Concertprogramma
Close-up: Portretconcert Henk Rubingh
Kleine Zaal 19 september 2017 20.15 uur
Musici uit het Koninklijk Concertgebouworkest:
Henk Rubingh viool
Marijn Mijnders viool
Gregor Horsch cello
m.m.v. Jeroen Bal piano
pauze ca. 21.10 uur
einde ca. 22.20 uur
Erich Wolfgang Korngold, de Amerikaanse componist van Oostenrijkse komaf, is honderdtwintig jaar geleden geboren en zestig jaar geleden gestorven. ‘Vandaar dat ik de vraag kreeg iets met Korngold te doen’, zegt Henk Rubingh, aanvoerder van de tweede violen van het Koninklijk Concertgebouworkest, over de samenstelling van het aan hem gewijde portretconcert. ‘Ik houd heel erg van zijn werk en de componist zweeft nog steeds wat in de vergetelheid. Sommige werken zijn wel wat bekender, zoals de opera Die tote Stadt en zijn Vioolconcert, maar veel wordt zelden of nooit gespeeld, zoals zijn kamermuziek.’ Vandaar dat Rubingh koos voor een programma rond twee suites van Korngold, die hij in perspectief plaatste door er twee suites van de Russische tijdgenoten Igor Stravinsky en Sergej Prokofjev bij te kiezen.
Igor Stravinsky 1882-1971
Suite italienne (1932-33)
voor viool en piano
Introduzione
Serenata
Tarantella
Gavotta con due variazioni
Scherzino
Minuetto e Finale
Sergej Prokofjev 1891-1953
Vijf dansen uit ‘Assepoester’ (1940-44)
bewerking voor viool en piano door Mikhail Fichtenholz (1920-1985)
Grande valse
Gavotte
Passepied
Winterfee
Mazurka
Erich Wolfgang Korngold 1897-1957
Suite uit ‘Viel Lärm um nichts’, op. 11 (1918-19)
voor viool en piano
Mädchen im Brautgemach
Holzapfel und Schlehwein (Marsch der Wache)
Gartenscene
Mummenschanz (Hornpipe)
pauze
Erich Wolfgang Korngold
Suite, op. 23 (1930)
voor twee violen, cello en piano linkshandig
Präludium und Fuge
Walzer
Groteske
Lied
Rondo
Musici uit het Koninklijk Concertgebouworkest:
Henk Rubingh viool
Marijn Mijnders viool
Gregor Horsch cello
m.m.v. Jeroen Bal piano
pauze ca. 21.10 uur
einde ca. 22.20 uur
Erich Wolfgang Korngold, de Amerikaanse componist van Oostenrijkse komaf, is honderdtwintig jaar geleden geboren en zestig jaar geleden gestorven. ‘Vandaar dat ik de vraag kreeg iets met Korngold te doen’, zegt Henk Rubingh, aanvoerder van de tweede violen van het Koninklijk Concertgebouworkest, over de samenstelling van het aan hem gewijde portretconcert. ‘Ik houd heel erg van zijn werk en de componist zweeft nog steeds wat in de vergetelheid. Sommige werken zijn wel wat bekender, zoals de opera Die tote Stadt en zijn Vioolconcert, maar veel wordt zelden of nooit gespeeld, zoals zijn kamermuziek.’ Vandaar dat Rubingh koos voor een programma rond twee suites van Korngold, die hij in perspectief plaatste door er twee suites van de Russische tijdgenoten Igor Stravinsky en Sergej Prokofjev bij te kiezen.
Igor Stravinsky 1882-1971
Suite italienne (1932-33)
voor viool en piano
Introduzione
Serenata
Tarantella
Gavotta con due variazioni
Scherzino
Minuetto e Finale
Sergej Prokofjev 1891-1953
Vijf dansen uit ‘Assepoester’ (1940-44)
bewerking voor viool en piano door Mikhail Fichtenholz (1920-1985)
Grande valse
Gavotte
Passepied
Winterfee
Mazurka
Erich Wolfgang Korngold 1897-1957
Suite uit ‘Viel Lärm um nichts’, op. 11 (1918-19)
voor viool en piano
Mädchen im Brautgemach
Holzapfel und Schlehwein (Marsch der Wache)
Gartenscene
Mummenschanz (Hornpipe)
pauze
Erich Wolfgang Korngold
Suite, op. 23 (1930)
voor twee violen, cello en piano linkshandig
Präludium und Fuge
Walzer
Groteske
Lied
Rondo