probeer mijzelf zo goed mogelijk voor te bereiden, en ik weet nu al dat het onvergetelijk zal zijn en dat het me de rest van mijn leven bij zal blijven.’
Uitdagingen
Net als Pellegi hebben ook de andere jonge dirigenten Gatti hoog zitten. Waar Pellegi vooral zijn ‘manier om grote bouwwerken en de klank vorm te geven’ roemt, is Runtz juist nieuwsgierig naar de orkestbenadering van Gatti. ‘Het is de eerste keer dat ik voor een buitenlands professioneel orkest sta. Ik hoop te leren hoe ik moet werken en repeteren met zo’n geweldige groep musici. Daarnaast ben ik heel benieuwd naar de muzikale aspecten waar Maestro Gatti aandacht aan geeft. Elk van de werken op het programma heeft verschillende uitdagingen.’
‘De feedback van de musici is extreem belangrijk’
Rožen is ondertussen erg blij dat er ook een werk van Mahler op het programma staat. ‘Een paar jaar geleden heb ik Daniele Gatti in Praag meegemaakt toen hij Mahlers Vijfde symfonie dirigeerde. Dat was zo krachtig. Ik hou heel erg van zijn manier van musiceren.’ ‘Vergeet ook de musici niet’, vestigt Pellegi de aandacht op de rol van het orkest. ‘Ze zijn enorm sensitief en spelen wat jij ze geeft. Dus je merkt snel of je te veel of te weinig dirigeert. Het is een kans om een orkest te leren geven wat echt belangrijk is.’ ‘De feedback van de musici is extreem belangrijk’, vindt ook Rožen. ‘Goede orkestleden weten wat ze van een dirigent willen, en ik hoop dat ze extreem eerlijk zijn.’
Katalysator
Voor Pellegi is dirigeren ‘een bijzondere vorm van musiceren. Het orkest is je instrument. Tijdens het bestuderen van een partituur stel je je een klank voor, maar als je voor een orkest staat heb je doorgaans beperkt de tijd om die klank te realiseren en je idee over te brengen’.
'Muziek is een katalysator voor wederzijds respect, genezing en vreugde'
Ze vindt het een flinke uitdaging om haar plek als dirigent te vinden, maar ze weet niet of dat ligt aan het feit dat ze een vrouw is. ‘Er zijn veel jonge dirigenten en het is een zeer competitief veld. Gelukkig gebeurt er van alles en werk ik veel. En als ik dirigeer is het enige dat telt de muziek. Dan ben ik echt niet met man-vrouwkwesties bezig en de musici ook niet, is mijn ervaring.’
‘Je moet als dirigent alles geven om te werken met de musici’, zegt Runtz, die ooit componist wilde worden maar zich realiseerde dat er zoveel moois was dat hij beter kon dirigeren. ‘En ik vind het geweldig om samen te werken met creatieve mensen. Als dirigent heb je, zoals nu met het Koninklijk Concertgebouworkest, de mogelijkheid om fantastische musici te ontmoeten en een geweldige uitvoering met ze neer te zetten.’
‘En die uitvoering overstijgt als het goed gaat tijd en plaats’, verklaart Pellegi de magie van haar vak. ‘Muziek is daarom zo belangrijk. Het is een katalysator voor wederzijds respect, voor genezing, voor vreugde. Dat is wat we ook tijdens de masterclass op het podium willen delen.’
Katalysator
Voor Pellegi is dirigeren ‘een bijzondere vorm van musiceren. Het orkest is je instrument. Tijdens het bestuderen van een partituur stel je je een klank voor, maar als je voor een orkest staat heb je doorgaans beperkt de tijd om die klank te realiseren en je idee over te brengen’.
'Muziek is een katalysator voor wederzijds respect, genezing en vreugde'
Ze vindt het een flinke uitdaging om haar plek als dirigent te vinden, maar ze weet niet of dat ligt aan het feit dat ze een vrouw is. ‘Er zijn veel jonge dirigenten en het is een zeer competitief veld. Gelukkig gebeurt er van alles en werk ik veel. En als ik dirigeer is het enige dat telt de muziek. Dan ben ik echt niet met man-vrouwkwesties bezig en de musici ook niet, is mijn ervaring.’
‘Je moet als dirigent alles geven om te werken met de musici’, zegt Runtz, die ooit componist wilde worden maar zich realiseerde dat er zoveel moois was dat hij beter kon dirigeren. ‘En ik vind het geweldig om samen te werken met creatieve mensen. Als dirigent heb je, zoals nu met het Koninklijk Concertgebouworkest, de mogelijkheid om fantastische musici te ontmoeten en een geweldige uitvoering met ze neer te zetten.’
‘En die uitvoering overstijgt als het goed gaat tijd en plaats’, verklaart Pellegi de magie van haar vak. ‘Muziek is daarom zo belangrijk. Het is een katalysator voor wederzijds respect, voor genezing, voor vreugde. Dat is wat we ook tijdens de masterclass op het podium willen delen.’